پزشکی و سلامت

سرفه‌های طولانی باید بررسی شوند

سرفه‌های طولانی و مزمن در کودکان | سرفه، شایع‌ترین علت مراجعه به مطب یک فوق تخصص ریه کودکان است که البته در این میان سرفه مزمن در کوکان بخش مهمی از علت مراجعه افراد را تشکیل می‌دهد.

از آنجا که در گذشته مثلاً ۵۰ یا ۶۰ سال قبل، کودکان به خاطر یک عفونت تنفسی ریه یا به‌اصطلاح عامیانه سینه‌پهلو، فوت می‌کردند هنوز هم به‌محض شنیدن اصطلاح سرفه مزمن، ترسی ناخودآگاه در خانواده‌ها ایجاد می‌شود؛ اما آیا سرفه مزمن خطرناک است؟

دکتر مجید کیوانفر، فوق تخصص ریه و بیماری‌های تنفسی کودکان و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به سؤالاتی در این زمینه پاسخ داده است که در ادامه می‌خوانید:

سرفه مزمن چیست؟

سرفه‌ای که بیشتر از یک ماه طول کشیده باشد در بیشتر منابع به‌عنوان سرفه مزمن در کودکان تلقی می‌شود، اما اگر سرفه‌ای بیش از سه هفته طول بکشد و در حال بهبودی نباشد، آن‌هم به‌عنوان سرفه مزمن باید بررسی شود.

سرفه مزمن خطرناک است؟

اگر بخواهیم در یک کلمه جواب دهیم جواب خیر است. شایع‌ترین علل سرفه مزمن اغلب علل خطرناکی نیستند ولی این موضوع نباید اهمیت مسئله را مورد غفلت قرار دهد، چون بعضی از علل سرفه مزمن، مهم هستند که نیاز به بررسی جدی دارند.

خوشبختانه در کودکان برخلاف بزرگ‌سالان بدخیمی‌های ریه و راه‌های تنفسی بسیار ناشایع است و بدخیمی‌ها در آخر لیست علل سرفه مزمن در کودکان قرار دارند.

در صورت بروز این اختلال بلافاصله باید به پزشک مراجعه کرد؟

بله. سرفه مزمن حتماً باید تحت نظر پزشک بررسی و تعیین تکلیف شود تا به تشخیص قطعی برسد. در این میان برخی علائم وجود دارد که نیاز به بررسی جدی و استفاده از روش‌های تشخیصی پیشرفته‌تر دارند مانند سرفه‌ای که از دوران نوزادی یعنی قبل از یک‌ماهگی شروع‌شده باشد، سرفه‌ای که همراه با کاهش وزن قابل‌توجه باشد، سرفه‌ای که باعث سیاه شدن و یا قطع تنفس کودک می‌شود، سرفه مزمن در کودکی که ازنظر رشدی زیر منحنی نرمال برای سن است و کمبود وزن قابل‌توجه دارد، سرفه‌ای که به دنبال پریدن غذا یا جسم دیگری در گلو در گذشته شروع‌ شده و ادامه پیدا کرده است، سرفه‌ای که همراه با خلط خونی باشد و سرفه مزمن خلط دار.

مراحل تشخیص و درمان سرفه مزمن

 پس از مراجعه به پزشک، وی ممکن است پس از معاینه، عکس رادیوگرافی از قفسه سینه یا تست تنفس برای کودک شما درخواست کند. بهتر است نتیجه بررسی‌ها را با یک پزشک پیگیری کنید و از مراجعه به پزشکان متعدد اجتناب کنید.

ممکن است برای حصول نتیجه و رسیدن به تشخیص و درمان مناسب لازم باشد چندین جلسه به پزشک مراجعه کنید تا نتایج آزمایش‌ها و اقدام های تشخیصی را بررسی و اقدام های مرحله بعدی را برنامه‌ریزی کند، بنابراین ناتمام گذاشتن این روند و مراجعه به پزشک بعدی، باعث می‌شود این اقدامات تکرار شوند و آسیب این چندگانگی به کودک شما وارد شود، بنابراین به پزشک خود اعتماد کنید و برای رسیدن به نتیجه مناسب صبر داشته باشید.

بیشتر بخوانید: سرماخوردگی‌تان خوب شده، اما هنوز سرفه می‌کنید؟

آیا ممکن است مصرف اسپری استنشاقی برای کودک مضر باشد؟

شاید بتوان گفت یکی از کم‌عارضه‌ترین داروهای ساخت بشر اسپری‌های استنشاقی هستند. میزان جذب کورتون استنشاقی به گردش خون، بسیار ناچیز است و در مقادیر متعارف و دوره‌های کمتر از دو سال تقریباً هیچ عارضه قابل‌توجهی ندارد، البته ممکن است باعث قارچ موضعی در مخاط دهان شود که به همین دلیل توصیه می‌شود بعد از هر بار مصرف اسپری، کودک دهانش را با آب بشوید.

توجه داشته باشید که اسپری‌ها در کودکان حتماً باید با استفاده از وسایلی مثل دمیار استفاده شوند و استفاده مستقیم در داخل دهان هیچ منفعتی ندارد. فراموش نکنید که استفاده ناصحیح از اسپری مهم‌ترین عامل عدم اثربخشی آن است و از پزشک بخواهید که روش صحیح استفاده از آن را برای شما توضیح دهد.

مجله اینترنتی زندگی سالم

لادن سلطانی

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا