پزشکی و سلامت

سرفه‌های بیش از دو هفته را جدی بگیرید

یک متخصص ریه تاکید کرد: تداوم سرفه‌های بیش از سه هفته و حتی تا دو تا سه ماه را باید جدی گرفت چرا که نشانه مزمن شدن سرفه است.

 به نقل از ایسنا، دکتر ابوالفضل مظفری درباره عوامل مهم سرفه افزود: سرفه علت‌های مختلفی همچون دود سیگار، آلرژی‌های فصلی، سرماخوردگی، وجود جسم خارجی در ریه و یا عوارض ناشی از برخی از داروها و … دارد اما طولانی شدن سرفه اهمیت زیادی دارد که باید مداوا شود.

مظفری اظهار داشت: کودکان نیز با توجه به حساسیت‌های فراوان به لحاظ ضعف جسم نیز به مراقبت‌های بیشتری نیاز دارند و آسیب پذیرتر هستند به خصوص اینکه زودتر از دیگران به عفونت دستگاه تنفسی دچار می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه نباید سرفه‌های طولانی مدت حادتر شوند، گفت: سرفه‌های مکرر و طولانی مدت مشکلات فراوانی در خواب و حتی تغذیه افراد به وجود می آورد و گاه همراه با حالت تهوع است و در طول شب نیز این سرفه‌ها تداوم پیدا می‌کند از این رو بیماران در صورت طولانی شدن این سرفه‌ها حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنند تا تحت درمان قرار گیرند.

این پزشک متخصص گفت: فرد بیمار باید از خود درمانی پرهیز کند و هیچ گاه غذاهایی که سرفه و یا آلرژی را افزایش می دهد مصرف نکند بلکه برای از میان بردن بیماری با رعایت اصول بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک به منظور جلوگیری از استنشاق موادی که سرفه‌ها را افزایش می دهد دوره درمان را زیر نظر پزشک آغاز کند.

وی ادامه داد: متاسفانه سرفه‌های طولانی مدت گاه با خروج خون همراه است که بسیار خطرناک هستند. بیماران سرفه‌های طولانی مدت را نباید به حال خود رها کنند و فرصت درمان به موقع را از دست ندهند.

مظفری با اشاره به برخی از نکات مهم گفت: استفاده از برخی از گیاهان دارویی با توجه به مشاوره با افراد آگاه و متخصص با خواص این گیاهان، جلوگیری از نوشیدن آب سرد، پرهیز از غذاهای سرخ کردنی به ویژه فست فود، دوری از محیط‌های آلوده، دوری از مواد شوینده و یا استفاده از ماسک در موقع مصرف و کنار گذاشتن سیگار می تواند تا حدودی مانع از تشدید سرفه‌ها شود.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا