بحث هفته

سالم ترین بیسکویت پرفروش کدام است

بسیاری از ما هنگام انتخاب مواد غذایی تلاش می‌کنیم تا گزینه‌های سالم‌تر را انتخاب کنیم اما واقعیت این است که انتخاب گزینه سالم‌تر، همیشه هم آسان نیست. اطلاعات درست و دقیق همیشه دردسترس نیست یا  شکلی کاربردی ندارد که بتوانیم سریع از آن ها نتیجه گیری کنیم. نتیجه این موضوع هم این است که بسیاری مواقع تنها بر مبنای شنیده‌ها یا تصوراتی انتخاب می‌کنیم که ممکن است خیلی هم درست نباشد. در این مجموعه مطالب در پی آن هستیم که هربارگروهی  از مواد غذایی را بررسی کنیم که کاربردی مشابه دارند و به شما کمک کنیم تا زمانی که برای خرید می‌روید، سالم‌تر وآگاهانه‌تر انتخاب کنید. در این مطلب به سراغ چند بیسکویت پرفروش رفته‌ایم.اطلاعات مربوط به هر محصول بر مبنای جدول چاپ شده روی آن، محاسبه شده است.

بیسکویت مغزدار فندقی

بیسکویت,مضرات بیسکویت,قند و چربی بیسکویت

این بیسکویت ‌های مغزدار، محبوب بسیاری ازکودکان ونوجوانان هستند اما همان طور که از جدول نیز پیداست، مصرف آن ها باید با احتیاط و حساب شده باشد. خوشبختانه با توجه به بسته‌بندی‌های به نسبت کوچک این بیسکویت، در صورتی که فرزند شما هر بسته را در چند نوبت مصرف کند یا آن را شریکی بخورد، می‌توانید تا حدی اطمینان حاصل کنید که میزان دریافت کالری او کنترل شده است. در کنار مصرف تقسیم شده، شاید بهتر باشد چنین خوراکی‌های پرکالری‌ را در صبح مصرف کنید و خوردن آن را به عصر و شب موکول نکنید. مطالعات نشان داده دریافت کالری بالا در شب، بیشتر می‌تواند به افزایش وزن منجر شود.

 مصرف بیش از سه بیسکویت در یک وعده توصیه نمی‌شود.

بیسکویت مادر

بیسکویت,مضرات بیسکویت,قند و چربی بیسکویت

چه کسی حدس می‌زد محصولی که هدف‌گذاری‌اش کودکان است، قندش این قدر بالا باشد.

با توجه به قند بالای این محصول، بهتر استهنگام مصرف مراقب تعداد بیسکویت ‌ هایی که فرزند خردسال شما مصرف می‌کند باشید و درعین حال از همراه کردن آن با محصولات دیگری که قند بالایی دارند، مانند آب میوه، خودداری کنید.

البته بیسکویت مادر مزیت خاص خودش را هم دارد و آن هم این که اسیدهای چرب ترانس پایینی دارد.

 یادتان باشد هر چه اسیدچرب ترانس خوراکی‌ها به صفر نزدیک‌تر باشد، برای قلب شما بهتر است.

 مصرف بیش از ۵ بیسکویت در یک وعده توصیه نمی‌شود.

بیسکویت جو با شهد توت و خرما

بیسکویت,مضرات بیسکویت,قند و چربی بیسکویت

از نظر میزان قند، چربی و وجود فیبر شباهت زیادی به بیسکویت‌های با آرد کامل یا ساقه طلایی دارد. البته به صورت معمول قند و چربی‌شان به شکلی بسیار خفیف بالاتر است. اما آن چه به نظر می‌رسد مسئله جدی‌تری در خصوص این محصولات باشد، تنوع اندازه و شکل آن هاست. این تنوع زیاد، کار را به ویژه برای افرادی که دوست دارند میزان کالری دریافتی خود را محاسبه کنند، دشوار می‌کند. توجه کنید که به صورت معمول هر چه اندازه بیسکویت بزرگ ‌تر باشد (که در برخی از این محصولات بسیار بزرگ است) احتمال مصرف بالاتر نیز بیشتر است، پس بهتر است در زمان خرید به  سراغ سایزهای خیلی بزرگ نروید.

مصرف بیش از ۳۰ گرم در یک وعده توصیه نمی‌شود.

بیسکویت‌هایی با آرد گندم کامل 

بیسکویت,مضرات بیسکویت,قند و چربی بیسکویت

از سالم‌ترین گزینه‌های موجود در بازاراست که  قند و چربی آن در حد متوسط است و وجود فیبر در آن، کمک می‌کند تا احساس سیری بعد از خوردن آن، برای مدت طولانی‌تر باقی بماند. از طرفی میزان اسیدهای چرب ترانس آن نیز بسیار ناچیز است. البته این سالم تر بودن، نمی تواند دلیل موجهی برای مصرف زیاد آن باشد چرا که به هر صورت مصرف بیشتر از دو یا سه عدد از این بیسکویت، به معنای دریافت کالری بالاست.

در کنار نوع ساده این نوع بیسکویت‌ها، انواع جدیدتری از آن‌ مانند بیسکویت‌های با شهد خرما  در بازار موجود است. از نظر میزان قند و چربی بین این محصولات با انواع ساده آن، تفاوت اندکی وجود دارد. البته این که تفاوت این محصول از منظر نوع قند موجود در این محصولات، با انواع ساده به چه شکل است، بحث دیگری است که بر مبنای اطلاعات مندرج روی بسته‌بندی محصول نمی‌توان درباره آن چندان اظهارنظر کرد. یکی دیگر از محصولات این گروه، بیسکویت‌های ساقه طلایی با روکش شکلات است. هر چند لایه شکلاتی روی بیسکویت بسیار نازک به نظر می‌رسد اما توجه داشته باشید که همان لایه نازک باعث افزایش قابل توجه قند و چربی و به ویژه اسیدهای چرب ترانس می‌شود، پس در مصرف آن محتاط ‌تر عمل کنید.

 مصرف بیش از سه بیسکویت در یک وعده توصیه نمی‌شود.

به صورت کلی غالب بیسکویت‌ها از نظر میزان قند و چربی نزدیک به مرز بین میزان متوسط و زیاد هستند. براین مبنا بهتر است به صورت کلی از همراهی بیسکویت‌ها با خوراکی‌های با قند بالا مثل آب میوه یا حتی خود میوه‌های شیرین خودداری کنید و در عوض آن ها را با نوشیدنی‌هایی چون شیر، چای یا با همراهی سبزیجاتی چون خیار مصرف کنید.

جدول اطلاعات تغذیه‌ای

از سال ۹۴ سازمان غذا و دارو از تولیدکنندگان مواد غذایی خواسته است که روی محصولات خود جدول اطلاعات تغذیه‌ای را درج کنند تا مصرف‌کنندگان بتوانند بر مبنای اطلاعات این جدول، انتخاب بهتری داشته باشند.

این جدول برای محصولات غذایی جامد و مایع تفاوت‌هایی با هم دارد اما بخشی که در آن مشترک است، بحث استفاده از سه رنگ سبز، نارنجی و قرمز در آن است. رنگ سبز در واقع تاییدکننده آن است که میزان شاخص مشخص شده، در این محصول کم است، نارنجی تایید می‌کند که این میزان متوسط است و قرمز زمانی استفاده می‌شود که میزان آن شاخص زیاد باشد. در جدول زیر می‌توانید میزان هر کدام از این شاخص‌ها در ۱۰۰ گرم از محصول را مشاهده کنید. توجه داشته باشید که این جدول تنها برای خوراکی‌های خشک طراحی شده است.

بیسکویت,مضرات بیسکویت,قند و چربی بیسکویت

فاطمه رهروانی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا