بانوانپزشکی و سلامت

زنان بیشتر از مردان به آلزایمر مبتلا می شوند

چرا زنان بیشتر به آلزایمر مبتلا می شوند

آلزایمر در زنان بیشتر است ؟ محققان می گویند یک ژن ممکن است توضیح دهد که چرا زنان مبتلا به آلزایمر زندگی طولانی تری از مردان با همان شرایط دارند و چرا زنان بیشتر از مردان به آلزایمر مبتلا می شوند.

آنها شواهدی یافتند که نشان می دهد پروتئینی در زنان به کاهش روند آلزایمر و بهبود بقا در مبتلایان به آلزایمر کمک می کند.

در مقایسه با مردان ، زنان به احتمال بیشتر به بیماری آلزایمر مبتلا می شوند. تقریباً دو سوم آمریکایی های تحت تأثیر آلزایمر را زنان تشکیل می دهند.

بیماری آلزایمر در مردان با سرعت بیشتری پیشرفت می کند اما متاسفانه آنها سریعتر کاهش شناختی را تجربه کنند و زودتر می میرند.

زنان مبتلا به آلزایمر عمر طولانی تری دارند

زنان مبتلا به بیماری آلزایمر عمر طولانی تری نسبت به مردان مبتلا دارند و یک مطالعه جدید نشان می دهد که یک ژن در کروموزوم X ممکن است به توضیح دلیل آن کمک کند.

محققان می گویند یک ژن به نام KDM6A ممکن است توضیح دهد که چرا زنان مبتلا به آلزایمر تمایل به زندگی طولانی تر از مردان با همان شرایط دارند.

این ژن فقط در کروموزوم های X یافت می شود. این به بدن می گوید که چگونه پروتئین KDM6A را تولید کند ، که به عنوان شناخته شده ای در شناخت مغز نقش دارد.

در تحقیقی که هفته گذشته در مجله Science Translational Medicine منتشر شد ، محققان اثرات ژن KDM6A را در انسان و موش بررسی کردند.

آنها شواهدی یافتند که نشان می دهد پروتئین KDM6A به کاهش روند شناختی و بهبود بقا در مبتلایان به آلزایمر کمک می کند.

ژن KDM6A دارای اثرات محافظتی بر روی مغز است. بنابراین ، هرچه دوزهای بیشتری از ژن – یعنی XX در مقابل XY – انعطاف پذیری بهتری داشته باشد “، میشل ام.

میلکه ، دکترای تخصصی ، مرکز تخصصی تحقیقات در مورد تفاوت های جنسیتی به Healthline گفت: گام بعدی در این تحقیق شناسایی سایر ژن های موجود در کروموزوم های X یا Y مفید یا مضر برای مغز خواهد بود. این به متخصصان کمک می کند تا درک بهتری از برخی از مسیرهایی که می توانند از مغز محافظت کنند و در نتیجه اهداف بالقوه دارویی این بیماری داشته باشند.

بیشتر بخوانید : 10 مورد از علائم مهم آلزایمر که باید جدی گرفت

آلزایمر
زنان بیشتر از مردان به آلزایمر مبتلا می شوند

علائم آلزایمر

آلزایمر یک بیماری مغزی است که موجب زوال تدریجی حافظه، مهارت‌های فکر کردن و استدلال می‌شود. در اینجا به ۱۰ نشانه این بیماری اشاره کرده‌ایم. هر فرد ممکن است یک یا چند مورد از این نشانه‌ها را با شدت‌های مختلف تجربه کند. درصورت مشاهده هرکدام از آنها حتماً به پزشک مراجعه کنید.

یکی از متداول‌ترین نشانه‌های آلزایمر از دست رفتن حافظه است، مخصوصاً فراموش کردن اطلاعاتی که به تازگی یاد گرفته شده است. سایر نشانه‌های آن فراموش کردن تاریخ‌ها و اتفاقات مهم؛ بارها و بارها پرسیدن یک اطلاعات مشخص؛ نیاز بیشتر به استفاده از کمک‌های حافظه (مثل یادداشت برداشتن و تجهیزات الکترونیکی) یا اعضای خانواده.فراموش کردن نام‌ها یا قرارهای ملاقات اما بعدتر به یادآوردن آنها.

بعضی افراد در توانایی خود برای شروع و دنبال کردن یک برنامه یا کار کردن با اعداد دچار مشکل می‌شوند. آنها برای دنبال کردن یک دستورالعمل غذا یا بررسی قبض‌های ماهانه مشکل پیدا می‌کنند. همچنین قدرت تمرکز کردن و انجام بعضی کارها برای زمانی طولانی را از دست می‌دهند.

برای افراد مبتلا به آلزایمر معمولاً اتمام کارهای روزانه دشوار است. گاهی رانندگی کردن تا یک مسیر مشخص و البته آشنا یا به یاد آوردن قوانین بازی محبوبشان برایشان سخت می‌شود.

این افراد ممکن است تاریخ روز، فصل و گذر زمان را فراموش کنند. اگر اتفاقی فوراً نیفتد ممکن است درک آن برایشان سخت باشد. گاهی‌اوقات ممکن است فراموش کنند که کجا هستند یا چطور به آنجا آمده‌اند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا