پزشکی و سلامت

آلزایمر و از دست دادن بویایی!

رابطه از دست دادن حس بویایی و آلزایمر چیست ؟ | افرادی که به صورت ژنتیکی در معرض خطر آلزایمر هستند، ممکن است قبل از تجربه کاهش عملکرد شناختی، حس بویایی‌شان دچار اختلال شود. به همین دلیل، باید حس بویایی فرد تحت نظارت و آزمایش قرار بگیرد تا در صورت بروز هرگونه مشکل بتوان سریع‌تر مشکل آلزایمر را تشخیص داده و درمان کرد.

در بخش‌هایی از سیستم حسی مرتبط با بویایی، ژنی به نام APOE وجود دارد. که از مهم‌ترین آنها که با افزایش خطر ابتلا به آلزایمر مرتبط است ژن APOE4 می‌باشد.

آلزایمر و بویایی

افرادی که دارای تنها یک نسخه از این نوع ژن می‌باشند، سه برابر بیشتر از افراد دیگر در معرض ابتلا به آلزایمر می‌باشند، و افرادی که دارای 2 نسخه از این ژن می‌باشند حدود 2 برابر بیشتر از افرادی که تنها 1 نسخه از این ژن را دارند، در معرض آلزایمر قرار دارند.

داده‌های لازم برای تحقیق و بررسی ارتباط بین APOE4 و حس بویایی افراد جمع‌آوری شد.

 

در یک پروژه (NSHAP) در سال 2010، حدود 800 نفر با سن بین 62 تا 85 ساله برای ژن نوع APOE4 مورد غربالگری قرار گرفتند.

شرکت کنندگان از نظر شناختی، مهارت‌های تفکر و حافظه مورد آزمایش قرار گرفتند. لازم به ذکر است که در شروع بررسی و تحقیق شرکت‌کنندگان دارای هیچگونه علائم مربوط به زوال عقل و آلزایمر نبودند.

شرکت کنندگان با توانایی تمایز بین غلظت‌های مختلف یک بو (حساسیت بو) و توانایی در تمایز یک بو از بوی دیگر (شناسایی بو) مورد آزمایش قرار گرفتند و این آزمایشات شناخت و بویایی در سال 2015 نیز دوباره تکرار شد.

323 از شرکت‌کنندگانی که دارای یک یا دو نوع ژن APOE4 بودند، در سنین 65 تا 69 سالگی به مرور حس بویایی‌شان ضعیف شد.

رابطه از دست دادن حس بویایی و آلزایمر

در افراد تحت بررسی و تحقیق کاهش حساسیت بو قبل از کاهش شناسایی بو، و قبل از بروز هر گونه تفاوت شناختی رخ داد. از همین‌رو، محققان بر این باورند که با انجام آزمایشات برای بررسی و تشخیص کاهش حس بویایی می‌توان خیلی سریع‌تر احتمال ابتلا به آلزایمر را تشخیص داده و آن را درمان کرد.

بنابراین به توصیه متخصصین، برای انجام درمان‌های سریع به منظور پیشگیری از پیشرفت بیماری، تشخیص زودهنگام ناهنجاری‌های مربوط به سلامت مغز بسیار حیاتی است. هرچه درمان زودتر آغاز شود، نتیجه بهتر خواهد بود.

خوشبختانه درمان‌های جدید در حوزه‌ی بیماری آلزایمر رو به رشد است و از مهم‌ترین اقدامات برای درمان زودهنگام آلزایمر می‌توان به غربالگری بویایی اشاره کرد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا