چرا و چگونه

رسوب زدایی چای ساز و کتری

چگونه رسوب چای ساز و کتری را پاک کنیم؟

اگر کتری یا چای ساز شما هم رسوب گرفته دیدگاه های زیر را مطالعه کنید تا شما هم یاد بگیرید چه طوری رسوب کتری و سماور را می شود از بین برد.

سماور چای ساز و کتری جز وسایل پر استفاده در آشپزخانه ها هستند. اغلب شاهد جمع شدن رسوبات آهکی در سماور، انواع کتری برقی و چای ساز هستیم که با گذشت زمان،این لایه ی آهکی ضخیم شده و دردسر ساز می شود.

این رسوبات آهکی علاوه بر اینکه باعث بوجود آمدن ظاهر بدی در سماور و کتری برقی می شود، باعث بدرنگ و بد بو شدن آب نیز میشود و کیفیت آب در حال جوش را پایین می آورد.

ترفندهای رسوب زدایی سماور کتری و چای‌ساز

  • برای جلوگیری از ایجاد رسوب در کتری و سماور بهتر است روزی یکبار آن را با حوله مرطوب تمیز کنید و بعد با یک حوله نرم خشک نمایید، دقت داشته باشید که برای تمیز کردن کتری برقی ابتدا آن را از برق بکشید.
  • روش های مختلفی برای از بین بردن این رسوبات وجود دارد، یکی از ساده ترین روش ها استفاده از حلال های آهک است ، اما راه های طبیعی و سالم هم وجود دارد که توصیه میشود برای حفظ بهداشت و سلامتی از روش های طبیعی و راه حل های گیاهی برای رسوب زدایی کتری و سماور استفاده شود.
  • همچنین می توانید دستورالعمل های تمیز کردن کتری برقی تفال را در دفترچه راهنمای آن ببینید.

روش های طبیعی برای رسوب زدایی کتری و سماور

۱- استفاده از محلول سرکه و آب برای رسوب زدایی چای ساز و سماور

سرکه و آب را به نسبت مساوی داخل کتری یا سماور بریزید و به مدت نیم ساعت بجوشانید ، با این روش رسوب های آهکی به راحتی از دیواره ها کنده میشوند.

۲- حرارت دادن کتری و سماور بدون آب برای رسوب زدایی

در این روش کتری و یا سماور را چند دقیقه بدون آب روشن کنید و بعد از چند دقیقه آب سرد داخل آن بریزید ، سپس آب و جرم جدا شده را خالی کنید و آن را بشویید.

۳- استفاده از لیمو تازه ، کربنات و آب برای رسوب زدایی کتری

نصف لیمو را داخل کتری بیندازید و مقداری آب داخل آن بریزید و پودر کربنات را اضافه کنید و ۱۵ دقیقه صبر کنید تا خوب بجوشد ، بعد از جدا شدن رسوبات آهکی کتری را بخوبی شست و شو دهید.

۴- محلول جوش شیرین و آب برای رفع رسوب کتری و سماور

مقداری جوش شیرین را به همراه آب داخل سماور، کتری یا چای ساز بریزید و اجازه بدهید تا مدتی بجوشد ، بهتر است مقداری پودر کربنات هم به این محلول اضافه کنید تا به نتیجه دلخواهتان برسید.

۵- رسوب زدایی کتری و سماور با پوست سیب و سیب زمینی

سیب ، سیب زمینی و زرد آلو را پوست بکنید و پوست آنها را به همراه آب داخل کتری برقی ، سماور و یا چای ساز بریزید و اجازه دهید تا بجوشد سپس به کمک اسفنج رسوب ها را تمیز نمایید.

۶- رسوب زدایی کتری برقی با استفاده از لیمو ترش و آب

به این ترتیب ۵۰ میلی لیتر آب لیمو را به همراه دو پیمانه آب ترکیب کنید یا اینکه از برش های لیمو استفاده کنید. سپس اجازه دهید برای مدتی این ترکیب به همان صورت داخل آن ظرف بجوشد. مدت زمان بستگی به حجم جرم و البته نوع ظرف شما دارد.

البته این روش برای برق انداختن و از بین بردن لایه ای از جرم و گچ است و شاید برای گچ و جرم ضخیم پاسخگو نباشد.

۷- استفاده از محلول نوشابه برای رسوب زدایی چای ساز یا کتری

برای از بین بردن رسوب کتری مخلوط جوش شیرین و سرکه یا با نوشابه میتونی بریزی داخل کتری و بذاری جوش بیاد و شعله متوسط بذاری تا در حال جوشیدن رسوب هاش کنده بشه

۸- استفاده از جرم گیر کتری و سماور

جرم گیر کتری بخر محشره مثل سیم ظرف شویی پلاستیک فروشا دارن باید بندازی تو کتری بمونه خودش جرم کتری جذب خودش میکنه

من همیشه کتری خالی و میزارم رو گاز شعله کوچیک که بیرون کتری خراب نشه وقتی حسابی داغ شد میزارم تو سینگ ظرفشویی اب یخ میریزم توش ولی مواظب سرو صورت باشین عقب وایسین بعد خیلی راحت گچ ته کتری کنده میشه

۹- رسوب زدایی چای ساز یا کتری با سرکه سفید

من خودم و به مادرمم یاد دادم یه سرکه سفید چهار لیتری رو مخصوص این کار داریم میریزیم تو کتری یا سماور یا چایی ساز میزاریم جوش ریز بخوره اونقد جوش بخوره تا تمیز بشه برای من داخل چایی سازم یه بار جوش بخوره تمیز میشه.

بعد اون سرکه رو میزارم سرد بشه میریزم تو ظرفش برای سری بعد استفادش میکنم بوی سرکه پخش میشه البته درستش نصف آب نصف سرکه هست ولی سرکه خالی زودتر جواب میده

بهترینش اینه که سرکه سفید با آب مخلوط کنید بزارید بجوشه اگه تمیز نشد دوباره تکرار کنید کتری من با این روش تمیز تمیز شد

۱۰- محلول مخصوص جرم زدایی کتری و سماور

یه مایعی هم یک لیتری مخصوص جرم زدایی کتری و سماور هست باید بریزید توی کتری و بجوشونید دوبار این کار رو بکنید ته کتری صاف صاف میشه خیلی عالیه.

چند توصیه برای رسوب زدایی بهتر کتری و چای ساز

  • اگه سرکه نداری تو خونه میتونی از لیمو استفاده کنی چند تا لیمو را نصف کن از وسط با ی لیوان آب بریز تو کتری یا سماور بزار تا جوش بیاد.۶،۷ تا لیمو کافیه
  • میتونی آب لیمو هم بریزی با آب البته مخلوط بشه.
  • کتری رو خالی بیست دقیقه رو گاز بذار خوب که داغ شک آب و قطعه یخ بریز یهو شک وارد میشه آهک داخلش میریزه که با همون سنگ و اسکاچ میتونی کتری رو از بیرون برق بندازی
  • با سرکه سفید و چند قطره آبلیموه میشه مثل روز اول ،البته من نمیزارم جرم بگیره چون روزانه تمیز میکنم.

منبع : مجله اینترنتی دلگرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا