خانه دارینظافت و شستشو

از بین بردن بوی کتری و سماور با چند روش ساده

از بین بردن بوی بد کتری، سماور و کتری برقی

برای از بین بردن بوی کتری‌ و سماور های نو یا کتری‌هایی که مدت طولانی رسوب گرفته اند راه‌های مختلفی وجود دارد. با این مطلب همراه باشید تا این روش‌ها را بررسی کنیم.

چگونه بوی بد کتری را از بین ببریم؟

در یک خانه ایرانی قطعا مهم‌ترین نوشیدنی، چای است. حتی خودتان هم اهل چای نباشید برای مهمانان باید تدارک چای ببینید. ایرانی‌ها آنقدر چای نوشیده اند که اکثر افراد متخصص طعم چای شده‌اند و به طعم آن بسیار اهمیت می‌دهند.

برای تهیه آب جوش برای چای چند راه وجود دارد، روش سنتی که با استفاده از سماور است و روش‌ کتری روی اجاق و روش آخر هم استفاده از کتری برقی یا چای ساز است. از هر کدام روش ها که استفاده می‌کنید باید طعم آب کاملا خالص باشد و هیچ مزه اضافی ندهد.

اگر جدیدا کتری یا سماور خریده‌اید حتما بعد از استفاده متوجه شده اید که طعم آب کمی عجیب است و یا با طعم مواد شیمیایی مخلوط شده است. حتی اگر کتری شما جدید هم نباشد ممکن است به خاطر رسوبات و جرم‌ها، طعم آب کمی عوض شود و در نتیجه خبری از چای گوارا نباشد.

رفع بوی بد کتری و سماور با روش های خانگی

روش از بین بردن بوی کتری یا سماور نو

اگر جنس کتری یا سماور جدیدی که خریده‌اید استیل است، کمی از بین بردن بوی آن حوصله می‌خواهد. در روش اول برای از بین بردن بوی بد کتری استیل، می‌توانید آب را را در کتری بجوشانید و خالی کنید. این روش برای کتری های برقی و سماور‌ها هم جواب می‌دهد.

در روش بعدی برای از بین بردن بوی کتری، می‌توانید از محلول سرکه و آب استفاده کنید به این شکل که کتری را پر از آب کنید و بگذارید چند دقیقه به حال خود بماند.

روش سوم برای از بین بوی کتری استیل نو، استفاده از جوش شیرین و سرکه است. در این روش کتری را پر از آب کنید، یک فنجان سرکه سفید و دو قاشق جوش شیرین به آن اضافه کنید و روی اجاق قرار دهید. بعد از اینکه آب جوش آمد چند دقیقه صبر کنید و بعد اجاق را خاموش کنید.

بعد از اینکه کتری کمی سرد شد آن را خالی کنید و با آب و اسفنج نرم و مایع ظرفشویی بشویید.

روش از بین بردن بوی کتری برقی

یکی از تضمینی‌ترین روش‌ها برای از بین بردن بوی کتری برقی این است که کمی شیر در کتری بریزید و آن را روی اجاق قرار دهید یا کتری را روشن کنید بعد صبر کنید تا شیر جوش بیاید بعد از آن کتری را بر دارید و با حرکت چرخشی، سعی کنید که شیر به تمام جداره‌ های داخلی کتری استیل برسد. سپس آن را خالی کنید و با اسفنج نرم و مایع ظرفشویی و آب سرد بشویید.

همان طور که گفتیم گاهی اوقات پیش می‌آید که کتری جدید نیست بلکه مدت طولانی از آن استفاده کرده‌اید و مقدار زیادی رسوب و جرم گرفته است و همین باعث می‌شود که طعم آب با طعم گچ و رسوبات مخلوط شود و چای مزه خوبی نداشته باشد.

در ادامه به روش‌هایی برای از بین بردن رسوبات در کتری می‌پردازیم که به این شکل، بوی بد کتری هم از بین خواهد رفت. در ضمن تمام این روش‌ها برای کتری‌های برقی و سماور هم صدق می کند.

روش از بین بردن رسوبات کتری و سماور

روش اول برای کتری‌هایی مناسب است که لایه نازکی از رسوب و جرم در آنها تشکیل شده است. در این روش کتری را روی اجاق می گذارید و کتری باید خالی باشد، شعله را زیاد می‌کنید تا کتری داغ شود البته حواستان باشد لازم نیست خیلی خیلی داغ شود بعد از آن با یک دستگیره کتری را بردارید و اجاق را خاموش کنید.

چند قطعه یخ در کتری بیندازید. این شوک دما باعث می شود که آهک ها از دیواره کتری کنده شوند سپس با آب و مایع ظرفشویی کتری را بشویید و خشک کنید. این روش همچنین، ردی که از آب بر دیواره داخلی کتری افتاده است را از بین می‌برد.

ترفند های جالب برای از بین بردن رسوبات کتری نو استیل

در روش دوم برای از بین بردن جرم و رسوب در کتری، می‌توانید کتری را پر از آب کنید و روی اجاق قرار دهید بعد وقتی آب به نقطه جوش رسید، نصف فنجان سرکه به آن اضافه کنید و اجازه بدهید کمی دیگر بجوشد.

بعد از آن اجاق را خاموش کنید و اجازه دهید تا کتری سرد شود بعد با یک برس پلاستیکی ظرفشویی جداره‌های داخلی کتری را بشویید. این روش برای کتری هایی که لایه ضخیمی از رسوبات در آن قرار دارد بسیار مناسب است.

روش سوم برای از بین بردن آهک و رسوبات کتری استفاده از صدف است. اگر صدف در خانه دارید آن را با دقت بشویید و در کتری قرار دهید و بگذارید چند دقیقه با آب بجوشد. صدف خاصیتی دارد که تمام رسوبات را به خود جذب می کند.

روش چهارم برای از بین رسوبات کتری استفاده از سیب زمینی رنده شده است. سه یا چهار قاشق غذاخوری سیب زمینی رنده شده خام را در کتری بریزید و آن را پر از آب کنید و بعد روی اجاق قرار دهید تا بجوشد بعد از چند دقیقه آن را از روی اجاق بردارید و بشویید.

روش پنج استفاده از جوش شیرین است. همان طور که می‌دانید یکی از قوی‌ترین از بین برنده‌های بو جوش شیرین است. یعنی با این کار هم رسوب کتری را از بین می برید و هم بوی نا مطبوع کتری را.

کافیست کتری را پر از آب کنید و دو قاشق جوش شیرین به آن بیفزایید و بعد روی اجاق بگذارید تا بجوشد. بعد آن را خالی کنید و بشویید.

روش آخر هم برای کتری‌های کوچک است. در این روش، کتری را تا نصفه آب کنید و در فریزر یا جا یخی قرار دهید، بعد که آب یخ زد آن را از فریزر خارج کنید و هنگام خارج کرن یخ می‌بینید که رسوب از آن جدا می شود.

منبع : مجله اینترنتی دلگرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا