پزشکیدانستنی ها

راهنمای استفاده از ماسک پارچه ای

طرز استفاده از ماسک پارچه ای

چندین کشور در سراسر جهان استفاده از ماسک‌ های صورت را در اجتماع  الزامی کرده اند تا در جلوگیری از انتشار COVID-19، بیماری ناشی از ویروس کرونا، موفق شوند. در حالی که برخی از افراد تصمیم به نپوشیدن ماسک‌های پزشکی و استفاده از ماسک پارچه ای طرحدار گرفته اند بحث در مورد اثر بخشی ماسک‌های پارچه‌ای برای عموم مردم و تحول در مورد بهترین راه های تهیه این ماسک ها وجود دارد.

ماه گذشته WHO راهنمایی های خود را در مورد ماسک‌ها به‌روز کرد و توصیه کرد که آنها در مکان‌های عمومی پوشیده شوند که خطر انتقال گسترده در اجتماع وجود دارد و فاصله فیزیکی افراد کم است، مکان هایی مانند حمل‌ و نقل عمومی و مغازه‌ها.

آلیس سیمنی‌ سیانو، متخصص پیشگیری و کنترل عفونت در سازمان بهداشت جهانی می‌گوید: حالت اصلی انتقال کرونا ویروس از طریق قطرات تنفسی است؛ بنابراین استفاده از ماسک صورت از ابزاری است که ما می‌توانیم برای جلوگیری از شیوع COVID-19 استفاده کنیم.

ماسک‌های پزشکی که به‌عنوان ماسک‌های جراحی نیز شناخته می‌شوند، از حداقل سه لایه مواد مصنوعی و غیر بافت ساخته می‌شوند. این‌ها به‌صورت استاندارد و طراحی‌شده برای یک‌ بار مصرف هستند و برای راندمان پالایه و قابلیت تنفس استفاده می‌شوند.

توصیه WHO در خصوص استفاده از ماسک پزشکی

WHO استفاده از ماسک‌های پزشکی را برای افراد بیمار توصیه می‌کند، افراد مبتلابه علائم COVID-19، کارکنان بهداشتی، استفاده از این ماسک‌ها برای افرادی که مشکوک به موارد مشکوک یا تأیید شده هستند، افراد در سن 60 سال و بالاتر و افرادی که دارای شرایط بهداشتی در محل کار نیستند، توصیه می‌شود.

این ماسک‌ها از مقاومت در برابر نفوذ مایعات برخوردار هستند که این امر در محافظت از اسپری قطرات و از بین بردن قطرات داخل دهان یا بینی دیگران کمک می‌کند.

در صورت کمبود ماسک‌های پزشکی در تنظیمات مراقبت‌های بهداشتی، ممکن است از محافظ صورت استفاده شود.

برای عموم مردم، ماسک‌های پارچه‌ای غیرپزشکی می‌توانند به‌عنوان نوعی کنترل منبع پوشیده شوند تا از این‌که فرد پوشندِ از آلوده کردن دیگران به اطراف خود جلوگیری کنند. این‌ها را می‌توان در خانه ساخت یا خریداری کرد.

بر اساس تحقیقات دانشگاهی که توسط WHO به اشتراک گذاشته‌ شده است، ماسک‌های پارچه‌ای باید حداقل سه لایه باشد و از انواع مختلفی ساخته شود. Simniceanu توضیح داد: لایه درونی می‌تواند پنبه باشد، بیرونی‌ترین لایه می‌تواند از پلی‌ استر یا نایلون باشد، چیزی که قطرات را دفع می‌کند و لایه میانی پلی‌ پروپیلن است.

چگونه با خیال راحت ماسک بپوشیم

قبل از قرار دادن ماسک باید دستان خود را تمیز کرده و در حین پوشیدن از لمس قسمت جلوی ماسک خودداری کنید. ماسک باید بینی، دهان و چانه شمارا بپوشاند.

تمام ماسک‌ها باید با استفاده از تسمه‌های پشت گوش یا سر در کنار گوش قرار بگیرند و شما از قبل باید دست‌های خود را بعد از قرار دادن آن و قبل از قرار دادن آن بشویید.

ماسک‌های پزشکی باید بعد از یک‌ بار استفاده یا هنگامی‌که آنها کثیف، مرطوب یا آسیب‌ دیده‌اند، دور ریخته شوند.

اگر قصد استفاده مجدد از ماسک‌های پارچه‌ای رادارید، باید آن را در یک کیسه پلاستیکی تمیز و قابل‌ اطمینان نگه‌دارید و سپس بشویید. توصیه می‌شود حداقل یک‌بار در روز با صابون یا مواد شوینده ترجیحاً در آب داغ این ماسک‌ها را بشویید.

این ماسک باید بینی، دهان و چانه شما را بپوشاند و نباید زیر بینی، روی چانه، اطراف گردن یا از گوش آویزان شود. ماسک را حذف نکنید یا پایین نکشید تا باکسی صحبت کنید.

ترجمه از یاهولایف استایل / زندگی سالم

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا