آرایش و زیبایی

رابطه رنگ کردن مو با این بیماری وحشتناک!

استفاده بیش از ۹ بار در سال از رنگ مو خطر ابتلا به سرطان خون از نوع لنفوم و سرطان مثانه را افزایش داده و می تواند موچب افزایش خشکی – حساسیت و شکنندگی موها گردد .

 به نقل از سایت پزشکان ، نتیجه تحقیقات جدید نشان می دهد آن دسته از افرادی که بیش از ۹ بار در سال مو های خود را با رنگ های شیمیایی رنگ می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به نوعی سرطان هستند. به گفته پزشکان، مردم معمولا ۶ تا ۸ بار در سال از رنگ مو استفاده می کنند، اما اگر این میزان به بیش از ۹ بار برسد، احتمال دچار شدن به این نوع از سرطان هم ۶۰درصد افزایش می یابد. رنگ های مو اصولا به دو نوع طبیعی و شیمیایی تقسیم بندی می شوند که رنگ موهای طبیعی یا گیاهی از برگ گیاهان حاوی رنگدانه مانند حنا، روناس، خضاب، بابونه، ایدیگو و موارد دیگر به دست می آیند. به این صورت که مثلا در مورد حنا (Henna) برگ این گیاه ابتدا خشک سپس پودرشده و به صورت خمیر در آمده و روی مو گذاشته می شود.

البته حنا را می توان به صورت منفرد یا در ترکیب با گیاهان دیگری مثل ایندیگو و بابونه هم استفاده نمود. مزیت رنگ موهای گیاهی، طبیعی بودن و ایمنی نسبی آنها است، اما رنگ موی طبیعی تنوع لازم را ندارند و نتایج آن غیر قابل پیش بینی است، همچنین دریچه های مویی که با اینگونه مواد رنگ شده مسدود می شود. بنابراین رنگ کردن مو بسیار مشکل و گاهی نشدنی خواهد شد. از این رو دسترسی به رنگ هایی با پایه روشن در آینده امکان پذیر نخواهد بود، اما رنگ موهای شیمیایی، این گونه رنگ ها از مواد شیمیایی ساخته می شوند. بزرگترین مزیت رنگ موهای شیمیایی تنوع رنگ ها و عیبشان ایمنی کمتر خصوصا در فرمولاسیون های غیراستاندارد است. رنگ موها، اصولا به ۳ دسته تقسیم بندی می شوند: موقت، نیمه دائمی و دائمی. رنگ موهای موقت، سطح مو را.

ارتباط رنگ مو به سرطان

محققان شواهد تازه ای دایر بر ارتباط میان استفاده از رنگ مو با ابتلا به سرطان یافته اند. یک مطالعه اروپایی با حضور تقریبا ۵۰۰۰ داوطلب زن نشان داده است کسانی که به طور مرتب موهایشان را رنگ می کنند بیش از سایرین با خطر ابتلا به سرطان لیمفوما روبرو هستند. با این حال کارشناسان تاکید کردند که برخی عوامل سرطان زا از دهه ۱۹۷۰ به این سو از رنگ ها حذف شده است. با این حال آنها گفتند افرادی که پیش از آن دوران مرتبا در معرض رنگ مو قرار داشتند، از جمله آرایشگران، باید نسبت به خطرات آن آگاه باشند و بدن خود را برای اطمینان از نداشتن توده های نامتعارف چک کنند. سرطان های لمفوما در سیستم لنفاوی روی می دهد. سیستم لنفاوی شبکه ای از رگ هاست که بخشی از سیستم دفاعی بدن را تشکیل می دهد و سلول های ضدعفونت به نام “لمفوسیت” را جابجا و سلول های مرده را از بافت ها تخلیه می کند.

نویسندگان این مقاله تحقیقی از آژانس بین المللی تحقیقات سرطان در فرانسه یافته های خود را در “کنفرانس بین المللی لیمفومای بدخیم” عرضه کردند. براساس این مطالعه، خطر ابتلا به سرطان لیمفوما در میان زنانی که به طور مرتب از رنگ مو استفاده می کرده اند، در مقایسه با زنانی که پیش از سال ۱۹۸۰ هرگز موهایشان را رنگ نکرده بودند ۲۰ درصد افزایش یافت. بنابه تخمین ها در حدود یک سوم زنان در اروپا و آمریکای شمالی، و همچنین ۱۰ درصد از مردان بالای ۴۰ سال، از نوعی رنگ مو استفاده می کنند. پروفسور پائولو بوفتا از محققان این مطالعه گفت: “اطمینان بخش است که بدانیم رنگ هایی که در ۲۵ سال اخیر مورد استفاده بوده ظاهرا با ازدیاد خطر ابتلا به سرطان همراه نیست.”

وی افزود: “شاید هنوز نتوان در مورد ارتباط استفاده از رنگ های قدیمی تر به برخی موارد لمفوما نتیجه گیری کرد، اما این شواهد در حال افزایش است.” وی گفت مطالعه ای که چند هفته قبل در نشریه انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد نیز ارتباطی میان لیمفوما و رنگ موهای قدیمی تر پیدا کرده است. با این حال مطالعه تازه علیرغم نگرانی های قبلی، هیچگونه ارتباطی میان رنگ مو و سرطان هایی چون سرطان مثانه و سینه پیدا نکرد.

استفاده مکرر و بلند مدت از رنگ مو و خطر ابتلا به سرطان مثانه:

مطالعات مختلفی در خصوص استفاده از رنگ مو و امکان ابتلا به سرطان مثانه صورت گرفته است که بر وجود مواد خاصی در رنگ مو، جذب آن توسط بافتهای مثانه و در نهایت ابتلا به سرطان تاکید دارد. دکلره به مو زیان بسیار می‌رساند، به دلیل این که مو را کاملا خشک و شکننده می‌کند. استفاده از رنگ مو نیز احتمال بروز سرطان مثانه را افزایش می دهد به دلیل این که رنگ مو از مواد شیمیایی ساخته شده است. گذاشتن کلاه روی مو در هنگام رنگ کردن موجب گرم شدن رنگ مو می‌شود و با گرم شدن رنگ، تمام مواد شیمیایی رنگ مو وارد پوست و از طریق پوست نیز وارد جریان خون می شود.

همچنین استفاده از رنگ مو می‌تواند احتمال بروز سرطان مثانه را افزایش دهد به دلیل اینکه رنگ مو از مواد شیمیایی ساخته شده است. اگر رنگ کردن مو زیاد انجام شود، احتمال بروز سرطان مثانه را افزایش می‌دهد البته اگر رنگ مو با اکسیدان مخلوط شود، رنگ ماندگاری بیشتری دارد. رنگ موها همچنین حاوی مواد آنتی اکسیدانی هستند که می تواند به ساقه مو آسیب رسانده و آن را فرسوده کند که این امر باعث از بین رفتن شفافیت و براقی مو شود. یکی از مشکلات بسیار مهم دیگر که ناشی از استفاده مکرر از رنگ مو است، ایجاد حساسیت های شدید است که واکنشهایی در پوست سر از جمله خارش شدید، قرمزی پوست و التهاب به همراه دارد.

رنگ طبیعی موها

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان ، هر تار مو از دو قسمت اصلی غلاف و ریشه تشکیل شده است. غلاف همانی است که دور تا دور ساقه و ریشه را می‌پوشاند. ساقه مو دو نوع رنگدانه دارد: رنگدانه‌های قهوه‌ای تا سیاه و رنگدانه های طلایی تا قرمز. بسته به نژاد افراد، نوع رنگدانه و در نتیجه رنگ موی آن ها با هم متفاوت است و چنانچه رنگدانه‌ها از بین بروند، مو سفید می‌شود.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا