پزشکی و سلامت

دو دارویی که “میکروب” را در بدن فعال می‌کنند

 

در گذشته افراد زیادی در اثر بیماری سل جان خود را از دست می‌دادند، خوشبختانه شیوع این بیماری در کشور ما کمتر شده اما باز هم باید در برابر این بیماری از خود مراقبت کنیم.

دکتر هوشنگ ساغری، متخصص بیماری‌های عفونی، در گفتگو با خبرنگار بهداشت  و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: بیماری سل یک بیماری مزمن و واگیر دار است که در اثر میکروب مایکوباکتریوم توبر کولوزیس ایجاد می‌شود و غدد لنفاوی، شکم و دید‌ها را درگیر می‌کند.

وی با بیان اینکه سل در کشور ما کنترل شده است و ما بیشتر سل وارداتی داریم، گفت: سل یک بیماری بومی است و سالانه ۳ میلیون نفر در جهان را به کام مرگ می‌کشاند.

ساغری افزود: میکروب سل در اکثر افراد وجود دارد و ممکن است با مصرف برخی داروهای سرکوب کننده ایمنی و کورتون این میکروب فعال شود.

وی ادامه داد: این بیماری در مراحل اولیه بدون علامت است و تقریبا علائمی شبیه آنفلوآنزا دارد پس نباید این علائم را نادیده گرفت، راحت‌ترین راه انتقال این بیماری از راه مجاری تنفسی فوقانی و تحتانی است که از طریق سرفه فرد به دیگران منتقل می‌شود.

 این متخصص عفونی در پایان گفت: قربانیان سل بیشتر افرادی هستند که ایمنی ضعیفی دارند، مثل کودکان و سالمندان از این رو باید حداکثر بهداشت و دقت در مهدهای کودک، دبستان‌ها و خانه‌های سالمندان رعایت شود تا افراد کمتری به این بیماری مبتلا شوند.

لطفا نظر خود را در مورد مطلب بالا در قسمت اعلام نظرات ذکر کرده و نوع مقالات و اخبار مورد علاقه خود را بیان کنید به بهترین نظرات هدایای نفیسی تعلق خواهد گرفت . باتشکر

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا