پزشکی و سلامت

دندانمان را جرم گیری کنیم یا خیر ؟

دندان عدم رعایت بهداشت دهان باعث ایجاد جرم دندانی و بیماری‌های دهان می‌شود و مشکلات ناشی از آن تاثیر بسیاری بر کیفیت زندگی افراد می‌گذارد و می‌تواند آنها را دچار گرفتاری و ناراحتی کند. درمان آن نیز معمولا نیازمند هزینه‌های گزاف، مواد و تجهیزات دندانپزشکی و نیروی انسانی است.

 به نقل از روزنامه آرمان ؛ بنابراین پیشگیری از این بیماری یکی از نیازهای جامعه است و داشتن اطلاعاتی در مورد عامل ایجاد کننده جرم دندانی می‌تواند بسیار موثر باشد.در محیط دهان، میکروارگانیسم‌های مختلفی وجود دارد. پس از صرف هر وعده غذایی، این میکروارگانیسم‌ها همراه با مواد قندی روی سطح دندان تجمع می‌کنند و باعث تشکیل لایه‌ای چسبنده و بی‌رنگ به نام پلاک میکروبی می‌شوند که به راحتی و با استفاده از مسواک و نخ دندان برداشته می‌شود. در صورتی که پلاک میکروبی به مدت طولانی روی سطح دندان باقی بماند و با رعایت بهداشت مناسب از سطح دندان برداشته نشود، تبدیل به لایه‌ای سخت با رنگ زرد قهوه‌ای به نام جرم دندانی می‌شود.

جرم دندانی، سطحی زبر و خشن دارد و باعث تجمع میکروب‌ها روی سطح خود می‌شود. در اثر تجمع جرم و میکروب بر سطح دندان و در مجاورت لثه، لثه صورتی رنگ که نشانه‌ای از سلامت دهان است، تبدیل به لثه‌ای قرمز و ملتهب می‌شود. در صورت عدم پیگیری و درمان، لثه و استخوان اطراف دندان تحلیل می‌رود و در نهایت باعث لقی و از دست رفتن دندان می‌شود.بنابراین بهتر است افراد با مشاهده علایمی مانند التهاب و خونریزی از لثه، به دندانپزشک مراجعه کنند. دندانپزشک ابتدا به بررسی‌های کلینیکی و رادیوگرافی می‌پردازد و در صورتی که بیماری در مراحل اولیه خود باشد، جرم‌گیری را توصیه می‌کند. انجام این کار بر عهده دندانپزشک یا افراد آموزش دیده تحت عنوان بهداشت‌کار دهان و دندان است که به وسیله دستگاه، جرم‌گیری می‌کنند. آنها با قلم‌های مخصوص، جرم‌های اطراف دندان را برمی دارند. در صورت انجام این کار در زمان مناسب، می‌توان از ایجاد و پیشرفت بیماری‌های لثه جلوگیری کرد.

لثه را از بین می‌برد

در صورت بی‌توجهی به پیشگیری و درمان جرم دندان، جرم به بافت‌های عمقی لثه نفوذ کرده و در نهایت منجر به تحلیل لثه می‌شود. خیلی اوقات می‌شنویم که فرد می‌گوید دندانم سالم بود، ولی لق شد و افتاد که این موضوع مربوط به بافت نگهدارنده اطراف دندان می‌شود که جرم آن را از بین برده است.

جرم‌گیری ضرری ندارد

بسیاری از افراد بر این باورند که جرم‌گیری برای دندان ضرر دارد و باعث ساییده شدن و ایجاد حساسیت دندانی می‌شود، حال آنکه جرم‌گیری در زمان مناسب، علاوه بر برداشتن جرم از سطح دندان و بهبود ظاهر افراد، به سلامت لثه نیز کمک می‌کند. البته گاهی جرم‌گیری می‌تواند عوارضی را نیز به همراه داشته باشد. وجود جرم دندانی باعث تحلیل لثه می‌شود. در اثر این تحلیل، فضایی بین دندان‌ها ایجاد می‌شود که توسط جرم دندانی پر می‌شود. پس از برداشت جرم‌های دندانی، این فضاها نمایان می‌شود و بیماران می‌گویند که جرم‌گیری باعث آسیب به لثه و ایجاد فاصله بین دندان هایشان شده است. در واقع این مشکلات از قبل وجود داشته، اما به خاطر وجود جرم‌های دندانی، قابل رویت نبوده است.

حساسیت جرم‌گیری گذراست

لایه جرم دندانی، دندان را از تحریک‌های سرما و گرما حفظ می‌کند. با برداشتن جرم‌ها از سطح دندان، دندان در معرض سرما و گرما قرار می‌گیرد و به طور موقت دچار حساسیت دندان می‌شود. این حساسیت گذراست و پس از مدت کوتاهی از بین می‌رود. در ضمن استفاده از خمیردندان ضدحساسیت نیز می‌تواند به رفع سریعتر حساسیت پس از جرم‌گیری کمک کند.

نخ دندان و پیشگیری از جرم

چکاپ‌های منظم توسط دندانپزشک و استفاده از نخ دندان در جلوگیری از ایجاد جرم بسیار موثر است، ولی در جامعه ما استفاده از نخ دندان جا نیفتاده و از طرفی روش صحیح مسواک زدن مانع رسوب مواد معدنی در پای دندان‌ها می‌شود.

به مینای دندان آسیب نمی‌زند

این باور غلطی در جامعه است که جرم‌گیری به مینای دندان آسیب می‌رساند، زیرا با آمدن تجهیزات روز به بازار مانند تجهیزات آلتراسونیک صدمه‌ای به مینای دندان وارد نمی‌شود.

لطفا نظر خود را در مورد مطلب بالا در قسمت اعلام نظرات ذکر کرده و نوع مقالات و اخبار مورد علاقه خود را بیان کنید به بهترین نظرات هدایای نفیسی تعلق خواهد گرفت . باتشکر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا