اجتماعی

دعواهایی که به قیمت طلاق تمام میشوند/ دعوای بی موقع عامل طلاق

دعواهایی که به قیمت طلاق تمام میشوند/ دعوای بی موقع عامل طلاق

آیا شما هم در زندگی مشترک خود زیاد دعوا میکنید؟ تاثیر این بحث و جدل ها در زندگی چیست؟ مشاجرات روی زندگی چه تاثیری دارد؟

امروزه یکی از بزرگ ترین مشکلات اجتماعی در جامعه، افزایش روز افزون طلاق است.تا چند سال پیش طلاق پدیده ای به شدت مذموم به شمار می رفت و افراد در شرایطی بسیار سخت به آن فکر می کردند یا گاه آنقدر در پیچ و خم مراحل قانونی دادگاه ها سردرگم می شدند که از طلاق گرفتن منصرف می شدند، اما اکنون با گسترش طلاق به نوعی از قبح آن کاسته و زوجین  با بروز کوچک ترین مشکل به دادگاه مراجعه می کنند و خواستار جدایی می شوند.به اعتقاد کارشناسان، عدم مدیریت بحث و مشاجره در زندگی مشترک از مهم ترین علل گسترش مشکلات و دمیدن در کوک جدایی است.به باور آنها  بحث و مشاجره، یکی از اتفاقات رایج در روابط زناشویی است.هیچ زوجی را نمی توان یافت که هراز گاهی مشاجره لفظی نداشته باشند، اما تفاوت زوج ها در نحوه کنترل این مشاجرات است.در گفت وگو با مرضیه شریف، مشاور خانواده به بررسی مشاجرات زناشویی پرداختیم که در زیر به آن اشاره می کنیم.

بی موقع دعوا نکنید

طبیعتا زوجین در ساعاتی از روز خسته تر هستند و ابراز شکایت در آن زمان‌ها بیشتر منجر به دعوا می شود. مثلا ممکن است همسر تا دیر وقت سر کار باشد، در نتیجه مسلما نمی توان در ساعات شب یا نیمه شب،مشکلات را با او مطرح کرد؛ یا اینکه اگر شریک زندگیمان علاقه مند به بازی های فوتبال یا سریال های تلویزیونی باشد، نمی شود در حین تماشای برنامه‌های مورد علاقه با او مشاجره کرد.بعضی از زوجین از این موضوع سوءاستفاده می کنند.مراجعی داشتم که می گفت همسرم به محض اعتراض من به هر موضوعی حواسش را به روزنامه خواندن پرت می‌کند و وانمود می کند که صدای من را نمی شنود.در چنین شرایطی باید با وی صحبت شود و گوشزد شود که حربه مناسبی به کار نگرفته است.

توهین و فحاشی ممنوع

به هر دلیلی که با یکدیگر بحث می کنید،حق توهین ندارید.بسیاری از افراد در هنگام عصبانیت نسبت به همسر، خانواده همسر و دوستان فحاشی و توهین می‌کنند و بعد از آرام شدن هم، ادعا می‌کنند که صرفا هنگام عصبانیت چیزی گفته اند و منظوری نداشته اند! در حالی که سخن گفته شده، قابل پس گرفتن نیست. از سوی دیگر، تا هنگامی که انسان به موضوعی فکر نکرده باشد، در عصبانیت به زبانش نخواهد آمد. به یاد داشته باشید که افراد ثالث در ایجاد مشکل در رابطه شما دخیل نبوده اند و حتی اگر عامل ایجاد مشکل هم باشند، در آنجا حضور ندارند که پاسخگوی شما باشند. در نتیجه هر سخنی که به دیگران گفته شود، به معنی توهین مستقیم به همسرتان خواهد بود.

اینقدر به گذشته باز نگردید

معمولا زوجین به جای صحبت درباره موضوع فعلی، به گذشته رجوع می‌کنند و اتفاقاتی را که از روز اول آشنایی تا آن تاریخ افتاده، مطرح می کنند.در حالی که در مشاجرات قبلی باید موضوع به طور کامل حل شده باشد و موضوع بحث فعلی نباشد. باید بدانید نبش قبر گذشته، غیر از افزایش خشم و رنجش، هیچ کارکرد دیگری ندارد و قطعا مانع حل و فصل موضوع فعلی می شود.

ابراز ناراحتی به جای قهر

معمولا زوجین( به ویژه خانم ها) به جای ابراز ناراحتی خود، راه حل نادرست قهر کردن را بر می گزینند؛ غافل از آنکه قهر و صحبت نکردن برای مدت طولانی، قطعا به سلامت زندگی زناشویی آسیب می زند.البته ممکن است قهر و اجتناب از ادامه بحث در لحظاتی که خشم بسیار زیاد شده ، کاری منطقی باشد؛ زیرا هیچ مشکلی در حالت خشم و پرخاشگری حل و فصل نخواهد شد، اما ادامه دادنش به زندگی مشترک ضربه می زند و نه تنها مشکلی را حل نمی کند، بلکه به مشکلات موجود می‌افزاید. زوجینی را دیده ام که برای جدایی به دادگاه مراجعه کرده‌اند و معتقدند ماه ها و حتی سال هاست با یکدیگر قهرند ولی حتی موضوع اولیه قهرشان را به خاطر نمی آورند.باید بدانید دلجویی از همسر از غرور انسان کم نمی کند، بلکه او را بزرگ منش تر نشان می دهد.

شنونده خوبی باشید

همه ما دوست داریم شنیده شویم، اما همه ما بلد نیستیم گوش کنیم. دکتر ریوکین می گوید: یکی از مشکلات اساسی زوجین مشکل دار این است که آنها به حرف همدیگر گوش نمی دهند. وقتی خوب به طرف مقابل گوش ندهیم، فقط چیزهایی را می شنویم که دوست داریم، ممکن است از چند جمله طرف مقابل، فقط یکی که ما را عصبانی می کند، بشنویم و آن وقت دچار خشم بیشتر شویم و به آن واکنش نشان دهیم.در ضمن یادتان باشد کسی که خوب گوش نمی دهد، نمی تواند یک ارتباط صمیمی برقرار کند؛ چرا که مهم ترین حس برای برقراری ارتباط، یعنی اعتماد را به طرف مقابل خود نمی دهد. راه حل این مشکل خیلی ساده است؛می توانید این مشکل را حل کنید. کافی است تمرین گوش دادن بکنید، چگونه؟ خیلی ساده، با همسرتان قرار بگذارید هر بار یکی از شما حرف بزند؛ دیگری زمانی بین سه تا پنج دقیقه را کامل و با تمرکز تمام به او گوش کند.

دعوا را به نتیجه برسانید

هر اختلافی، بایدحل و فصل شود.چه این اختلاف بین دو خواهر باشد، چه بین زن و شوهر. بی نتیجه ماندن بحث‌ها فقط زمینه را برای ادامه نارضایتی و بحث‌های جدید فراهم خواهد کرد.همین موضوع باعث می شود افراد در مشاجرات بعدی مدام حرف گذشته را پیش بکشند؛ چرا که موضوع قبلی حل و فصل نشده است.از سوی دیگر اگر نیاز به مداخله فرد ثالث وجود دارد، به سراغ متخصصان مشاوره بروید.طرح موضوع در محافل خانوادگی، نه تنها دردی را دوا نمی کند، بلکه به حجم مشکلات شما می افزاید.

طلاق و جدایی به دلیل دعواهای بی موقع
دعواهایی که به قیمت طلاق تمام میشوند/ دعوای بی موقع عامل طلاق

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا