پزشکی و سلامت

خوردن یک عدد از این قرص ها شما را از دکتر بی نیاز می کند

 

یک بررسی که بوسیله دانشمندان در بریتانیا انجام شد نشان داد که مصرف این قرص به تازگی تولیدشده باعث بهبود کارکرد رگ‌های خونی می‌شود.

به گزارش سرویس علمی جام نیوز به نقل از همشهری آنلاین، یک بررسی جدید نشان می‌دهد که خوردن یک گوجه‌فرنگی (به شکل قرص!) در روز ممکن است باعث محافظت در برابر بیماری قلبی و سرطان شود.

به نوشته دیلی بیست ضرب‌المثل رایج این است که خوردن یک سیب در روز نیاز شما به دکتر را رفع می‌کند- اما این تحقیق جدید گوجه‌فرنگی- آن هم به شکل قرص- را نیز در این جایگاه قرار می‌دهد.

 

یک بررسی که بوسیله دانشمندان در بریتانیا انجام شد نشان داد که مصرف قرص به تازگی تولیدشده گوجه‌فرنگی باعث بهبود کارکرد رگ‌های خونی می‌شود و به این ترتیب این نظریه قدیمی که رژیم غذایی سبک مدیترانه‌ای – که گوجه فرنگی در آن بسیار به کار می‌رود – برای سلامت مفید است را تقویت می‌کند.

در این تحقیق کپسول‌های حاوی ماده آنتی‌اکسیدان طبیعی لیکوپن- که از این لحاظ ۱۰ بار قوی‌تر از ویتامین E است و رنگ قرمز گوجه فرنگی ناشی از آن است- مورد استفاده قرار گرفت.

 

برای مدت‌های درازی است که لیکوپن به عنوان یک عامل قوی محافظت‌کننده در برابر بیماری‌هایی از جمله لرزش دست، بیماری قلبی و سرطان در نظر گرفته می‌شده است. و در بررسی اخیر که بر روی ۷۶ نفر انجام شود دست کم توانست کارکرد رگ‌های خونی در بدن را تقویت کند.

جوزف چریان از دانشگاه کمبریج و سرپرست این پژوهش توضیح داد: «استدلال زیست‌شناختی و داده‌های همه‌گیرشناختی بیانگر آن است که مصرف لیکوپن به عنوان قوی‌ترین ماده آنتی‌اکسیدان شناخته‌شده، ممکن است دست کم تا حدی مسئول تفاوت‌ها در میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی- عروقی در میان کشورهای اروپایی باشد.

 

گروه پژوهشی دکتر چرین از قرص‌های دارونما برای بررسی اثرات قرص‌های گوجه‌ فرنگی استفاده کردند و این دو نوع قرص را در میان ۳۶ نفر مبتلا به بیماری قلبی و ۳۶ فرد سالم توزیع کردند. این بررسی دوسو-بی‌خبر (double-blind) انجام شد به این معنا که نه دکترها و نه افراد آزمایش نمی‌دانستند که چه قرصی دریافت می‌کنند.

۵۱درصد از بیمارانی که در ابتدا دچار بیماری قلبی بودند، پس از مصرف قرص لیکوپن گشاد شدن رگ‌های خونی‌شان را تجربه کردند. تنگی عروقی یکی از عوامل عمده سکته مغزی و حمله قلبی است.

 

این پژوهشگران معتقدند که تاثیربخشی قرص لیکوپن به خاطر اثر ان در بهبود کارکرد آندوتلیوم- سلول‌های پوشش درونی رگ‌های خونی- است.

۷میلی‌گرم لیکوپنی که در هر یک از این کپسول‌ها قرار داشت معادل لیکوپن موجود در یک کیلوگرم گوجه فرنگی تازه است، اما به نظر می‌رسد که قدرت لیکوپن هنگامی که به صورت پوره به همراه روغن زیتون یا به صورت کچاپ مصرف می‌شود، افزایش می‌یابد. مواد آنتی‌اکسیدان را می‌توان در میوه‌ها و سبزی‌های دیگر از جمله گوجه فرنگی،زردآلو و گریپ‌فروت صورتی نیز به مقدار زیاد یافت.

کارشناسان می‌گوید اختلال کارکرد آندوتلیوم عروق یک عامل پیش‌بینی‌کننده شناخته‌شده برای افزایش خطر بیماری قلبی در آینده است. به گفته آنان برای اینکه نتایجی که در این بررسی کوچک به دست آمده است را بتوان برای بیماران در معرض خطر مورد استفاده بالینی قرار داد، تحقیقات بیشتری لازم است.

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا