نوشیدنی

13 مورد از خواص بی نظیر چای بابونه و طرز تهیه

خواص بی نظیر چای بابونه یا دمنوش بابونه | استرس و اضطراب از عوامل بی‌خوابی هستند. از طرفی خواب نامنظم سبب افزایش وزن می‌شود. این دمنوش، آنتی‌اکسیدان بالایی دارد که به دفع چربی‌ها و بافت‌های مرده کمک می‌کند. از همه مهم‌تر اینکه یک آرامش بخش قوی است و موجب جلوگیری از افزایش قند خون بعد از غذا می‌شود. این موضوع به خودی خود در کنترل اشتها بسیار موثر است.

بابونه یک درمان عالی برای درمان عوارض پوستی است. فقط پنبه را به چای بابونه یخ زده بمالید و آن را روی مناطق حساس به آلرژی قرار دهید. وقتی که داخل بدن مصرف شود، چای می تواند کل سیستم را خنثی کند و به شما کمک کند از علائم آلرژیک خلاص شوید.

بابونه همچنین یک درمان عالی برای میگرن و سردرد مفید است. یک فنجان چای بابونه داغ می تواند به شما کمک کند از سردرد فوری خلاص شوید.

چای بابونه یا دمنوش بابونه
خواص چای بابونه یا دمنوش بابونه

چای بابونه همچنین یک درمان عالی برای اختلالات بی خوابی است. خواص آرام بخش ملایم به شما کمک می کند سریعتر و بهتر بخوابید.

مصرف منظم چای بابونه می تواند به شما کمک کند خواب خوبی داشته باشید و می تواند باعث تسکین خواب راحت شود.

خواص چای بابونه

چای بابونه از گل گیاهی به همین نام (Chamomile) به دست آمده و در اغلب مواقع، برای تقویت سیستم ایمنی بدن، التیام زخم و کاهش استرس و اضطراب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

1- مقابله با بی‌خوابی و بهبود کیفیت خواب

از خواص عرق بابونه می‌توان به آرام کردن سیستم عصبی و مقابله با بی‌خوابی اشاره کرد. دمنوش و عرق بابونه فاقد کافئین است. نوشیدن این مایع گوارا، قبل از خواب بسیار مفید بوده و می‌تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد.

2- تقویت سیستم ایمنی بدن

مطالعات نشان می‌دهند که نوشیدن دمنوش و عرق بابونه نه تنها به بهبود برخی بیماری‌ها کمک می‌کند، بلکه با تقویت سیستم ایمنی بدن در پیشگیری از ابتلا به انواع امراض نیز تأثیرگذار است. این گیاه و نوشیدنی‌های به دست آمده از آن با باکتری‌های زیان‌آور و بیماری‌زا مقابله کرده و قادر هستند ایمنی بدن را تقویت کنند.

3- درمان سرماخوردگی

از بهترین فواید عرق بابونه می‌توان به تأثیر آن در درمان سرماخوردگی اشاره کرد. نوشیدن یک فنجان دمنوش یا یک لیوان عرق بابونه یا حتی استفاده از بخور آن در هنگام ابتلا به سرماخوردگی در برطرف کردن گرفتگی و آبریزش بینی و بهبود درد گلو موثر خواهد بود.

4- کاهش گرفتگی عضلانی و دردهای قاعدگی

براساس مطالعات منتشر شده در هفته نامه علمی Journal of Agricultural and Food Chemistry، عرق بابونه از خواص ضد درد و ضد اسپاسم برخوردار است. مواد موجود در این گیاه، گرفتگی و انقباضات رحم را برطرف کرده و تولید پروستاگلاندین (Prostaglandin) را کاهش می‌دهد. پروستاگلاندین یکی از مهم‌ترین واسط‌هایی است که در ایجاد التهاب و درد تأثیرگذار است.

5- تسکین درد معده

بنا به اظهارات مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری، (نوشیدن دمنوش بابونه یا عرق آن می‌تواند در تسکین اختلالات دستگاه گوارش و بهبود مشکلاتی نظیر نفخ، سوء هاضمه، اسهال، بی اشتهایی، بیماری حرکت، تهوع و استفراغ موثر باشد.)

بیشتر بخوانید : چای نعناع؛ کالری صفر و آرام بخش

6- التیام زخم‌ها، جراحات و مشکلات پوستی

یونانیان، رومیان و مصریان باستان از عرق بابونه برای درمان زخم و التیام جراحات استفاده می‌کردند. این گیاه حاوی مواد ضد التهابی و ضد میکروبی است. بنابراین، علاوه بر درمان و تسکین زخم، کمک به بهبود برخی بیماری‌های پوستی نظیر اگزما و پسوریازیس را نیز می‌توان در زمره خواص عرق بابونه برای پوست به شمار آورد.

7- کاهش استرس

زندگی در دنیای پر دغدغه و پر هرج و مرج کنونی موجب می‌شود که همه ما به نوعی احساس استرس و اضطراب را تجربه کنیم. به گفته آنشول جیبارات (Anshul Jaibharat)، متخصص تغذیه، «گیاه بابونه یک آرام بخش طبیعی و موثر است که می‌تواند با استرس و اضطراب مقابله کند.» بنابراین، قدرت آرام بخشی و کاهش استرس را هم می‌توان جزو فواید عرق بابونه به حساب آورد.

چای بابونه

خواص چای بابونه

8- روشن کردن رنگ پوست

از خواص عرق بابونه برای پوست می‌توان به توانایی آن در روشن کردن رنگ پوست اشاره کرد. این معجون جادویی می‌تواند به عنوان یک سفید کننده طبیعی عمل کرده و پوست صورت و بدن را درخشنده و جذاب کند. عرق بابونه سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که به بهبود سلامت پوست کمک می‌کنند.

9- کاهش جوش

علاوه بر ایجاد درخشندگی و روشن‌کردن رنگ پوست، مقابله با ایجاد جوش را نیز می‌توان از جمله خواص عرق بابونه برای پوست برشمرد. گیاه بابونه به دلیل برخورداری از مواد ضد التهابی و ضد عفونی کننده در بهبود لکه‌ها و جای جوش نیز تأثیرگذار است.

10- ضد سالخوردگی

بابونه سرشار از مواد آنتی اکسیدانی است که پوست را از آسیب‌های ناشی از قرار گرفتن در معرض رادیکال‌های آزاد موجود در هوا و محیط پیرامون انسان محافظت می‌کند. تسریع در بازسازی سلول ها و بافت‌ها، بهبود استحکام و تنگ کردن منافذ پوست نیز از دیگر خواص عرق بابونه است که مجموع آن‌ها به مقابله با پیری و آهسته کردن روند سالخوردگی کمک می‌کنند.

11- درمان آفتاب سوختگی

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض تابش مستقیم نور خورشید و اشعه ماوراء بنفش (UV) می‌تواند مشکلات مختلفی را برای پوست شما ایجاد کند. گیاه بابونه به دلیل خواص آنتی اکسیدانی، تسکین دهندگی و ضد التهابی می‌تواند در درمان آفتاب سوختگی و صدمات ناشی از آن موثر باشد. برای برخورداری از فواید این گیاه، می توانید آن را دم کرده و به طور کامل خنک کنید. سپس، حوله ای را به این محلول آغشته کرده و ناحیه آفتاب سوخته را با استفاده از آن کمپرس کنید.

12- درمان سیاهی دور چشم

سوپارنا تریخا (Suparna Trikha)، یکی از برجسته‌ترین کارشناسان علوم زیبایی هندوستان است. وی درباره فواید عرق بابونه و دمنوش آن می‌گوید، «هرگز کیسه‌های چای بابونه را پس از استفاده دور نیاندازید. در عوض، می‌توانید آن ها را در یخچال نگه داری کرده و پس از خنک شدن بر روی چشم‌های خود قرار دهید. انجام این کار در رفع سیاهی ناحیه دور چشم و کاهش پف آن به شدت موثر خواهد بود.»

13- درمان شوره سر

اگر شما هم جزو افرادی هستید که از شوره سر رنج می‌برند، می توانید با نوشیدن دمنوش یا عرق بابونه با آن مقابله کنید! بنابراین، مقابله با شوره سر، پیشگیری از آن و بهبود و تقویت سلامت مو نیز از جمله فواید عرق بابونه و دمنوش آن به شمار می‌روند. در عین حال، می‌توانید گیاه بابونه را دم کرده، چای به دست آمده را به خوبی خنک کنید. سپس، موی خود را با استفاده از شامپو و طبق روال عادی شستشو داده و در مرحله نهایی، آن را با چای بابونه آبکشی کنید.

طرز تهیه چای بابونه یا دمنوش بابونه

قوری چای خود را با ریختن آب جوش به داخل آن و سپس چند تکه سیب گرم کنید و سپس سیب   را با یک قاشق چوبی له کنید.

سپس گل های بابونه را به آب جوش اضافه کنید.

روی قوری را بپوشانید و آن را به مدت چند دقیقه رها کنید.

چای را صاف کنید و مقداری از آب لیمو یا عسل را برای اضافه کردن طعم و مزه اضافه کنید.

مصرف یک فنجان چای بابونه معطر می تواند یکی از بهترین آرامش بخش هایی باشد که می توانید برای عصرانه  انجام دهید.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا