بازیگران

زندگینامه ترانه علیدوستی و علت بیماری

ترانه علیدوستی بازیگر محبوب و مشهور کشورمان که این روزها در بستر بیماری است، متولد بیست و دوم دی ۱۳۶۲ در تهران است.

به گزارش زندگی سالم، ترانه علیدوستی این روزها در بستر بیماری با منشأ نامشخص است و مادرش از مردم خواسته برایش دعا کنند.

ترانه سینمای ایران، تاکنون در آثار سینمایی مطرحی مانند فروشنده، برادران لیلا، چهارشنبه‌سوری، درباره الی و…بازی کرده؛ اما با بازی در سریال پربیننده شهرزاد به کارگردانی حسن فتحی به اوج شهرت رسید.

او فرزند حمید علیدوستی بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران و از مربیان سابق فوتبال و نادره حکیم الهی، مجسمه‌ساز است. او دیپلم کامپیوتر دارد و به زبان انگلیسی و آلمانی تسلط دارد.

ترانه علیدوستی

ترانه علیدوستی دارای یک برادر به نام پویان بود که سال ۱۳۸۳ در مراسم جشن چهارشنبه‌سوری فوت کرد. این ماجرا درست زمانی رخ داد که ترانه مشغول بازی در فیلم چهارشنبه‌سوری اصغر فرهادی بود.

ترانه سال ۱۳۹۰ با علی منصور ازدواج کرده و یک دختر به نام حنا دارد. همسر ترانه علیدوستی تجربه بازیگری دارد و در فیلم سینمایی من به کارگردانی سهیل بیرقی بازی کرد.او در دوره راهنمایی، دو سال در هنرستان موسیقی تحصیل کرد و کلارینت و پیانو را آموخت.

او دوره دبیرستان در کلاس‌های بازیگری امین تارخ ثبت‌نام کرد و برای بازی نقش ترانه پرنیان در فیلم من ترانه ۱۵ سال دارم از طریق همین کلاس‌ها انتخاب شد.

ترانه علیدوستی در اولین بازی‌اش جایزه سیمرغ بلورین بیستمین جشنواره فجر، جایزه نخل زرین از سومین جشنواره اجتماعی آبادان، جایزه منتقدین و نویسندگان سینمای ایران و همچنین جایزه بهترین بازیگر زن از پنجاه و پنجمین جشنواره فیلم لوکارنو (سوئیس) را گرفت.

دومین حضور او در سینما با فیلم شهر زیبا نیز با موفقیت همراه بود. اما پس از آن تا سال ۱۳۸۲ بازیگری نکرد.

ترانه علیدوستی به ترجمه و فیلم‌نامه‌نویسی و نقاشی سیاه‌قلم نیز علاقه دارد و با ترجمه کتاب «رؤیای مادرم» تألیف آلیس مونرو، جایزه ادبی پروین اعتصامی را گرفت.

ترانه به‌عنوان داور در جشنواره‌های مختلف از جمله جشنواره فیلم وزول فرانسه و جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو، جشنواره فیلم هانویی ویتنام حضور داشت.

ترانه علیدوستی در مراسم اهدای اسکار به دلیل مخالف با حکم رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر ممنوعیت ورود شهروندان هفت‌کشور اسلامی به آمریکا حضور نیافت.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا