آرایش و زیبایی

توصیه های خانگی در کاهش آلرژی(دکتر محمد علی نیلفروش زاده)

 

آلرژی یکی از بیماری‌هایی است که در فصل پاییز شیوع نسبتا زیادی دارد. بیشتر افرادی که به یکی از انواع آلرژی مبتلا هستند، پوست‌های حساسی دارند. این افراد لازم است برای مراقبت از پوستشان، علاوه بر رعایت توصیه‌های طبی، در جای‌جای خانه نیز تغییراتی به‌وجود آورند و نکته‌هایی را رعایت کنند. در ادامه، با توصیه خانگی که می‌تواند تبعات پوستی آلرژی را به حداقل برساند، آشنا خواهید شد.

اتاق خواب و 3 توصیه
ملحفه‌های نو حاوی ترکیبی شیمیایی به نام فرمالدئید هستند که باعث تحریک پوست می‌شود. هر گاه ملحفه‌ای نو می‌خرید، آن را قبل از استفاده به کمک شوینده‌ای بدون بو و رنگ که مناسب پوست‌های حساس است و برچسب ضد آلرژی دارد، بشویید.ملحفه‌هایی از جنس الیاف مصنوعی می‌تواند محرک پوست‌های حساس باشد. بهترین جنس برای ملحفه‌های شما نخ خالص یا الیافی است که درصد بالایی نخ دارد.

آلرژی‌های تنفسی می‌تواند منشاء حساسیت پوستی هم باشد. اگر به کنه یا شوره بدن حیوانات حساسیت دارید هرگز اجازه ندهید حیوانات خانگی وارد اتاقتان شوند. هر هفته ملحفه‌های رختخواب را در آب گرم و با مواد شوینده بدون آلرژی بشویید و هر هفته فرش و موکت را جارو بکشید.

حمام و توالت و 6 نکته
مواد شوینده‌ای که در حمام و توالت استفاده می‌شود، حاوی ترکیب‌هایی است که محرک پوست است. اگر قرار است محیط را با مواد ضدعفونی‌کننده تمیز کنید از دستکش‌های نایلونی استفاده کنید، زیرا افراد زیادی به لاتکس حساسیت دارند. هواکش را روشن کنید یا در و پنجره را باز بگذارید تا هوا جریان داشته باشد. بعد از اتمام کار دست‌ها را با ماده شوینده ملایمی بشویید.

قبل از استفاده از مواد شوینده برچسب روی آن را مطالعه کنید و اگر به ماده‌ای آلرژی دارید که در ترکیب این ماده شوینده است از مصرف آن بپرهیزید. سعی کنید برای شستشو از مواد طبیعی مثل سرکه یا بیکربنات سود استفاده کنید.دستمال‌های کاغذی یا مواد آرایشی- بهداشتی حاوی اسانس می‌تواند پوست شما را تحریک کند. از مواد بدون رنگ و عطر استفاده کنید.

برای شستشوی بدن از شامپو یا صابون‌های خنثی استفاده کنید تا پوست حساس شما را تحریک نکنند. لیف هم بهتر است از الیاف طبیعی باشد و انواع نایلونی که به گل حمام شهرت دارند، استفاده نکنید.بعد از اتمام حمام تا زمانی که رطوبت روی بدنتان است از کرم مرطوب‌کننده یا چرب‌کننده مخصوص پوست‌های حساس که بدون رنگ و بو هستند، استفاده کنید.

خوشبوکننده‌های هوا ترکیب‌هایی شیمیایی هستند که می‌توانند تحریکات پوستی ایجاد کنند. به‌جای استفاده از دستگاه‌های خوشبوکننده از بیکربنات سود برای از بین بردن بوهای ناخوشایند استفاده کنید.

حیاط و2 نکته
محصولاتی که برای نگهداری از گیاهان استفاده می‌شود، کودها و آفت‌کش‌ها برای پوست حساس محرکند. هنگام کار با این مواد دستکش دست کنید و بعد از اتمام کار دستانتان را بشویید و از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید.برگ و گل برخی گیاهان سمی و محرک است. هنگام کاشت این نوع گیاهان از دستکش استفاده کنید و اگر گیاهی را نمی‌شناسید به آن دست نزنید.

آشپزخانه و 3 توصیه
استفاده از مایع ظرفشویی می‌تواند باعث تحریک پوست دست‌ها و قرمزی و خشکی آنها شود. اگر پوست حساسی دارید، حتما از مایع ظرفشویی ملایمی استفاده کنید و دستکش را هرگز فراموش نکنید. بعد از هر بار اتمام شستشو دست‌ها را با آب ولرم آب بکشید و از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید.

اسپری‌ها و مواد تمیزکننده گاز حاوی ترکیب‌های هیدروکسید سدیم است که باعث تحریک چشم و پوست می‌شود. ترجیحا از مواد پاک‌کننده‌ای استفاده کنید که حاوی این ترکیب نیست، اما اگر مجبورید، حتما با دستکش کار کنید و عینک محافظ به چشم بزنید.

بعد از هر بار کار با مواد شوینده دستتان را با صابون خنثی بشویید. تا جایی که می‌توانید از صابون‌های آنتی‌باکتریال استفاده نکنید، زیرا این نوع صابون‌ها نه‌تنها مزیتی بر صابون‌های عادی ندارند، بلکه محرک هم هستند. لای انگشتان دستتان را کاملا صابون بزنید و اجازه دهید کف صابون برای 15 ثانیه روی پوستتان بماند.

اتاق نشیمن و 6 نکته
الیاف صنعتی که روی مبل‌ها کشیده شده می‌تواند محرک پوست شما باشد. برای روکش مبل و صندلی یا حتی کوسن‌ها از الیاف طبیعی بهره بگیرید. بهترین روکش برای مبل‌های شما روکش‌های چرمی است.هفته‌ای یک بار روی فرش‌ها، موکت، سنگ یا پارکت را جارو بکشید. بهترین کفپوش برای شما سنگ یا پارکت است. ترجیحا باید تعداد فرش‌ها را کم کنید.

پرده‌های پارچه‌ای برای خانه‌ای که فرد آلرژیک در آن زندگی می‌کند، مناسب نیست. به‌جای پارچه از رول‌دراپه استفاده کنید.دریچه‌های کولر را هر از گاهی تمیز کنید تا قارچ و کپک‌ها در آن لانه نکنند.به‌جای فن و فنکوئل از شوفاژ برای گرم کردن خانه استفاده کنید.تا جای ممکن برای پاک کردن شیشه‌های میز و پنجره‌ها از شیشه‌پاک‌کن استفاده نکنید و ترجیحا هنگام کار با این مواد دستکش دست کنید و درها را باز بگذارید تا هوا جریان داشته باشد.
نقل از هفته نامه سلامت شماره 499

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا