جهان

تندروها به‌مرورزمان منزوی و بی‌هویت خواهند شد / عبدالله ناصری زندگی سالم

 

تندروها به‌مرورزمان منزوی و بی‌هویت خواهند شد / عبدالله ناصری زندگی سالم

تندروها به‌مرورزمان منزوی و بی‌هویت خواهند شد / عبدالله ناصری زندگی سالم

دلواپسان نمی‌خواهند به دور باطلی که از سال 92 در مقابل منتخب ملت شروع کرده‌اند، پایان دهند. آنان به‌دنبال تسکین شکست‌های پی‌در‌پی خود هستند و با استفاده از توهین و افترا می‌خواهند شکست‌های زنجیره‌ای خود را پنهان کنند؛ اما این اقدام، نادرست و غیراخلاقی و غیرقانونی است؛ زیرا اقدام این هتاکان، با شعارهای انحرافی وحدت و انسجام داخلی را زیرسوال می‌برد؛ درنتیجه دستگاه‌های مربوطه باید بررسی کنند که چرا برخی افراد به رئیس‌جمهور منتخب توهین می‌کنند و وحدت و انسجام داخلی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند. برای بررسی رفتارهای افراد خودسر و راهکارهای پایان‌دادن به آن، «نسل‌فردا» با عبدالله ناصری گفت‌و‌گو کرده که در ادامه می‌خوانید:

****چرا پس از پیروزی آقای روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری، هتاکی و توهین علیه ایشان افزایش پیدا کرده است و تندروها تلاش می‌کنند با تخریب، عرصه را بر ایشان تنگ کنند؟

تندروها به‌مرورزمان منزوی و بی‌هویت خواهند شد / عبدالله ناصری زندگی سالم

باتوجه به اتفاقی که 29 اردیبهشت افتاد و انتخابات با‌شکوهی که برگزار شد، بالاخره آقای روحانی که برخی نهادها عزم تک‌دوره‌ای‌کردن ایشان را داشتند، با رأی قابل‌توجهی، دوباره راهی پاستور شد. درواقع، انتخابات بدنه جدیدی را شکل داد که درون ساختار جمهوری اسلامی، مطالبات مشروع جدیدی دارد و با این رأی گسترده‌ای که به آقای روحانی داد، به‌طبع به‌دنبال مطالبات خود است و خواهد بود. جریان رقیب برای اینکه بتواند این مسئله را تحت‌الشعاع قرار دهد و متعاقب آن، اقدامات بعدی ایشان، ازجمله نوع چینش کابینه و دستیاران او را در دولت ملی و دولت محلی، یعنی استانداران و فرمانداران، این فضاها را برای آقای روحانی ایجاد می‌کنند که ایشان را در موضع انفعال قرار دهند؛ ضمن اینکه این حرکت‌ها، حرکت‌های غیراخلاقی بوده، حتی از ناحیه اصولگرایان رأی‌دهنده به رقیب آقای روحانی هم مورد سرزنش و نکوهش قرار گرفت. آتش‌بس یک‌طرفه‌ای که برخی افراد اعلام کردند، نشان می‌دهد که این مسئله کاملاً یک موضع‌گیری سیاسی است؛ اما به‌نظر من، این یک موضع‌گیری فاقد هویت بود. اکنون جریان اصولگرا دوباره بخشی از افکار عمومی خود را ازدست داد و شرایط مطلوب‌تری برای آقای روحانی ایجاد شد، منوط به اینکه با چینش یک کابینه مقتدر، منسجم و هم‌سو با گفتمان خود، برنامه‌های خود را پیش ببرد.

تندروها به‌مرورزمان منزوی و بی‌هویت خواهند شد / عبدالله ناصری زندگی سالم

*****با توجه به نکوهش این رفتارها، آیا ممکن است در آینده شاهد تکرار دوباره آن باشیم؟

انگیزه سیاسی در پشت این حرکت‌ها خوابیده بود؛ به‌هرصورت، این یک پیام غیراخلاقی گسترده‌ داشت که بخش منصف و میانه‌رو اصولگرا را تحت‌تاثیر قرار داد؛ به‌همین‌دلیل همه آن را نکوهش کردند و به‌جز جریان رادیکال محدود که مصداق چرخش بر یک پاشنه ثابت است، هیچ‌کس در اردوگاه اصولگرایی و حتی درون نهادهای حاکمیتی با آن رفتارها موافق نبودند؛ همچنان که علیه آن موضع‌گیری و مواضع خود را سریع اعلام کردند؛ به‌هرحال حرکتی بود که کل جامعه آن را محکوم کرد. جریان بازنده انتخابات، رادیکال و افراطی همیشه در طول این چهار سال گذشته برای آقای روحانی مشکلاتی ایجاد کرد و با تعبیری هم که در ادبیات ژورنالیستی از این جریان به‌عنوان جریان دلواپسان شده، این افراد کماکان بر مواضع خود تأکید خواهند داشت و همین روند را ادامه خواهند داد؛ اما فارغ از گرایش‌های سیاسی، تمامی کانون‌های قدرت و تمام عناصر سیاسی منصف، آن را سرزنش کردند و پیش‌بینی هم می‌شد که این پدیده غیراخلاقی با چنین عکس‌العملی مواجه شود.

****درواقع هدف این افراد تسکین شکست انتخابات 29 اردیبهشت بوده است.

تندروها به‌مرورزمان منزوی و بی‌هویت خواهند شد / عبدالله ناصری زندگی سالم

این جریان محدود رادیکال که به آقای روحانی توهین و اهانت کرد، جامعه شانزده میلیون رأی آقای رئیسی نیست؛ بلکه بدون تردید بخش قابل‌توجه آن جمعیت، با این حرکت مخالف بودند؛ همچنان‌که آن را نکوهش کردند؛ اما آن جریان محدود که تریبون‌های قدرتمند کشور در اختیار آنان است، کماکان به این روند ادامه خواهند داد. تعبیری که از این افراد شد، آنان را گروه خودسر خواند؛ بااین‌وجود، باید یک حرکت کاملاً ملی و حاکمیتی در برخورد با این افراد صورت گیرد تا شاهد این نوع حرکت‌ها در سطح جامعه نباشیم؛ چون جامعه ما از حیث تاریخی، جامعه‌ای با فرهنگ دیرینه و اخلاقی تلقی می‌شود. امروز مشاهده این نوع جریان‌ها که به مجری قانون اساسی چنین اهانت‌هایی می‌شود، برای یک جامعه فرهنگی و فرهیخته، فارغ از گرایش‌های سیاسی، حرکتی بسیار زشت و نامطلوب است؛ بنابراین این حرکت باید محکوم شود و تکرار نشود.

****چه آینده‌ای برای جریان رادیکال و تندرو پیش‌بینی می‌کنید؟

به‌نظر بنده، انتخابات 29 اردیبهشت، جامعه و حتی جریان جناح اصولگرا را درون خود بیشتر مسئله‌دارتر، هوشمندتر و هوشیارتر کرد که مشی خود را از حیث سیاسی با جریان رادیکال که این حرکت‌ها را شکل می‌دهد، جدا کند. پیش‌بینی می‌کنم این جریان به‌مرورزمان منزوی و بی‌هویت خواهد شد و هیچ اشرافی بر جریان اصولگرایی نخواهد داشت.

****ظاهراً افرادی که در راهپیمایی روز قدس شعارهای ساختارشکنانه سردادند، شناسایی شدند. این امیدواری وجود دارد که سایر هتاکان نیز مورد پیگرد قانونی قرار گیرند؟

تندروها به‌مرورزمان منزوی و بی‌هویت خواهند شد / عبدالله ناصری زندگی سالم

از این اتفاق‌ها تاکنون زیاد رخ‌داده و در مقطعی چنین فضاسازی‌هایی پدید آمد. اگر دستگاه‌های مربوط اقداماتی انجام دهند، تأثیرگذاری اجتماعی آن این است که برای همیشه به این نوع حرکت‌ها پایان داده می‌شود. به‌هرصورت، این حرکت‌ها در دولت‌ها و در زمان‌های مختلف اتفاق افتاده و تنها مختص به راهپیمایی نبوده و حتی در عزاداری‌هایی که در سطح مسئولین عالی کشور برگزار شده نیز شکل می‌گرفته است. این تریبون‌ها، تریبون‌هایی هستند که ازلحاظ کمی، بسیار در اقلیت، اما تأثیرگذار و پرقدرت محسوب می‌شوند. زمانی که در پشت آن، علیه رئیس‌جمهور سخنرانی می‌شود باید با آن برخوردی در سطح اراده کلی و ارگان‌های حکومتی صورت گیرد. این امیدواری وجود دارد که این اتفاق بیفتد. این درحالی‌است که تاکنون شاهد برخورد کوبنده از سوی نهادهای مربوطه نبوده‌ایم؛ برای نمونه، فردی در دوره اصلاحات، عضو شورای شهر تهران را ترور می‌کند و بعد از یک محاکمه و گذراندن دوران محکومیت آزاد می‌شود. افرادی در حرم مطهر به یادگار امام(ره) توهین می‌کنند. این افراد کاملاً شناسایی ‌شده‌اند، اما هیچ اتفاقی نمی‌افتد. این امیدواری وجود دارد که در آینده شاهد تکرار این پیشامدها نباشیم. گمان نمی‌کنم تنها برخورد دستگاه امنیتی در این زمینه مؤثر باشد. این جریان هم به تعبیر رسا و گویا، گروه‌های خودسری هستند که اگرچه نسبت به دهه گذشته ازلحاظ کمیتی کاهش پیدا کرده‌اند و درون آنان هم شکاف‌هایی ایجادشده، اما به‌هرصورت جایگاهشان هنوز در کشور قابل‌بررسی و مطالعه برای دستگاه‌های حاکمیتی است و باید یک اراده عمومی در سطح کلان حاکمیت، برای برخورد با این گروه‌ها شکل گیرد.

****شعرخوانی مداح در روز قدس و علیه رئیس‌جمهور، به‌لحاظ قانونی جرم تلقی می‌شود؟

این نوع حرکت‌ها، حرکتی نیست که رئیس‌جمهور بخواهد درباره آن عکس‌العملی نشان داده و آن را مورد پیگرد قانونی قرار دهد. به‌نظر بنده، این برخوردها اقدام ضد‌اخلاقی و ضد‌فرهنگی برای جامعه محسوب می‌شود؛ ازاین‌جهت، باید بر آن تمرکز کرد. اگر رئیس‌جمهور بخواهد از قدرتش استفاده کند و با این حرکت‌ها برخورد مقطعی و قضایی کند، تأثیری بر روند بهبود اخلاقی جامعه نخواهد گذاشت؛ حتی ممکن است به آن شدت ببخشد. آقای روحانی بهترین رفتار را درپیش گرفت: با سکوت از کنار این افراد گذشت و به‌ موضوع اصلی مناقشه وارد نشد و بسیار تصمیم خوبی بود. درباره شعرخوانی روز قدس، باید اذعان داشت که جامعه، آن بیانیه مسئول ستاد اقامه نماز را خیلی نتوانست باور کند و قانع شود.

تندروها به‌مرورزمان منزوی و بی‌هویت خواهند شد / عبدالله ناصری زندگی سالم

****برخی افراد این حرکت‌ها را در چارچوب آزادی بیان تعریف می‌کنند.

آزادی بیان یک مفهوم ارزشمند است: ارزیابی جامعه مدنی، فارغ از گرایش‌های سیاسی. این حرکت‌ها متعاقب با آزادی بیان نیست؛ این حرکت‌ها غیراخلاقی است؛ بنابراین، هیچ‌گاه نباید آن را در قالب واژه ارزشمند آزادی بیان جای داد؛ اما برخورد سخت با این نوع پدیده‌ها نمی‌تواند مثمرثمر باشد. باید در سطح اراده کلان حاکمیت با این رفتارها برای همیشه برخورد شود. بنده این موضوع را به مسئله برجام تشبیه کرده‌ام: همچنان که برجام با یک اراده در سطح کلی کشور و در همه ارگان‌ها و نهادها به‌ثمر رسید، برخورد با این جریان هم باید در همین سطح و زاویه موردبررسی و مداوا قرار بگیرد؛ درغیراین‌صورت، اقدامات مقطعی جوابگو نیست.

****برخی افراد اقدام اخیر علیه رئیس‌جمهور را سازماندهی‌شده می‌دانند. نظر شما هم همین است؟

بله. اقدام اخیر علیه رئیس‌جمهور کاملاً سازماندهی‌شده است. این افراد حمایت می‌شوند. در این موضوع تردیدی وجود ندارد و در موارد مشابه به اثبات رسیده است. گروهی که در روز قدس اقدامات زشتی علیه رئیس‌جمهور انجام دادند، قابل‌شناسایی هستند. بر اساس آنچه نشر پیدا کرد، مشخص شد که این افراد هماهنگ بودند؛ به‌نحوی‌که نباید در سازماندهی‌شده بودن اقدام این افراد معدود، شک کرد.

****در شرایط کنونی وظیفه حامیان روحانی و دولت چیست؟

حامیان آقای روحانی باید با حمایت خودشان از منتخب ملت، در مقابل هتاکان بایستند؛ چراکه این حمایت موجب خواهد شد معدود مخالفان دولت، در مراسم بعدی توان توهین به رئیس‌جمهور را نداشته باشند. جامعه رأی دکتر روحانی و اصولگرایان میانه‌رو باید منافع ملی و مأموریت اصلی خود را در این شرایط حساس دنبال کنند. این مسائل به شکلی سازماندهی‌شده که ذهن مسئولین کشور را از حرکت برای توسعه کشور بازدارند. این اتفاق نباید رخ دهد. چه آقای روحانی و چه هواداران او، باید نسبت به مأموریت اصلی (با دغدغه توسعه جامعه مدنی، بهبود وضع کشور و تأمین توسعه پایدار) تلاش کنند. این حرکت‌ها قابل تکرار است؛ بنابراین نباید وقت خود را صرف این مسائل کرد؛ چون کاملاً دولت را در موضع انفعالی قرار می‌دهد و قرارگرفتن در موضع انفعالی امروز به‌نفع آقای روحانی و جریان حامی او نیست. در مقابل این رفتارهای هتاکانه، باید از دستاوردهای رئیس‌جمهور دفاع شود تا اقدامات این افراد بازخوردی در جامعه نداشته باشد. این افراد قصدی جز برهم‌زدن آرامش مردم و کشور ندارند. این افراد علاقه‌مند هستند که ایران بار دیگر تحریم شود؛ زیرا تحقق اهداف آنان در راستای تضعیف کشور است.

تندروها به‌مرورزمان منزوی و بی‌هویت خواهند شد / عبدالله ناصری زندگی سالم

تندروها به‌مرورزمان منزوی و بی‌هویت خواهند شد / عبدالله ناصری زندگی سالم

نویسنده : لیلا کاظمی

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا