پزشکی و سلامت

تبعات استفاده از قرص‌های ضدبارداری

قرص آسپرینقرص‌های ضدبارداری از ترکیب دو نوع هورمون که به صورت طبیعی در بدن و از تخمدان‌ها آزاد می‌شود، ساخته می‌شود و با تاثیر بر تخمدان‌ها مانع از تخمک‌گذاری می‌شود. همین طور با نامناسب کردن شرایط دهانه رحم، مانع از عبور اسپرم و باروری می‌شود.

این قرص ها مانند هر داروی دیگری دارای عوارضی است که باید به آنها توجه داشت، اما دلیلی ندارد که همه عوارض یا حتی یکی از عوارض در مصرف کننده بروز کند.

عوارض کوتاه مدت چون چاقی، تهوع و استفراغ، سرگیجه، لک شدن صورت، بدخلقی، افسردگی و اضطراب معمولا در همان اولین روزهای مصرف ملاحظه شده و در صورت غیرقابل تحمل بودن از ادامه مصرف آن خودداری می شود، اما باید دانست برخی انواع جدیدتر قرص های ضدبارداری این عوارض را ندارد و می توان از آنها به جای انواع قدیمی تر استفاده کرد.

برخلاف تصور عمومی عارضه چاقی با مصرف طولانی مدت قرص ایجاد نمی شود و بیشتر​موارد چاقی یا بزرگی شکم ناشی از تغییرات سنی و ورزش نکردن است.

از عوارض طولانی مدت و مهم تر قرص های ضدباروری می توان به لخته شدن خون در رگ ها اشاره کرد. این بیماری که بسیار خطرناک است در کسانی که ژن معیوب دارند و وضع انعقاد خون طبیعی ندارند، بسیار بیشتر اتفاق می افتد.

در چنین افرادی که سابقه خانوادگی دارند یا خود سابقه این بیماری را در گذشته داشته اند مصرف قرص های ضدبارداری ممنوع است.

از عوارض مصرف طولانی مدت قرص های ضدبارداری (حدود پنج تا 10 سال) سرطان پستان است، یعنی این قرص ها احتمال این بیماری خطرناک را دو برابر می کند، اما خوشبختانه پس از قطع قرص جلوگیری این اثر کاهش یافته و به حد عادی خود می رسد.

از عوارض مهم دیگر، احتمال افزایش فشار خون و سکته قلبی و مغزی است پس در کسانی که سابقه بیماری قلبی، بیماری عروق مغزی، فشار خون یا دیابت دارند، استفاده از این قرص ها ممنوع است.

برخلاف تصور عامه، قرص جلوگیری موجب نازایی نمی شود و مصرف طولانی مدت آن هم اثری بر باروری فرد ندارد و معمولا طی یکی دو ماه پس از قطع قرص، فرد تخمک گذاری دارد و می تواند باردار شود.

از فواید قرص های جلوگیری کاهش دردهای عادت ماهانه و درمان بیماری هایی چون اندومتریوز، تنبلی تخمدان و نامنظمی عادت ماهانه است.

همین طور این قرص ها میزان خونریزی عادت ماهانه را کم می کند که مانع از بروز کم خونی در زنان می شود.

همین طور این قرص ها از احتمال سرطان تخمدان و رحم می کاهد و در کسانی که سابقه این بیماری را در خانواده دارند، مصرف آن توصیه می شود. پس هنگام استفاده از قرص باید به این مزایای فوق العاده آن توجه کرد.

دکتر ثریا عالمی – جراح و متخصص بیماری های زنان و زایمان

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا