پزشکی و سلامت

قرص‌های هورمونی ضد بارداری، ناباروری می‌آورد

قرص آسپرینرئیس مرکز ژنتیک پزشکی استان اصفهان گفت: قرص‌های ضد بارداری اگر هورمونی باشد در طولانی مدت با تاثیر بر تخمدان‌ها سبب نارسایی‌های می‌شود که از آن جمله می‌تواند ناباروری به بار آورد.

صادق ولیان بروجنی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان اظهار کرد: در حال حاضر فرم‌های متفاوتی از قرص‌های ضد بارداری وجود دارد که اگر مثل قرص ال دی و اچ دی هورمونی باشد در طولانی مدت سبب تغییر ژنتیک می‌شود.

وی بیان کرد: جامعه علمی به تازگی اثبات کرده که افراد مختلف بر حسب ژنی که دارند نسبت به یک نوع قرص عکس العمل‌های متفاوتی از خود نشان می‌دهند به طوری که قرص ال دی در برخی از مصرف کنندگان سبب بروز سرطان سینه می‌شود و برای برخی دیگر این اثر را ندارد.

آمار بارداری‌های ناموفق و سقط جنین در اصفهان بالا است

رئیس مرکز ژنتیک پزشکی استان اصفهان افزود: آمار بارداری‌های ناموفق و سقط جنین در اصفهان بالا است اما نمی‌توان عددی خاصی را در این زمینه ارائه  کرد.

وی سهم عوامل محیطی را در بروز بارداری‌های ناموفق قابل توجه دانست و خاطرنشان کرد: این در حالی است که به طور مشخص نمی‌توان آماری از تاثیراین عوامل بر بارداری‌های ناموفق داد.

ولیان بروجنی گفت: نقش عوامل ژنتیکی بر بروز بارداری‌های ناموفق  به دو عامل  ژن تغییر یافته فرد که ارثی است وعوامل محیطی که سبب جهش ژنی می‌شود قابل تقسیم بندی است.

ولیان‌بروجنی اظهار کرد: مصرف انواع داروها، انواع آلاینده‌ها و نوع تغذیه ازعوامل محیطی موثر است.

آرایش کردن مادران باردار عامل  تولد نوزادان نابهنجار

وی با اشاره به اینکه آرایش کردن مداوم مادران باردار و نوع مواد آرایشی که استفاده می‌کنند تاثیر سوء بر جنین دارد، گفت: در صورتی که مواد آرایشی غیر استاندارد باشد این مواد آرایشی در طولانی مدت جذب پوست شده و از راه پوست به خون انتقال و بر جنین اثر سوء می‌گذارد.

لطفا نظر خود را در مورد مطلب بالا در قسمت اعلام نظرات ذکر کرده و نوع مقالات و اخبار مورد علاقه خود را بیان کنید به بهترین نظرات هدایای نفیسی تعلق خواهد گرفت . باتشکر

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا