سلامت و تندرستی

فصل بهار و بی‌حالی

بی حالی در فصل بهار | فصل بهار شده و روزها طولانی‌ترند، آفتاب زیبا می‌درخشد و هوا عالی‌ست. اما، خیلی انرژی نداریم و احساس بی‌حالی می‌کنیم! برای بعضی از ما بهار فصل بی‌حالی و خستگی‌ست. تمام دنیا در حال تکاپو و بیدار شدن است و برخی همچنان کسل و بی‌حالند! طبیعتی که پس از یک دوره طولانی سرما و یخبندان در حال سبز و نو شدن است بسیار منظره‌ی دل‌انگیز و زیبایی دارد. اما خب ممکن است بدن‌تان نسبت به فصل زمستان احساس خستگی و بی‌حالی و ضعف بیشتری داشته باشد.

بهار فصل خستگی و بی‌حالی

با آمدن فصل بهار و گرم‌تر شدن هوا احساس ضعف و بی‌حالی می‌کنید و صبح‌ها سخت از رختخواب بلند می‌شوید؟ خب شما تنها نیستید! ممکن است از این احساس خستگی کلافه شوید، اما این یک عارضه‌ی رایج فصل بهار است که جزو یکی از علائم طبیعی فصل بهار ناشی از سیستم فیزیکی بدن‌مان می‌باشد.

در فصل زمستان به دلیل کوتاه بودن روز، بدن تولید هورمون‌هایی مانند سروتونین (کاهنده استرس و تقویت کننده شادی) را کاهش داده و بیشتر هورمون خواب ملاتونین تولید می‌کند. اما فصل بهار که روزها طولانی‌تر می‌شوند بدن خود را با ساعات روز تنظیم می‌کند. دمای بدن افزایش یافته، رگ‌های خونی گشاد می‌شوند و فشار خون کاهش می‌یابد.

نور باعث می‌شود که بدن هورمون سروتونین بیشتری تولید کند، اما میزان ملاتونین هنوز در بدن بسیار زیاد است. اما خب بدن نمی‌تواند یک شبه با تغییرات ایجاد شده هماهنگ شود، به همین دلیل، برخی از ما در انتهای فصل زمستان احساس بی‌حالی، خستگی و بی‌جونی می‌کنیم. در واقع بی‌حالی و خستگی در فصل بهار دلیل اثبات شده علمی دارد و ربطی به تلقین و ذهن ما ندارد.

حالا شاید برایتان سوال پیش آید که چگونه باید با این بی‌حالی مبارزه کرد؟ در این مقاله قصد داریم در مورد راه‌حل‌هایی تجربی برای مبارزه با احساس بی‌حالی در فصل بهار صحبت کنیم. با زندگی سالم همراه باشید.

1- آیا نوشیدن قهوه می‌تواند کمکی کند؟

خیلی از افراد صبح که از خواب بیدار می‌شوند برای سرحال شدن ترجیح می‌دهند یک فنجان قهوه بنوشند. خب قهوه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در سرتاسر جهان است و باعث ایجاد انرژی و مبارزه با خواب‌آلودگی و کسلی می‌شود.

بیشتر بخوانید: تاثیرات کافئین بر بدن

نوشیدن قهوه بهترین راه‌حل برای بیدار شدن و هوشیاری است، اما خب متاسفانه تاثیر آن طولانی مدت نیست و طی گذر چند ساعت باز ممکن است فرد احساس کسلی و خواب‌آلودگی کند. کافئین مانند یک محرک بر روی سیستم عصبی مرکزی عمل کرده و باعث افزایش تولید هورمون آدرنالین و درنتیجه افزایش سطح هوشیاری می‌شود. مانند هر خوراکی دیگری، زیاده‌روی در مصرف قهوه اصلا جایز نیست و معمولا توصیه می‌شود در طول روز 1 تا 2 فنجان قهوه بنوشید و از انرژی آن لذت ببرید، اما باتوجه به کوتاه مدت بودن اثر آن، راه‌حل مناسبی برای مبارزه با بی‌حالی بهاری نیست.

ورزش برای مقابله با بی حالی فصل بهار
ورزش برای مقابله با بی حالی فصل بهار

2- ورزش و تحرک

ورزش کردن و قرار گرفتن در معرض نور و هوای آزاد بهترین راه‌حل برای تطبیق بدن با شرایط جدید آب و هوایی در فصل جدید است (این موضوع برای همه فصل‌ها صدق می‌کند).

اگر خیلی اهل ورزش کردن نیستید، می‌توانید ماشین‌تان را کمی دورتر از محل کار یا مقصد مورد نظرتان پارک کنید، یا کمی زودتر از اتوبوس یا مترو پیاده شده و ادامه راه را پیاده بروید. و یا می‌توانید از هوای مطبوع و عالی بهار استفاده کرده و دوچرخه‌سواری کنید. به جای استفاده از پله برقی نیز بهتر است از پله عادی استفاده کنید. به همین راحتی!

3- دوش آب سرد

طبق نتایج حاصل از تحقیقات، گرفتن دوش آب سرد در هنگام صبح باعث افزایش گردش خون و هوشیاری شده و در نتیجه باعث رفع بی‌حالی و خستگی فصل بهار می‌شود.

بیشتر بخوانید: فواید دوش آب سرد

شروع روز با دوش آب سرد باعث کمک به سیستم عروقی و آمادگی برای تنظیم دماهای تغییر یافته و در نتیجه کمک به مبارزه با خستگی فصل بهار می‌شود. علاوه بر این، دوش آب سرد باعث تسریع گردش خون می‌شود.

گیاهان طبیعی برای مقابله با بی حالی
گیاهان طبیعی برای مقابله با بی حالی فصل بهار

4- سبزیجات و گیاهان طبیعی بخورید

خوردن گیاهان خوراکی برای مبارزه با خستگی فیزیکی عالی‌ست. بعلاوه، گیاهان سرشار از مواد مغذی بوده و برای بدن به ویژه برای زنان مفید هستند.

گیاهان خوراکی باعث افزایش سطح آهن و پیشگیری از کم خونی و درمانی عالی برای کم خونی می‌باشند و انرژی و تغذیه مورد نیاز بدن را فراهم می‌کنند

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا