پزشکی و سلامت

براي خواب خوب، چي بخوريم، چي نخوريم؟

خوابخوابيدن يكي از مهم‌ترين بخش‌هاي زندگي ما انسان‌هاست و جالب اينجاست كه با يكي ديگر از بخش‌ها ارتباط مستقيمي دارد. مي‌پرسيد كدام بخش؟ خوردن. ارتباط اين دو بخش كه واضح است…

 در مطلب زير فهرستي از بهترين و بدترين خوراكي‌هايي كه قبل از خوابيدن مي‌توانيد انتخاب كنيد تا خوابي بهتر داشته باشيد آورده‌ايم. مطمئنا هيچ كسي از بي‌خوابي و بدخوابي خوشش نمي‌آيد. پس خوب‌ها و بدهاي مطلب زير را مطالعه كنيد تا خواب راحتي براي خودتان رقم بزنيد.

خوب/ گيلاس

اين ميوه خوشرنگ سرشار از ملانتونين است. يكي از محققان تغذيه در دانشگاه نيويورك اعلام كرد ملانتونين، درواقع ساعت داخلي بدن را تنظيم مي‌كند. اگر يك ليوان آب گيلاس را حداقل يك ساعت قبل از خوابيدنتان بنوشيد مطمئن باشيد افزايش كيفيت خوابيدنتان را خودتان هم توجه مي‌شويد. اگر نوشيدني ميل نداريد براي خودتان يك تارت گيلاس درست و با يك ليوان شير ميل كنيد. خواب خوبي داشته باشيد.

خوب/ شير

مطمئنا در خاطره بچگي‌ همه ما، مصرف يك ليوان شير گرم قبل از رفتن به رختخواب ثبت شده است. اين فقط يك داستان قديمي نيست و آن خواب راحت هم فقط به دليل کودکي نبوده است. شير داراي آمينواسيد و تريپتوفان است كه پيش‌ساز سروتونين در مغز هستند. پس اين آشناي كودكي را فراموش نكنيد تا خواب رويايي را تجربه كنيد.

خوب/ برنج

مطمئنا مصرف برنج در وعده شام اغلب از سوي متخصصان توصيه نمي‌شود اما اگر آن را 4 ساعت پيش از خواب به مقدار كافي بخوريد به دليل انديس گلايسمي بالا يا همان شاخص قندخون هضم آرامي را برايتان به ارمغان مي‌آورد و گلوكز به‌تدريج وارد جريان خونتان مي‌شود. شاخص قندخون ارتباط مستقيمي با تريپتوفان و البته خواب راحت دارد.

بد/قهوه

قهوه داراي مقادير زيادي كافئين است و به‌صورت مستقيم روي اعصاب مركزي تاثير مي‌گذارد. البته افراد نسبت به كافئين واكنش‌هاي متفاوتي نشان مي‌دهند كه اين مساله هم به ميزان مصرف آنها مربوط مي‌شود اما در حالت كلي كافئين باعث بدخوابي و بي‌خوابي مي‌شود.

خوب/ غلات

كربوهيدرات‌ها به صورت كلي براي خوابيدن خوب هستند و گزينه مناسبي محسوب مي‌شوند. مي‌توانيد اين غلات را با شير مخلوط كنيد و بخوريد تا كيفيت خوابتان را ارتقا بخشيد.

بد/ شكلات تلخ

شكلات نه‌تنها با خود كالري زيادي حمل مي‌كند بلكه حاوي كافئين هم هست كه باعث بي‌خوابي مي‌شود خصوصا از نوع تلخش. شكلات همچنين حاوي ماده‌اي به نام تئوبرولين است كه باعث افزايش ضربان قلب و همين‌طور بي‌خوابي مي‌شود.

خوب/موز

منيزيم و پتاسيم داخل موز باعث مي‌شود خواب خوبي داشته باشيد. درواقع متخصصان تغذيه معتقدند با مصرف اين ميوه شما به اصطلاح دو سر برنده هستيد، هم كيفيت غذايي‌تان را ارتقا داده‌ايد و هم خواب خوبي براي خودتان ساخته‌ايد.

بد/ ادويه كاري

ادويه‌ها محرك‌هايي براي بيداري‌اند، خصوصا اين نوع هنري‌اش. محققان در تحقيقي در دانشگاه استراليا متوجه شدند آقاياني كه در وعده شامشان از سس تاباسكو و خردل استفاده مي‌كنند خواب ناراحتي دارند. پس شب‌ها دور ادويه‌ها را خط بكشيد.

خوب/ چاي سنبل‌الطيب

مشخص شده ريشه گياه سنبل‌الطيب تاثير بسزايي در كيفيت خواب افراد دارد. حالت راحتي كه بعد از خوردن اين چاي به شما دست مي‌دهد، براي يك خواب خوب آماده‌تان مي‌كند.

بد/ مرغ

گروه پروتئين‌ها و مرغ‌ها گزينه مناسبي براي شب شما نيستند. هضم آنها بسيار كند است درنتيجه مغزتان به جاي اينكه روي يك خواب متمركز شود روي هضم غذا وقت مي‌گذارد.

بد/ برگرها

چربي‌ها روند اسيدسازي در معده را تشديد مي‌كنند. به علاوه غذاهاي چرب مي‌توانند باعث شل شدن مري شوند و اين مساله هم باعث انتقال اسيد به ساير نقاط بدن مي‌شود. در تمام توصيه‌هاي تغذيه‌اي مصرف فست‌فودها به دليل نمك و چربي زيادشان توصيه نمي‌شود اما ما اينجا به شما مي‌گوييم به غير از اين عوامل خواب بدي را هم با خوردن اين برگرها تجربه خواهيد كرد.

منبع:سلامت ایران

لطفا نظر خود را در مورد مطلب بالا در قسمت اعلام نظرات ذکر کرده و نوع مقالات و اخبار مورد علاقه خود را بیان کنید به بهترین نظرات هدایای نفیسی تعلق خواهد گرفت . باتشکر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا