پزشکی و سلامت

بد‌ترین نوع نشستن

نحوه نشستن تأثیر بسزایی در سلامت زانو‌ها، کمر و گردن دارد. بنابراین با اصلاح سبک زندگی و الگوی نشستن می‌توان سلامت این قسمت‌های بدن را تضمین کرد.

دکتر کورش منصوری، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: دو نوع الگوی نشستن روی صندلی و نشستن روی زمین وجود دارد.

در حالتی که افراد روی زمین می‌نشینند، بهتر است پا‌ها دراز باشد و حتماً تکیه‌گاه داشته باشند. درحالتی که افراد چهار زانو یا دو زانو می‌نشینند، فشار زیادی بر مفصل زانو و قوس کمر وارد می‌شود و البته حالت دو زانو با توجه به اینکه علاوه بر موارد ذکر شده، وزن بدن هم روی زانو‌ها می‌افتد بد‌ترین نوع نشستن است.

وی افزود: درحالتی که افراد روی صندلی می‌نشینند، انتخاب صندلی مناسب و نشستن درست روی صندلی حائز اهمیت است.

صندلی مناسب باید طوری باشد که ارتفاع پاشنه پا تا زانو، همچنین اندازه نشیمن‌گاه مناسب فرد باشد و این در افراد با قد مختلف متفاوت است.

دکتر منصوری ادامه داد: قرار دادن یک مثلث زیر پنچه پا‌ها با زاویه ۴۵-۳۰ درجه بسیار مطلوب است. همچنین داشتن دسته صندلی برای قرارگرفتن آرنج‌ها بطور قائم و تکیه‌گاه پشت صندلی که با قسمت استخوانهای کتف را پوشش دهد توصیه می‌شود.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی گفت: نشستن کودکان به فرم دبلیو (W) یا قورباغه‌ای بسیار بد است چرا که در کودکان باعث تغییر فرم زانو‌ها به حالت ضربدری می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا