آشپزی و آشپزخانه

باقالاقاتق نوش جان کنید

 در راستای معرفی غذاهای سنتی کشورمان، سعی داریم انواع غذاهای محلی استان‌های مختلف را با ریزه‌کاری‌ها و جزییات خاص آن‌ها به شما آموزش دهیم. این بار غذایی از خطه سرسبز شمال را انتخاب کرده‌ایم.

وقتی اسم غذای شمالی به میان می‌آید محال است که به یاد کباب‌ترش، میرزاقاسمی و باقالا قاتق نیفتید. این غذاها و ده‌ها غذای دیگر شمالی، جزو محبوب‌ترین غذاهای ایرانی هستند و به‌نوعی برند غذایی گیلان محسوب می‌شوند.

قصد داریم طرز پخت باقلاقاتق را به شما آموزش دهیم. باقالی خورش یا خورشت گل‌درچمن نام‌های دیگر این غذا هستند. پاچ باقالا یا باقالای کشاورزی، سیر، شوید مواد اصلی موردنیاز برای تهیه این خورشت گیلانی است.

بانوان هنرمند گیلانی معمولاً این خورشت را در ظرفی به نام گمج که از جنس گل و سفال است طبخ می‌کنند اما در ظرف دیگر هم می‌شود این غذا را درست کرد. گیلانی‌ها معتقدند که طبخ غذاها در گمج هم طعم خوبی به غذا می‌دهد و هم باعث لعاب آن می‌شود. حال اگر گذرتان به خطه گیلان افتاد بد نیست این ظرف گلی را خریداری و برای آشپزی از آن استفاده کنید؛  اما پخت باقالا قاتق. ماده اصلی این خورشت به زبان محلی پاچ باقالا یا همان باقالای پاکوتاه نام دارد که درواقع شبیه لوبیا سبز است و از خانواده لوبیاچیتی. مردم استان‌های دیگر می‌توانند از لوبیای کشاورزی که به‌صورت بسته‌بندی در فروشگاه‌ها موجود است برای طبخ این خورشت استفاده کنند.

 مواد لازم برای تهیه باقالا قاتق شمالی

پاچ باقالا یا لوبیای کشاورزی ۲ پیمانه

 سیر ۳-۴ حبه

 شوید خشک ۳ قاشق غذاخوری

 تخم‌مرغ ۲ عدد

 نمک، فلفل، زردچوبه به میزان لازم

طرز پخت

 ۱/ ابتدا باید پاچ باقالاها یا لوبیای کشاورزی را پوست کنده و بشویید.

 ۲/ در یک ظرف مناسب مقداری روغن یا کره ریخته و صبر کنید تا داغ شود.

 ۳/ سپس باقالا و سیر خرد یا رنده‌شده را با روغن یا کره داغ شده تفت دهید.

۴/ حال شوید خشک، نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کرده و کاملاً هم بزنید.

۵/سپس ۲ لیوان آب سرد را به قابلمه اضافه کرده و اجازه دهید باقالاها پخته شوند.

زیاد خورشت را هم نزنید زیرا این کار سبب له شدن باقالا می‌شود.

 ۶/وقتی مواد نرم شد در پایان، تخم‌مرغ‌ها را به‌آرامی در گوشه‌ای از خورشت، داخل قابلمه شکسته و درب ظرف را بگذارید تا تخم‌مرغ‌ها پس از یک جوش خوردن بسته شوند. باقالا خورشت شمالی آماده است. نوش جان.

مجله اینترنتی زندگی سالم

سمیه جاوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا