اجتماعی

این بیماری در کمین دخترانی که دیر ازدواج می‌کنند

 

در زنان عادت ماهیانه باید مرتب، قابل پیش‌بینی و با خونریزی مناسب باشد.

 

یک متخصص بیماری های زنان با تأکید بر ازدواج به موقع دختران برای بارداری و سلامت آنها اظهار داشت: آندومتریوز در دخترانی که دیرتر اقدام به ازدواج و بارداری می‌کنند شایع‌تر است.

شهلاچایچیان در پاسخ به پرسشی در باره انجام تست پاپ‌اسمیر در دختران گفت: برای دختران تست پاپ‌اسمیر لازم نیست، مگر آنهایی که مادرانشان دچار سرطان رحم هستند. با انجام سونوگرافی می‌توان آن را تشخیص داد.

این فلوشیپ لاپاروسکوپی ادامه داد: دختران باید نسبت به شواهد و تاریخچه خانوادگی خود سونوگرافی و ماموگرافی انجام دهند همچنین چنانچه دچار دردهای شدید قاعدگی شوند که همراه با لکه‌بینی قبل و بعد از قاعدگی است باید به متخصص زنان مراجعه کنند. یکی از مواردی که زنان و دختران باید به آن توجه کنند عادت ماهیانه و حالت دوره‌ای تخمک‌گذاری است که سلامت آنها را نشان می‌دهد.

وی گفت: آندومتریوز را می‌توان بدون اینکه به فرد آسیب وارد کند درمان کرد منتهی به شرطی که فرد بموقع مراجعه کند. وی افزود: آندومتریوز نوعی بیماری است که بر اثر آن لایه داخلی رحم رشد می‌کند و چسبندگی ایجاد می‌شود این اختلال دردهای شدید دوران قاعدگی و موقع اجابت مزاج را منجر می‌شود مبتلایان باید در تمام عمر زیر نظر پزشک باشند.

وی افزود: در زنان عادت ماهیانه باید مرتب، قابل پیش‌بینی و با خونریزی مناسب باشد، دردهای قاعدگی نیز باید کوتاه‌مدت و خفیف باشد و با مسکن درمان شود.

وی انجام آزمایش مدفوع در زنان بالای ۴۵ سال را در پیشگیری از سرطان‌های گوارشی موثر دانست و ادامه داد: بانوان از سن ۳۵ سال به بالا باید سالانه یک‌بار مورد معاینه و آزمایش قرار گیرند. همچنین تست پاپ‌اسمیر برای پیشگیری و پیشگویی سرطان‌های دهانه رحم بسیار مهم است. در حال حاضر پیشنهاد می‌شود این آزمایش تا ۲۸ سالگی یک‌بار و پس از آن هر ۳ سال یک‌بار انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت سلامت بانوان در بقاء نسل، خود مراقبتی با انجام سونوگرافی و آزمایش سالانه برای بانوان ضروری به نظر می‌رسد همچنین آزمایش ژنتیک برای تشخیص به موقع برخی اختلالات ضروری به نظر می‌رسد.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا