بانوانپزشکی و سلامت

انواع درمان سرطان رحم در زنان

درمان سرطان رحم در بانوان

رحم، بخشی از دستگاه تناسلی خانم‌‌‌‌‌‌‌‌ هاست که اندامی توخالی و گلابی‌ شکل است و جنین در آن رشد می‌‌‌‌‌‌‌‌کند. رحم در حفره لگن بین مثانه و مکتوم قرار دارد.

بخش باریک و پایینی رحم دهانه رحم (سروی کسی) نام دارد و بخش میانی و پهن رحم تنه (Corpus) است. برآمدگی بالای رحم هم فوندوس Fundus نام دارد. لوله‌‌‌‌‌‌‌‌های فالو‌‌‌‌‌‌‌‌پ Fallopian Tubes در ادامۀ هر دو سمت بالای رحم به سمت تخمدان‌‌‌‌‌‌‌‌ها منتهی می‌شوند.

دیواره رحم بافتی دولایه دارد. لایه درونی یا پوشاننده را آندومتر می‌‌‌‌‌‌‌‌گویند. لایه بیرونی بافت ماهیچه است که میومتر (بافت عضلانی رحم) نام دارد.

در خانم‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که در سن بچه‌دار شدن هستند، پوشش داخلی رحم رشد می‌کند و هرماه به ضخامت آن اضافه می‌‌‌‌‌‌‌‌شود تا برای بارداری آماده شود. اگر خانمی باردار نشود، لایه پوشاننده درونی ضخیم و پرخون ریزش می‌کند و از طریق واژن بیرون می‌‌‌‌‌‌‌‌‌ریزد و از بدن خارج می‌‌‌‌‌‌‌‌شود. به این خونریزی (ماهیانه) قاعدگی می‌گویند.

همه سرطان‌ها در سلول‌ها یعنی واحدهای پایه زندگی در بدن شروع می‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. سلول‌ها بافت‌ها را و بافت‌ها هم اندام‌های بدن را می‌‌‌‌‌‌‌‌سازند.

معمولاً، سلول‌ها رشد می‌کنند و تقسیم می‌‌‌‌‌‌‌‌شوند تا سلول‌های جدیدی را که بدن به آن‌ها نیاز دارد تشکیل دهند. وقتی سلول‌ها پیر می‌‌‌‌‌‌‌‌شوند و می‌‌‌‌‌‌‌‌میرند، سلول‌های جدید جای آن‌ها را می‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند.

گاهی این روند منظم به هم می‌‌‌‌‌‌‌‌ریزد. سلول‌های جدید وقتی بدن به آن‌ها نیاز ندارد تشکیل می‌شوند و سلول‌های پیر زمانی که باید بمیرند نمی‌‌‌‌‌‌‌‌میرند. این سلول‌های اضافه بافتی ناهمگون را که غده یا تومور نام دارد تشکیل می‌دهند.

درمان سرطان رحم در زنان
درمان سرطان رحم در زنان

انواع درمان سرطان رحم

انوع درمان سرطان رحم در زنان به ویژگی‌های سرطان، مانند نوع مرحله، سلامت عمومی و البته ترجیح خود بیمار بستگی دارد.

جراحی :

جراحی برای برداشتن رحم برای اغلب زنان با سرطان آندومتر توصیه می‌شود که منجر به ناباروری و یائسگی زودرس می‌شود. اغلب زنان مبتلا به این سرطان روندی را برای از بین بردن رحم و نیز حذف لوله‌ها و تخمدان‌ها انجام می‌دهند.

پرتو درمانی:

پرتودرمانی، از تیره‌ای از انرژی‌های قوی مثل اشعه ایکس و پروتون‌ها برای کشتن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند. در برخی شرایط پرتودرمانی می‌تواند قبل از جراحی توصیه شود، تا یک تومور کوچک شود و برداشتن آن آسان‌تر شود.

اگر به‌ اندازه کافی سالم هستید که تحت عمل جراحی قرار بگیرید، ممکن است تنها پرتودرمانی را انتخاب کنید. در زنان مبتلابه سرطان آندومتر پیشرفته، پرتودرمانی می‌تواند به کنترل درد مربوط به سرطان کمک کند.

پرتو درمانی سرطان رحم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

تابش پرتو خارجی:

در طول تابش پرتو خارجی، شما روی یک میز قرار می‌گیرید و یک ماشین اشعه را به نقاط ویژه‌ای روی بدن شما هدایت می‌کند.تشعشع در بدن شما قرار داده می‌شود:تشعشع داخلی (brachytherapy) شامل قرار دادن یک دستگاه پر از تشعشع، مانند هسته‌ای کوچک، سیم یا سیلندر، درون واژن شما برای مدت کوتاهی است.

درمان هورمونی سرطان رحم:

درمان هورمونی شامل مصرف داروهایی است که بر سطح هورمون در بدن تأثیر می‌گذارند. درمان هورمونی می‌تواند یک گزینه باشد که اگر سرطان آندومتر شما فراتر از رحم گسترش پیدا کرد، درمان شود.

داروهای افزایش میزان پروژسترون:

پروژسترون مصنوعی، نوعی از هورمون است، که ممکن است به جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی کمک کند.

داروهای کاهش میزان استروژن در بدن:

به پایین آمدن سطح استروژن در بدن کمک می‌کنند و یا برای بدن شما سخت می‌کنند که از استروژن موجود استفاده کنند. سلول‌های سرطانی آندومتر به استروژن تکیه می‌کنند تا به آن‌ها کمک کنند رشد کنند در واکنش به این داروها جان خود را از دست می‌دهند.

شیمی‌ درمانی سرطان رحم:

شیمی‌درمانی از مواد شیمیایی برای کشتن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند. شما ممکن است یکی از داروهای شیمی‌درمانی را دریافت کنید، یا دو یا چند دارو دیگر را می‌توانید در ترکیب استفاده کنید.

ممکن است داروهای شیمی‌درمانی را از طریق قرص (به‌صورت خوراکی) یا از طریق رگ‌ها دریافت کنید. شیمی‌درمانی ممکن است برای زنانی با سرطان پیشرفته یا مکرر که فراتر از رحم گسترش‌یافته است، توصیه شود.

این داروها به جریان خون شما وارد می‌شوند و سپس از بدن عبور می‌کنند و سلول‌های سرطانی را می‌کشند.

درمان تسکین سرطان رحم:

مراقبت‌های بهداشتی ویژه‌بر ارائه کمک به درد و دیگر علائم بیماری جدی تمرکز می‌کنند. متخصصان با شما، خانواده شما و سایر پزشک‌ها کار می‌کنند تا یک‌لایه اضافی از حمایت را برایتان فراهم کنند که مراقبت مداوم شمارا کامل می‌کند.

مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند در هنگام انجام درم آن‌های دیگر مانند جراحی، شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی مورداستفاده قرار گیرد.

مراقبت‌های بهداشتی توسط تیمی از پزشکان، پرستاران و سایر افراد متخصص آموزش داده می‌شود. هدف از گروه‌های مراقبت بهداشتی بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلابه سرطان و خانواده‌های آن‌ها است. این نوع مراقبت در کنار درمان های دیگری که ممکن است دریافت کنید، ارائه می‌شود.

zendegiesalem

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا