پزشکی و سلامت

انتشار آلودگی ویروسی در محیط ناشی از استفراغ

 

دانشمندان دریافتند که ویروس های عصبی موجود در بدن افراد از طریق استفراغ منتشر می شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، استفراغ یکی از واکنش های بدن به برخی از ویروس ها و انگل های درون بدن است و در بسیاری از مواقع عامل یاد شده به واسطه استفراغ از بدن خارج می شود. با این وجود آزمایش کردن بر روی این پدیده کمی دشوار است زیرا حالت تهوع طبیعی و حالت تهوع ایجاد شده با عناصر مصنوعی با یکدیگر تفاوت های زیادی دارند.

دانشمندان فعال در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی موفق به ساخت یک دستگاه شبیه سازی استفراغ شده اند تا شرایط این پدیده و موادی که به واسطه آن از بدن انسان خارج می شود را تحلیل کنند. هدف اصلی از این پژوهش این بوده است که احتمال خروج ویروس های عصبی از بدن فرد از طریق این فرایند مورد بررسی قرار بگیرد.

دانشمندان با استفاده از این دستگاه دریافتند که تئوری ارائه شده کاملا صحیح است و در مواد دفع شده از بدن به واسطه تهوع، مقادیر زیادی از ویروس های عصبی وجود داشته است. پروفسور «لی ان جیکوس»، متخصص صنایع غذایی و سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «شواهد اپیدمیکی حاکی از آن هستند که طی فرایند دفع استفراغ از بدن انسان، ویروس ها به خارج از بدن راه پیدا می کنند. در حقیقت این روشی برای انتشار ویروس های عصبی محسوب می شود. حال تحقیقات ما نشان داده است که این امر نه تنها یک احتمال، بلکه یک امر کاملا ممکن است.»

او در ادامه سخنان خود می گوید: «هنگامی که فردی استفراغ می کند، ویروس ها به واسطه هوا امکان انتقال به بدن سایر افراد را پیدا خواهند کرد. این امر به انتشار ویروس منتهی خواهد شد. با این وجود ممکن است این مواد به جای انتقال به بدن فرد دیگر، در محیط اطراف و برای نمونه روی میز یا صندلی و دستگیره در موجود در اتاق فرود بیایند. این امر موجب آلودگی محیطی می شود. ویروس های عصبی نیز می توانند برای مدت چند هفته در این محیط ها به حیات خود ادامه بدهند. به این ترتیب اگر کسی این اجسام را لمس کند، شانس ابتلا به این ویروس را خواهد داشت.»

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا