فرهنگ و هنر

امانت‌دار گذشتگان خود هستیم / اثار تاریخی گنجینه زنده

امانت‌دار گذشتگان خود هستیم / اثار تاریخی گنجینه زنده

امروز ما امانت‌دار گذشتگان خود هستیم. بله تاریخ امانتی است که از گذشتگان به ما رسیده و با تأثیرپذیری از عملکرد ما تاریخی از خود و گذشتگان برای آیندگان خود باقی خواهیم گذاشت. تاریخ امانتی است که در طول حیات آن از نسلی به نسل دیگر منتقل‌شده است. تاریخ قابل‌احترام است؛ چون گذشته ما را به‌تصویر می‌کشد، گذشته‌ای که با تمام وجود آینده‌ای را که ما در آن هستیم ساخته است و ما امروز با عنایت به آن تاریخی را برای آیندگان خود خواهیم ساخت. عملکرد ما چه باید باشد تا آیندگان به وجود گذشتگان خود افتخار کنند؟ چه خوب است هم همچنان که گذشتگانمان سربلندی و افتخار برایمان به یادگار گذاشته‌اند ما هم همان رویه را ادامه دهیم و سربلندی و افتخار برای آیندگانمان به ارث بگذاریم. آثار تاریخی به‌جامانده از گذشتگان ما را در جهت شناسایی فرهنگ و نوع زندگی گذشتگان یاری می‌بخشند. گذشتگان جامعه ارامنه ایران به‌خصوص اصفهان با تاریخ و گذشته خود آثاری از خود به‌جای گذاشته‌اند که امروز اعتبار و اهمیت حضورشان در این شهر تاریخی و زیبا را یادآوری می‌کند و وجود ابنیه‌ای که با گذشت قرن‌ها جنبه تاریخی شهر را بیشتر نمایان می‌سازند باعث غرور نه‌تنها اصفهانی‌ها بلکه ایرانیان می‌شود.

امانت‌دار گذشتگان خود هستیم / اثار تاریخی گنجینه زنده

وجود کلیساهای محله جلفا جلوه‌ای از ادغام معماری ایرانی و ارمنی و نشانه‌ای از تاریخ و هنر غنی اقوام ایرانی و ارمنی را به نمایش گذاشته است، نشانه‌ای که نه‌تنها ارزش معماری را نمایش می‌دهد بلکه فرهنگ همزیستی ادیان و اقوام ایرانی را از دیرباز به تصویر می‌کشد. چه زیباست در روزهای یکشنبه ناقوس کلیساهایی در محله جلفا به صدا درمی‌آید که قدمت آن‌ها بیش از حتی قاره‌ای است که مدعی دموکراسی است. این صدای ناقوس‌ها را اگر به‌دقت بنگریم نه‌تنها حامل فراخوان مسیحیان به کلیسا و… است بلکه نمایانگر یک فرهنگ غنی و ارزشمند با موضوع همزیستی مسالمت‌آمیز است. ابنیه پابرجا از گذشتگان ارامنه اصفهان نه‌تنها تاریخ ارامنه اصفهان بلکه تاریخ‌ساز اقوام ایرانی و سندی تاریخی از فرهنگ زندگی مردمان یک شهر است. وجود مدارس، کلیساها، باشگاه‌ها و… همه و همه گویای یک واقعیت است، واقعیتی زنده از زندگی یک قوم، حفظ فرهنگ و هنر و… قومی که بیش از 400 سال در یک کشور زندگی کرده و با حفظ قومیت خود بخشی از ملت کشور را تشکیل می‌دهد.

امانت‌دار گذشتگان خود هستیم / اثار تاریخی گنجینه زنده

*** کوچه‌های پرحکایت محله جلفا

در کنار کلیساها، موزه، مدارس و تمام ابنیه‌ای که اشاره شد و هرکدام به‌نوعی میراث کشور را به نمایش می‌گذارند، با عبور از کوچه‌های پرحکایت محله جلفا و پس از بازارچه میدان جلفا به رستوران و سفره‌خانه‌ای برمی‌خوریم که همه‌روزه پذیرای مهمانان داخلی و خارجی است، سفره‌خانه‌ای که در روزگاران نه‌چندان دور با کاربری دیگری پذیرای مراجعین خود بوده است. حمامی که تا دو سه دهه قبل ساکنین محله خود را پذیرا بوده امروز با تحول در وضیعت زندگی مردم شهر خود کارایی خود را ازدست‌داده و با ابتکار مسئولین مربوطه تبدیل به یک سفره‌خانه بسیار زیبا شده است که فرهنگ مشترک ایرانیان را به نمایش می‌گذارد. احیای بازارچه و زیرگذری که در این کوچه ساخته‌شده گویای رغبت مسئولین به احیای بافت تاریخی است. اگرچند قدمی دریکی دیگر از کوچه‌های منتهی به میدان جلفا از کلیسای وانک دور شویم چراغ‌های مغازه‌ای توجه رهگذران را به خود جلب می‌کند و با نزدیک شدن به آن درمی‌یابیم که این نورها فقط چراغ‌های رنگی نیستند بلکه شیشه‌های پنجره مغازه‌ایست که سعی در احیای بافت تاریخی آن محله پر حکایت را داشته و تبدیل به شربت فروشی و غذاهای سنتی شده است. استقرار ساعت آفتابی، مسدودکردن گذر ماشین‌رو، مرمت بافت شهری و احیای سنگ‌فرش‌های کوچه‌های محدوده میدان جلفا حاکی از توجه مسئولین شهری است که در طی سالیان گذشته صورت گرفته است. نهایتاً می‌توان گفت میدان جلفا از قدیمی‌ترین میدان‌های این شهر و دارای تاریخی بسیار ارزشمند است. چه زیباست که امروز مسئولین شهری در حفظ و حراست بیشتر بناهای سنتی این میدان قدم برداشته و با اندیشیدن تدابیری درست و عملی بافتی بسیار زیبا و تاریخی که از گذشتگان به یادگار گذاشته‌شده است برای آیندگان محفوظ دارند و استفاده از آن را بیشتر صرف امور فرهنگی و توریستی کنند تا بیشتر نمایانگر فرهنگ این کشور کهن و اقوام مستقر در آن باشد.

امانت‌دار گذشتگان خود هستیم / اثار تاریخی گنجینه زنده

امانت‌دار گذشتگان خود هستیم / اثار تاریخی گنجینه زنده

نویسنده : پاتریک ساهاکیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا