اجتماعی

الگوپذیری در جوانان/ جوان ها از چه چیزی الگو میگیرند؟چگونه الگو باشیم؟

الگوپذیری در جوانان/ جوان ها از چه چیزی الگو میگیرند؟چگونه الگو باشیم؟

بحث الگوسازی و تاثیرپذیری، به ویژه در میان جوانان و نوجوانان هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود. با هر جوان و نوجوانی که صحبت می کنیم، چه در شیوه پوشش، طرز آرایش، راه رفتن و گفت وگو کردن و چه در نوع دیدگاه و نگرش،کسی یا گروهی را برای خود به عنوان الگو و مرجع انتخاب کرده است.

تاثیر به دو روش

تاثیر الگوها به دو صورت انجام می گیرد؛ یکی به صورت ظاهر قضیه و دیگری به صورت تاثیرات ثانویه و بعدی. به عنوان مثال پسر جوانی از صدای خواننده ای به نام X خیلی خوشش می آید، همین تاثیرپذیری، سبب می شود تا در مراحل بعدی هم از شیوه آرایش موهایش و هم از نوع و طرز لباس پوشیدنش نیز لذت ببرد و الگوبرداری کند و یا دختر جوانی که از ورزش فوتبال بسیار خوشش می آید، همین خوش آمدن سبب می شود یکی از تیم های باشگاهی و یک یا چند بازیکن را به عنوان الگو برای خود انتخاب کند؛ بنابراین الگوسازی و انتخاب الگو، بحث بسیار با اهمیتی است که در جهت دهی افراد و جامعه نقش بسزایی را ایفا می  کند و به همین دلیل است که باید در انتخاب نوع، نمونه و الگو نهایت دقت را به خرج داد.

در این میان نقش رسانه ها، مطبوعات و گروه ها و کلوپ و باشگاه ها بسیار با اهمیت است؛ زیرا اینها هستند که یکی را ستاره می‌کنند، یکی را مطرح می کنند و دیگری را نه(که البته پشت این مطرح کردن ها و نکردن ها، دنیای عجیب و غریبی از ترفندها، سیاست ها، صداقت ها، بی‌صداقتی ها و … در حال سازماندهی و برنامه‌ریزی است).مطبوعات و رسانه های دیگر نقش بسیار برجسته ای در معرفی  اشخاص به عنوان ستاره و یا الگو به عهده دارند؛ آنها با درایت خاص خود، در زمان مناسب چهره مورد نظر خود را به اجتماع و جامعه معرفی می کنند و با بسترسازی و فراهم آوری فضای مورد نظر، آن چهره را طی مراحل از قبل تعریف شده، بزرگ و بزرگ تر می کنند.

هم خوب ها الگو می شوند، هم بدها

همان گونه که رفتارهای خوب ستاره ها برای عده ای الگو می شود، رفتارهای بد آنها نیز همین تاثیر را خواهد داشت. حتی می توان گفت که رفتارهای بد، غیرنرمال و نا بهنجار، بیشتر مورد استقبال و پذیرش قرار می گیرد. در این زمینه بررسی های متنوع و زیادی به عمل آمده و همگی آنها گویای این است که متاسفانه رفتارهای غیراخلاقی الگوها و ستاره ها، زمینه ساز شکل گیری بحران های اجتماعی و شخصیتی برای افراد جامعه و خصوصا جوانان و نوجوانان می شود.

در ارتباط با موضوع پذیرش الگو و پیروی از ستاره ها، دو دیدگاه کلی وجود دارد؛ یکی دیدگاهی که موافق با الگوسازی و توجه به ستاره ها بوده و معتقد است که الگوها می توانند در پیاده سازی شیوه و روش ها، بزرگ ترین نقش را اجرا کنند و دیگری دیدگاهی که به اصل الگوسازی و ستاره سازی اعتقادی ندارد و می گوید از آنجایی که اکثر ستاره ها با تمسک به پشتوانه های دیگر به موقعیت ستاره شدن می رسند، لذا چون این الگوها و  ستاره  ها لازم است در زمان ستاره بودنشان بر اساس میل کسانی حرکت کنند که آنها را ستاره کرده اند، همین‌جا نوعی بحران ایجاد می شود؛بنابراین اگر ستاره ای وجود نداشته باشد، بهتر است؛ زیرا ستاره ها به جای آنکه احساس رقابت سالم را در بین تیمشان به وجود آوردند،رفتارها و دیدگاه های خودخواهانه و غلط خود را رواج می دهند و محیط را مسموم می کنند؛ علاوه بر این اگر در تیمی و یا  جامعه ای ستاره شدن هدف شد، بیراهه رفتن نیز  شروع می شود و در نتیجه سیستم های اختاپوسی و خطرناکی شکل می‌گیرد، بنابراین الگوسازی و پذیرش الگو زمانی خوب است که مدل ها و مرجع ها با برخورداری از ویژگی‌های مثبت، اخلاقی و متعهدانه نسبت به بشریت، بتوانند اثرات مثبت و موثری را در افراد و اجتماع برجای بگذارند؛زیرا کمترین خطا و یا انحرافی در شیوه و روش زندگی الگوها و ستاره ها می تواند جامعه را با مشکلات رفتاری و دیدگاهی خطرناک و فریبنده ای مواجه کند. الگوها و مدل ها نه تنها مسئولیت خود، که مسئولیت دیگرانی که او را پذیرفته اند نیز به عهده دارد و در این میان جوانان و نوجوانان جامعه اعم از دختر یا پسر، در معرض بیشترین و عمیق ترین تاثیرات هستند.

الگوی جوان
الگوپذیری در جوانان/ جوان ها از چه چیزی الگو میگیرند؟چگونه الگو باشیم؟

سید مسعود مدنی – دفتر روزنامه نسل فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا