پزشکی و سلامت

آلوده‌ترين عضو مرغ را نخورید

سلامت نیوز:معمولا مقدار مشخصي آنتي‌بيوتيک براي پيشگيري از ابتلا به بيماري‌ در آب مرغ‌هاي معمولي، ريخته مي‌شود. تمام شرکت‌هايي که اين آنتي‌بيوتيک‌ها را تهيه مي‌کنند، روي بسته‌بندي داروهاي خود مي‌نويسند مدت زمان منع مصرف گوشت مرغ بعد از مصرف آن آنتي‌بيوتيک خاص، چقدر است…

تقريبا بين 5 تا 14 روز بعد از مصرف آنتي‌بيوتيک‌ها، عمل ذبح مرغ‌ها و مصرف گوشت آنها نبايد در دستور کار مرغداري‌ها قرار داشته باشد.

نظارت بر اين کار، برعهده مسئولان دامپزشکي و خود مرغداري‌هاست. متاسفانه در برخي از مرغداري‌هاي ايران، اين نظارت‌ها انجام نمي‌شود و مرغدار هم تا روزها و ساعت‌هاي آخر به مرغ‌ها، آنتي‌بيوتيک مي‌دهد. البته گوشت مرغ، کمتر تحت‌تاثير اين دارو (آنتي‌بيوتيك‌ها) قرار مي‌گيرد و بيشتر آنتي‌بيوتيک‌ها در جگر و کليه‌هاي مرغ تجمع پيدا مي‌کنند. با اين حساب، اگر از نحوه پرورش مرغ آگاهي نداريد، نبايد جگر آن را مصرف كنيد تا سلامتتان با خوردن جگر مرغ سرشار از آنتي‌بيوتيک به‌خطر نيفتد.

از طرف ديگر، تحقيقات انجام‌شده در دانشکده دامپزشکي دانشگاه علوم پزشکي تهران هم نشان مي‌دهد معمولا بد بودن شرايط جوي، پايين بودن آگاهي مرغدارها و تراکم فراوان مرغداري‌ها در برخي مناطق کشور، باعث افزايش مصرف آنتي‌بيوتيک‌ها مي‌شود. متاسفانه گاهي برخي آنتي‌بيوتيک‌هاي ممنوع هم در اين مرغداري‌ها استفاده مي‌‌شوند. به همين دليل بهتر است مرغ‌هاي بسته‌بندي زيرنظر سازمان دامپزشکي را از فروشگاه‌هاي معتبر خريداري کنيد و گوشت مرغ را پيش از مصرف کاملا بپزيد.

فرايند پختن، مي‌تواند تاحد زيادي باعث از بين رفتن برخي از اين آنتي‌بيوتيک‌ها شود. نوشيدن آبميوه‌هاي تازه، سالم و طبيعي مانند آب مرکبات با غذاهاي گوشتي، هم باعث افزايش جذب آهن اين موادغذايي در بدن مي‌شود و هم ارزش تغذيه‌اي وعده غذايي را بالاتر مي‌برد.

منبع:هفته نامه سلامت

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا