پزشکی و سلامت

ممنوعيت خوردن بال و گردن مرغ براي خانم‌ها

خبرگزاري آريا-مرداني که با اين چربي چاق مي‌شوند بدنشان تغيير فرم داده و شبيه زنان مي‌شوند.
سيد ضياءالدين مظهري خوردن گردن و بال مرغ را براي زنان ممنوع اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاري آريا،وي گفت: پوست مــــــرغ آلودگي‌هاي محيطي خيلي زيادي را مي‌تواند منتقل کند. چربي‌هاي اشباع شده‌اي که دارد، مي‌تواند ميزان کلسترول را بالا ببرد و به کبد آسيب برساند، اگر زندگي سالم مي‌خواهيد يا مي‌خواهيد خود را در برابر بسياري از بيمار‌ي‌ها بيمه کنيد بهتر است از خوردن چربي‌ حيواني در حد امکان پرهيز کنيد.
استاد دانشگاه علوم پزشکي تهران ادامه داد: حتي پوست ماهي هم مي‌تواند بسياري از آلودگي‌ها و بيماري‌ها را به مصرف‌کننده‌ منتقل کند.چاقي يک بيماري محسوب مي‌شود و مي‌تواند صدها بيماري را زمينه‌سازي کند يا بيماري‌هاي موجود در بدن را تثبيت ‌کند.
وي خاطر نشان کرد: امروزه مشخص شده برخلاف تصور گذشته بافت چربي در بدن، يک بافت مرده نيست و بسيار فعال است و در رديف غدد درون‌ريز شمرده مي‌شود و مي‌گويند انواع آنزيم‌ها از اين بافت‌هاي چربي ترشح مي‌شود طوري‌که تمام سيستم کنترل‌ گرسنگي و اشتها را تحت‌تأثير خود قرار مي‌دهد.
مظهري تأکيد کرد: به‌خصوص اگر اين چربي‌ها در ناحيه شکم انباشته شده باشند و هرچه قطر و طول شکم بيشتر باشد عمر فرد کوتاهتر مي‌شود. اغلب انواع اسيدها از بافت چربي شکمي‌وارد جريان خون مي‌شوند و تمام رگ‌ها را طوري تحت تأثير قرار مي‌دهند که حالت کشساني آنها از بين مي‌رود.
به گفته وي، کبد چرب مي‌تواند به سمت بيماري‌اي به نام استارتو هپاتايتيسم برود که در 20درصد افرادي که به اين بيماري مبتلا مي‌شوند موجب نارسايي کبدي مي‌شود که اين بيماري بسيار خطرناک است و در نوع خودش مي‌تواند باعث مرگ‌ومير شود.
استاد دانشگاه علوم پزشکي تهران با هشدار نسبت به مصرف بال و گردن مرغ گفت: در خوردن بال و گردن مرغ احتياط کنيد، بسياري از مواد شيميايي و مواد سمي‌که در دنياي خارج از بدن شما وجود دارد در بال مرغ انباشته مي‌شوند و شما با خوردن اين قسمت لذيذ مرغ، خود را دچار بسياري از بيماري‌ها مي‌کنيد.
وي با رد تزريق هرمون‌هاي استروئيدي به مرغ گفت: اينکه مي‌گويند به بعضي از طيور مثل مرغ هورمون‌هاي استروئيدي تزريق مي‌شوند به نظر من درست نيست زيرا اين هورمون‌ها بسيار گران هستند و از نظر اقتصادي استفاده از آنها براي دامداران به صرفه نيست.
اين متخصص تغذيه افزود: به طيور معمولاً آنتي‌بيوتيک مي‌دهند، آنتي‌بيوتيک‌ها آنها را در مقابل بيماري‌ها محافظت مي‌کند و هم باعث مي‌شود به اصطلاح زودتر وزن بگيرند و رشد کنند.
وي در مورد تأثير منفي آنتي‌بوتيک‌ها روي بدن انسان گفت: توصيه مي‌شود، زماني دام و طيور ذبح شوند که عمر آنتي‌بيوتيک‌ها به نيمه رسيده باشد، تا وقتي‌که اين گوشت‌ها به بازار مصرف ارائه مي‌شوند، آنتي‌بيوتيک‌ها به انسان منتقل نشوند، ولي متأسفانه در بسياري از موارد اين نکته رعايت نمي‌شود، به همين علت بعضي از افراد در مقابل انواع آنتي‌بيوتيک‌ها از خودشان مقاومت نشان مي‌دهند بدون اينکه خودشان علت آن را بدانند.
آنچنان که مظهري مي‌گويد دريافت اين آنتي‌بيوتيک‌ها مي‌تواند از طريق شير، گوشت و انواع منابع حيواني باشد.
وي در مورد فلسفه عدم مصرف بال و گردن گفت: دليل اين است که معمولاً مواد شيميايي و مواد سمي‌در چربي حل مي‌شوند و اصولاً بيماري‌هايي که در حال حاضر در کشور ما خيلي گسترده هستند بيماري‌هاي قلبي و عروقي ناشي از افزايش چربي خون يا افزايش چربي که از طريق چربي‌هاي حيواني منتقل مي‌شوند.
اين متخصص تغذيه تأکيد کرد: در مورد مرغ توصيه مي‌شود، پوست مرغ مصرف نشود براي اينکه بيشتر اسيدهاي چرب اشباع شده يا چربي‌هايي که مي‌تواند باعث افزايش وزن و افزايش کلسترول شود در اين پوست وجود دارد. اين چربي‌ها گاهي در داخل شکم و کناره‌هاي ران مرغ هم ديده مي‌شوند که بايد حتما جدا شوند.
وي هشدار داد: پوست مرغ آلودگي‌هاي محيطي خيلي زيادي را مي‌تواند منتقل کند، چربي‌هاي اشباع شده‌اي که دارد، مي‌تواند ميزان کلسترول خون شما را بالا ببرد و به کبد آسيب برساند.
مظهري در مورد دليل ممنوعيت مصرف بال و گردن مرغ براي خانم‌ها گفت: خانم‌ها وقتي که به مرحله بلوغ مي‌رسند يک جهش پيدا مي‌کنند و يکي از تغييراتي که در آنها علاوه بر افزايش طول قدشان ديده مي‌شود، تغييرات ترکيبي بدنشان است، دختر خانم‌ها قبل از بلوغ از نظر ذخاير چربي بدنشان با پسرها، يکسان هستند ولي به محض اينکه به مرحله بلوغ مي‌رسند و اولين دوره قاعدگي را تجربه مي‌کنند مقدار چربي انباشته شده بدن‌ آنها تا 30درصد افزايش پيدا مي‌کند و به اين دليل خانم‌ها نسبت به آقايان در معرض خطر شديدتري براي افزايش وزن و انباشتگي چربي قرار دارند.
وي با بيان اينکه افزايش هورمون استروژن در مردان چاق موجب شباهت بدن آنها به بدن زنان مي‌شود گفت: خانم‌هايي هم که از اين طريق چاق مي‌شوند هورمون‌هاي‌شان دچار اختلال مي‌شوند و نسبت هورمون تستسترون در خونشان افزايش پيدا کرده و دچار مشکلاتي مثل رويش موهاي زائد مي‌شوند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا