پزشکی و سلامت

جلوی آلزایمر بایستید!

آلزایمر همچنان پیشتاز است

تحقیقات نشان می‌دهد که اگر افراد سبک زندگی خود را اصلاح کنند، زوال عقل می‌تواند به تأخیر بیفتد یا حتی از آن جلوگیری شود.

آلزایمر، اصطلاحی برای شرایطی است که باعث از دست رفتن تدریجی عملکرد مغز می‌شود علت مشخصی ندارد، ازجمله ایجاد پلاک‌های پروتئینی تا کاهش جریان خون به این بیماری مرتبط است.

با حدس افزایش تعداد بیماران مبتلابه آلزایمر تا سال 2050 از 50 میلیون نفر به 152 میلیون نفر، گروهی از متخصصان در سراسر جهان تحقیقات موجود را برای تعیین چگونگی پیشگیری از این بیماری تجزیه‌وتحلیل کردند.

آن‌ها نتیجه گرفتند كه اصلاح عوامل خطر می‌تواند 40٪ موارد زوال عقل را به تأخیر بیندازد یا از آن جلوگیری كند.

این عوامل خطرناک شامل سیگار کشیدن و حتی استفاده نکردن از سمعک است.

استعمال دخانیات ممنوع !

سیگار کشیدن را باید کامل کنار گذاشت. استعمال دخانیات با وضعیت غیرقابل‌ تحمل آلزایمر مرتبط است.

پروفسور کلیه بالا رد، نویسنده این مطالعه، می‌گوید: یافته‌ های ما فرصتی هیجان‌ انگیز برای بهبود زندگی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان با روش جلوگیری یا به تأخیر انداختن زوال عقل، از طریق شیوه زندگی سالم‌تر و درمان پزشکی مناسب در اختیارمان گذاشته است.

فقط در انگلیس، حدود 850،000 نفر دچار زوال عقل هستند که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2040 این تعداد به 1.6 میلیون نفر برسد.

با وجود درمان‌های متمرکز بر کاهش موقت علائم، باید اعتراف کرد درمان قطعی برای آلزایمر وجود ندارد.

در گزارش جدیدی که در مجله کمسیون عدسی‌ات منتشرشده است، دانشمندان چندین عامل خطر زوال عقل قابل اصلاح را در سال 2017 مشخص کردند.

آن‌ها سه عامل جدید را اضافه كردند كه به نظر می‌رسد مسئول 6٪ از كل موارد زوال عقل هستند.

پروفسور کلیه بالا رد، نویسنده این مطالعه، گفت: یافته‌های ما فرصتی هیجان‌انگیز برای بهبود زندگی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان با جلوگیری یا به تأخیر انداختن زوال عقل، از طریق شیوه زندگی سالم‌تر و درمان پزشکی مناسب جلوی ما قرارداد.

فقط در انگلیس، حدود 850،000 نفر دچار زوال عقل هستند که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2040 این تعداد به 1.6 میلیون نفر برسد.

هیچ درمان قطعی برای آلزایمر وجود ندارد

هیچ درمان قطعی برای آلزایمر وجود ندارد، همه درمان‌ها متمرکز بر کاهش موقت علائم هستند.در گزارش جدیدی که منتشر شده است، دانشمندان نه عامل خطر زوال عقل قابل اصلاح را که در سال 2017 مشخص‌شده‌اند، نام‌برده‌اند.

آن‌ها سه عامل را اضافه كردند كه به نظر می‌رسد مسئول 6٪ از كل موارد زوال عقل هستند. گفته می‌شود حدود 3٪ از بیماران به دلیل صدمات سر در سنین میان‌ سالی به این بیماری مبتلا می‌شوند که می‌تواند باعث شکستگی جمجمه یا خونریزی شود.

2٪ موارد دیگر را می‌توان به آلودگی هوا نسبت داد، درحالی‌که 1٪ به مصرف بیش‌ از حد الکل، اختصاص دارد.چند عامل خطر باقیمانده با 34٪ از کل موارد زوال عقل همراه است.

نداشتن شنوایی در میان‌سالی یکی از دلایل زوال عقل است که گفته می‌شود باعث 8٪ از بروز این بیماری در سطح جهان است. به دنبال آن آموزش کمتر در اوایل زندگی (7٪) و سیگار کشیدن در میان سالمندان (5٪) مقصر هستند.

پروفسور بالا رد می‌گوید: مردم می‌توانند به پوشیدن سمعک تمایلی نداشته باشند، اما اگر بدانند که از مغز خود محافظت می‌کنند انگیزه بیشتری نشان می‌دهند.

تاثیر آموزش بر ذخیره شناختي افراد

دانشمندان تأکید کردند كه آموزش بر ذخیره شناختي افراد تأثير می‌گذارد و ممكن است باعث شود آلزایمر کاهش یابد. همچنین روشن‌شده است که آنچه برای قلب خوب است برای مغز نیز مفید است. مشابه با استعمال سیگار خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دارای اثرات عروقی است که می‌تواند بر حافظه یا استدلال فرد تأثیر بگذارد.

با افزایش موارد زوال عقل، پیش‌بینی می‌شود که کشورهای کم‌درآمد و متوسط ​​با بیشترین آسیب روبرو باشند. این امر با افزایش امید به زندگی و همچنین کاهش میزان چاقی مرتبط است.

در کشورهای ثروتمند، نسبت سالمندان مبتلا به زوال عقل کاهش‌یافته است. تصور می‌شود این امر به دلیل پیشرفت در آموزش، تغذیه و مراقبت‌های بهداشتی باشد.

هزینه

در سطح جهان، این بیماری در حدود 1 تریلیون دلار (777.1 میلیارد پوند) در سال هزینه دارد.

پروفسور گیل لیوینگستون، از دانشگاه کالج لندن می‌گوید: ما گزارش خود را در اختیار سیاست‌گذاران و افراد دیگر قراردادیم که می‌توانند بخش قابل‌توجهی از زوال عقل را به تأخیر بی اندازند و بر تأخیر تأثیر بگذارند.

بیشتر بخوانید : ۱۰ مورد از علائم مهم آلزایمر که باید جدی گرفت

آلزایمر تاکنون بیشترین تأثیر را روی افرادی که به‌طور نامتناسب تحت تأثیر عوامل خطر زوال عقل هستند، مانند کشورهایی با درآمد متوسط ​​ و جمعیت آسیب‌پذیر، ازجمله جوامع سیاه‌پوستان، آسیایی و اقلیت فقیر دنیا گذاشته است.

ترجمه از یاهو لایف استایل

زندگی سالم

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا