پزشکی و سلامت

راه تشخیص ناباروری چیست و چگونه درمان می‌شود؟

گفتگوی سلامانه با دکتر محمدرضا صفری‌نژاد، رییس انجمن كلینیك سلامت خانواده

سلامانه : آیا به‌تازگی ازدواج کرده‌اید و بعد از یکی دو ماه تلاش برای باردار شدن، به نتیجه‌ای نرسیده‌اید؟ آیا فکر می‌کنید که شما هم جزو 15 درصد زوج نابارور هستید و هیچ‌وقت شانس بچه‌دار شدن برایتان وجود نخواهد داشت؟ اشتباه نکنید. هر تلاشی برای باروری و نرسیدن به نتیجه آن تلاش را نمی‌توان ناباروری دانست.

دکتر محمدرضا صفری‌نژاد، جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری در این باره به خبرنگار پایگاه خبری «سلامانه» می‌گوید:‌ «زوج‌هایی که در آن، خانم زیر 30 یا 35 سال سن دارد، باید حداقل یک سال نزدیکی بدون هیچ محافظتی داشته باشند و اگر در طول این یک سال باردار نشدند، برای تشخیص علت ناباروری به پزشک متخصص، مراجعه کنند. این در حالی است که به‌خاطر کاهش قدرت باروری خانم‌ها با افزایش سن آن‌ها، توصیه می‌شود خانم‌های بالای 35 سال، در صورتیکه 6 ماه پس از نزدیکی‌های بدون محافظت، باردار نشدند، برای شروع درمان به‌موقع به پزشک مراجعه کنند.»

وی خاطرنشان می‌کند که مراجعه به‌موقع به پزشک، می‌تواند تا حد زیادی مشکل ناباروری که گاهی به دلیل مصرف برخی از داروها یا ابتلا به بیماری‌های خاصی است را برطرف کند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ارتش خاطر نشان کرد: «بهتر است خانم‌هایی که قاعدگی‌های نامنظم یا همراه با درد شدید دارند یا آن‌هایی که سابقه سقط داشته‌اند، حتماً قبل از اقدام به بارداری، به پزشک متخصص زنان مراجعه کنند تا بارداری به‌موقع و تحت نظری داشته باشند. از طرف دیگر، مردان هم باید در صورت ابتلا به بیماری‌های مربوط به بیضه و پروستات یا در صورت رنج بردن از مشکلات جنسی، قبل از اقدام به بچه‌دار شدن، با یک متخصص ارولوژی مشورت کنند.»

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا