نوشیدنی

بعد از صرف غذا برای بهبود هضم چه نوشیدنی‌هایی باید بخوریم؟

یکی از مهم‌ترین موارد برای بهبود هضم غذا هیدراته ماندن است. آب گرم، دمنوش‌های گیاهی و برخی آب میوه‌ها می‌توانند به کاهش التهاب و بهبود سلامت روده کمک کنند.

زمانی که سیستم گوارشی بدن به درستی کار نمی‌کند ممکن است فرد با مشکلاتی همچون صداهای معده، گازهای دردناک و غیره مواجه شود. اما با نوشیدن یک نوشیدنی و در نتیجه تسکین دستگاه گوارش می‌توان به بهبود سلامت روده و تشویق جذب مواد مغذی و در نتیجه هضم بهتر غذا غذا کمک کرد.

آب گرم و کامبوجا به هضم غذا کمک می‌کنند، اما در صورت مبتلا بودن به مشکلات گوارشی، باید از مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های گازدار اجتناب کنید.

اما در صورتی که همچنان مشکلات گوارشی ادامه‌دار بودند باید تغییرات دیگری نیز در سبک زندگی‌تان اعمال کنید. در این مقاله می‌توانید با راه حل‌های طبیعی برای مبارزه با مشکلات گوارشی و بهبود هضم غذا آشنا شوید. با زندگی سالم همراه باشید.

برای بهبود هضم غذا، بعد از صرف غذا چه چیزی بنوشیم؟

پس از صرف غذا و مایعات و ورود آنها به بدن، غذا یا مایع از مری به معده وارد شده و همانجا توسط آنزیم‌های گوارشی تجزیه می‌شوند. سپس مواد غذایی وارد روده شده و مواد مغذی آن وارد جریان خون می‌شوند.

دراین بین، باکتری‌های روده نقش مهمی در عملکرد گوارش ایفا می‌کنند. در واقع، وجود اختلال در باکتری‌های روده منجر به چاقی و بیماری التهابی روده می‌شود.

در این فرآیند آب و فیبر باعث نرم شدن حرکات روده و عبور مواد زائد و اضافی از دستگاه گوارش می‌شود.

نوشیدنی هایی برای بهبود هضم غذا
نوشیدنی هایی برای بهبود هضم غذا

برخی نوشیدنی‌ها وجود دارند که به جذب مواد مغذی، تقویت سلامت روده و جلوگیری از التهاب در روده کمک می‌کنند. این نوشیدنی‌ها عبارتند از موارد زیر:

آب: علاوه بر کمک به هضم، طبق نتایج حاصل از تحقیقات آب گرم به باکتری‌های روده کمک می‌کند.

دمنوش‌های گیاهی و ادویه‌دار: دمنوش‌هایی از جمله چای نعناع، چای زردچوبه، چای زنجبیل و چای رازیانه برای بهبود هضم مفید هستند. گیاهان و ادویه‌های موجود در چای به کاهش التهاب و تسکین علائم ناراحتی گوارشی کمک می‌کنند.

آب آلو: این نوشیدنی سرشار از فیبر است و به بهبود حرکات روده کمک می‌کند.

آبمیوه سبز یا اسموتی‌ها: سرشار از آب و فیبر بوده و به دفع مواد زائد از طریق سیستم گوارشی کمک می‌کنند.

کامبوجا: سرشار از پروبیوتیک‌ها است، و طبق نتایج حاصل از تحقیقات انجام شده، این نوشیدنی به جذب بهتر مواد مغذی کمک می‌کند.

کفیر: سرشار از پروبیوتیک‌ها، و مواد مغذی مهم می‌باشد.


۹ راه برای هضم سریع‌تر غذا


پس از صرف غذا از مصرف چه نوشیدنی‌هایی باید اجتناب کرد؟

اگرچه برخی نوشیدنی‌ها به هضم بهتر غذا کمک می‌کنند، اما برخی از انواع نوشیدنی‌ها برای هضم غذا مفید نیستند و نباید پس از وعده‌های غذایی مصرف شوند. برای مثال، گاز موجود در نوشابه‌های گازدار منجر به افزایش سطح اسید معده و نفخ و حتی آروغ زدن می‌شود.

در صورتی که به لاکتوز حساسیت دارید، نباید نوشیدنی‌های حاوی شیر گاو مصرف کنید چرا که منجر به التهاب دستگاه گوارش می‌شود.

قهوه برای هضم غذا مفید است یا خیر؟

برای درک چگونگی تاثیر قهوه بر سیستم گوارشی هنوز تحقیقات زیادی انجام نشده است. اگرچه طبق نتایج حاصل از تحقیقات انجام شده قهوه می‌تواند به تحریک روده بزرگ کمک کند، اما برای تایید چگونگی تأثیر آن بر سلامت روده و روش تاثیر قهوه بر هضم غذا نیاز به تحقیقات بیشتری است.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا