آرایش و زیبایی

یافته‌های محققان ایرانی درباره خاصیت ضدآفتاب بودن گیاه زعفران

زعفرانمحققان دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در یک طرح تحقیقاتی به تعیین خصوصیات و ارزیابی آثار ضد آفتاب نانولیپوزوم‌های حاوی زعفران و سافرانال پرداختند.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، این تحقیق توسط دکتر محمودرضا جعفری، دکتر حسین حسین زاده، دکتر فاطمه ایمانی و دکتر شیوا گل محمدزاده از اعضای هیات علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده است.

در این تحقیق که نتایج آن در قالب مقاله‌ای ارائه شده، آمده است: زعفران در طب سنتی کاربردهای فراوانی دارد و یکی از خواص این گیاه، دارا بودن ظرفیت جذب اشعه فرابنفش است.

نانولیپوزوم‌های تهیه‌ شده از عصاره هیدروالکلی کلاله زعفران با غلظت‌های 2، 4 و 8 درصد و همچنین نانولیپوزوم‌های حاوی سافرانال با غلظت‌های 0.25، 0.5 و یک درصد از جمله فرآورده‌های این پژوهش بوده‌اند. لوسیون استاندارد هموسالات 8 درصد نیز بر اساس استاندارد FDA به‌ منظور تعیین SPF و مقایسه صحت روش تهیه شد. SPF فرآورده‌های تهیه شده به روش برون‌تن حلال رقیق‌ شده با استفاده از معادله Mansur‌ و همکاران و اندازه گیری جذب، به‌ دست آمد.

نتایج این تحقیق نشان داد: SPF نانو لیپوزوم‌های حاوی عصاره زعفران 8 درصد به‌ صورت معنی‌داری بیشتر از SPF ماده ضد آفتاب استاندارد هموسالات با غلظت مشابه 8 درصد است.

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد: زعفران می‌تواند به‌ عنوان یک عامل ضدآفتاب عمل کند. این مطالعه همچنین نشان داد SPF جزء سافرانال موجود در زعفران با غلظت 0.5 درصد و یک درصد به‌ صورت معنی‌داری بزرگتر از SPF ماده ضدآفتاب استاندارد هموسالات با غلظت 8 درصد است.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که نانولیپوزوم‌های حاوی عصاره زعفران می‌تواند به‌ عنوان یک جاذب اشعه فرابنفش و ضدآفتاب طبیعی استفاده شود. همچنین با استفاده از نانولیپوزوم‌های حاوی سافرانال موجود در زعفران می‌توان با غلظت‌های بسیارکم به SPF بالایی دست یافت.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا