روانشناسی

چه كار كنم همسرم سيگار نكشد؟

سیگاردکتر نصیر دهقان عضو جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات گفت:امروزه روش های علمی جدید و متنوعی وجود دارند که می توانند در روند ترک سیگار، علایم جسمی و روانی ناشی از کمبود نیکوتین را کمتر نموده و سپری کردن این دوران را تسهیل نمایند، در واقع سوال بسیار رایجی که در مراکز ترک سیگار از ما پرسیده می شود این است که همسر من سیگاری است و برای ترک این عادت از خود مقاومت نشان می دهد، چه کار باید بکنم؟
و یا اینکه چه کار کنم که همسرم سیگار نکشد؟
حقیقت این است که اگر همسر شما تمایل به ترک دارد می توانید با به دست آوردن اطلاعات از منابع مناسب به او کمک نمایید. وی افزود:نکته حائز اهمیت اینجاست که بسیاری از افراد علی رغم تلاش های مکرر، موفق به ترک پایدار نمی شوند. بعضی ها علایم ناشی از ترک سیگار را تحمل نمی کنند و برخی نیز جایگزین مناسبی برای خلا ناشی از نبود سیگار و نیکوتین در بدن برای خود پیدا نمی کنند.
دهقان با اشاره به چندین مرحله برای ترك سيگار، گفت: مرحله قبل از تمایل به ترک ؛شخص می داند که مشکلی دارد اما به صورت جدی اقدام به تغییر نمی کند. مرحله تمایل ؛ شخص به مشکلات خود آگاهی دارد و تصمیم جدی برای تغییر دارد، اما هنوز دو دل است. آمادگی ؛ شخص تصمیم به ترک می گیرد و برای آن برنامه ریزی می کند. عمل ؛ بیمار برنامه ترک را شروع می کند. تداوم ؛ شخص ترک کرده است و تلاش می کند تا از عود اعتیاد جلوگیری کند. پایانی ؛ شخص با موفقیت ترک کرده است و هیچ گونه تمایلی به مصرف مجدد ندارد و کاملا قادر است تا در مقابل وسوسه مصرف ماده مخدر مقاومت کند.

وی تصریح کرد: باید بدانید که اگر همسر شما در یکی از سه مرحله اول باشد، می توانید به او کمک کنید. اگر بتوانید با همسر خود در مراحل قبل از تمایل و تمایل به ترک، گفت و گو کنید می توانید روش های ترک و برنامه ریزی برای ترک را با او درمیان بگذارید. با یکدیگر تاریخ مشخصی را برای ترک در نظر بگیرید. می توانید در مراحل آمادگی و عمل، حمایت خود را از او ادمه دهید.
این عضو جمعیت مبارزه استعمال دخانیات افزود: با مراقب تحریک پذیری و عوارض ناشی از ترک سيگار باشید. ممکن است طی روند ترک، همسر شما دچار کم حوصلگی، کمی پرخاشگری و یا حتی افسردگی شود؛ که شما بهتر است با بردباری خود شرایط را برای وی مساعد و کم تنش نموده تا احتمال موفقیت دوچندان گردد.در مرحله تداوم نیز می‌توانید با اطمینان بخشی و عدم معاشرت با افراد سیگاری به او کمک کنید. چه خوب است که در تمام مراحل ترک همراه و یاور همسرتان باشید.

باشگاه خبرنگاران

لطفا نظر خود را در مورد مطلب بالا در قسمت اعلام نظرات ذکر کرده و نوع مقالات و اخبار مورد علاقه خود را بیان کنید به بهترین نظرات هدایای نفیسی تعلق خواهد گرفت . باتشکر

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا