پزشکی و سلامت

۱۰ دلیل برای ترک سیگار

سیگار کشیدن سلامت شما و اطرافیانتان را در خطر جدی قرار میدهد! آیا شما هم سیگار می کشید و برای ترک سیگار به دنبال دلیل هستید؟ اگر میخواهید سیگار کشیدن را ترک کنید اما هنوز دلیل برای اینکار ندارید پیشنهاد می کنیم این مطلب را بخوانید. در این مطلب ۱۰ دلیل برای ترک سیگار بیان کرده ایم که شاید دلیلی کافی برای ترک سیگار باشد.

۱٫ سلامتی تان، حفظ میشود

اگر به موضوع سلامت اهمیت میدهید، باید بخاطر سلامتی خود، سیگار کشیدن را ترک کنید. دود تنباکو، حاوی نیکوتین اعتیاد آور و تمام مواد شیمیایی مضر، مانند مونواکسید کربن، فرمالدئید و سیانید هیدروژن است.

سیگار کشیدن باعث مشکلات زیادی از قبیل سرطان، بیماری های قلبی، سکته ی مغزی، ناتوانی و پوکی استخوان میشود، بنابراین اگر الان سیگار کشیدن را ترک کنید، خطراتی که در آینده برایتان، پیش خواهد آمد را کاهش خواهید داد.

۲٫ سلامتی دیگران، نیز حفظ میشود

نه تنها، سیگار کشیدن برای شما بد است، بلکه بر سایرین نیز تاثیر میگذارد. سیگار کشیدن شما، روی افراد غیر سیگاری تاثیر میگذارد. اگر در خانه سیگار میکشید، خانواده ی خود را نیز در معرض خطر قرار میدهید.

۳٫ پیری زودرس

سیگار کشیدن باعث پیری زودرس میشود! نگاهی به افراد سیگاری دیگر بیندازید و آنها را با افراد غیر سیگاری و هم سن آنها، مقایسه کنید. این احتمال وجود دارد که پوست افراد سیگاری، چروکیده، رنگ پریده و به طور کلی، آسیب دیده باشد.

این نکته را در نظر بگیرید که: یک سیگار به تنهایی، گردش خون را به مدت یک ساعت کاهش میدهد. سیگار باعث ایجاد لکه بر روی دندان ها میشود، بنابراین فرد سیگاری دارای پوستی لکه دار و غیر شفاف است.

۴٫ بوی بهتری استنشاق کنید

دود سیگار، بوی بدی میدهد! اگر افراد غیر سیگاری، چند ساعتی را در شرکت های سیگاری ها سپری کنند، می فهمند که سیگار چه بوی بدی دارد.

دود سیگار در همه ی جای بدن شما وجود دارد، بطوریکه لباس و موهایتان، بوی سیگار میدهد و باید همه چیز را بشویید تا از این بوی تند و زننده خلاص شوید.

۵٫ بینایی

دودی که به شما میرسد افسانه نیست، بلکه واقعیتی است که نمیتوان آن را انکار کرد. اگر یک شب را در یک محیط پر دود، صرف کنید، این دود میتواند منجر به سوزش چشم شود.

اگر همان شب، متوجه این موضوع نشوید، قطعا صبح روز بعد، وقتی چشمان خود را باز کنید و احساس ریگ مانندی در چشمان خود داشته باشید، متوجه ی این موضوع خواهید شد.

اگر نیاز به چشمانی تیز بین برای کارهای روزانه خود داشته باشید، این شرایط اصلا خوب نیست. همچنین لازم به ذکر است که سیگار کشیدن با بیماری های چشم و نابینایی، مرتبط است!

۶٫ اجتماعی تر میشوید

ممکن است فکر کنید که سیگار کشیدن با دوستان، یک کار اجتماعی است! اما این حرف در مورد افراد غیر سیگاری نیز صدق میکند؟

هنگامی که سیگار میکشید، دود را به طرف اطرافیان خود فوت میکنید و اغلب اینکار را بصورت خواسته یا ناخواسته انجام میدهید و دود را به طرف صورت اطرافیان فوت میکنید. اینکار به شما کمک نمیکند که فرد اجتماعی به نظر برسید!

۷٫ خطرات باروری و حاملگی

سیگار کشیدن از طریق تاثیر بر تخمدان زنان و تعداد اسپرم مردان، بر توانایی فرد برای فرزند آوری تاثیر منفی میگذارد. علاوه بر این، اگر یک خانم هستید و حامله هستید، دلایل بیشتری برای ترک سیگار برای شما وجود دارد.

سیگار کشیدن هنگام حاملگی میتواند باعث وزن کم نوزاد هنگام تولد، زایمان زودرس، خونریزی غیر طبیعی و حتی سقط جنین شود. سیگار کشیدن در طی دوران بارداری، خطر مرگ کودک را افزایش میدهد، و باعث بروز بیماری هایی در آینده برای کودک میشود.

۸٫ احساس بهتری خواهید داشت

سیگار کشیدن، احتمالا باعث تنگی نفس شما خواهد شد، زیرا بدلیل قند موجود در آن، مانع از این میشود که ریه های شما اکسیژن را از محیطی در آن نفس میکشید، وارد بدن شما کمک کند.

ترک سیگار، باعث میشود که احساس بهتری داشته باشید و عملکرد ریه های شما بهتر خواهد شد و خواهید توانست، تمرینات سخت تری را نیز شروع کنید! اگر سیگار کشیدن را ترک کنید، ریه های شما، خودشان را التیام خواهند داد و در نهایت مقدار زیادی از قند موجود در ریه های شما را از بین خواهند برد.

۹٫ بخاطر خانواده تان

حتی اگر با سیگار نکشیدن در جمع خانوادگی، خانواده ی خود را در معرض خطر قرار ندهید، ممکن است امنیت و خوشبختی آنها را بصورت طولانی مدت در معرض خطر قرار دهید. سیگار را بخاطر کسانی که برای شما، اهمیت دارند، ترک کنید.

چون سیگار کشیدن، امید به زندگی شما را کاهش میدهد و امکان دارد در سنین خیلی جوانتری نسبت به زمانی که سیگار نکشید، فوت کنید. پیش از اینکه، چنین اتفاقاتی برای شما بیافتد در مورد عواقب آن فکر کنید.

۱۰٫ پولتان را ذخیره کنید

سیگار کشیدن به طرز غیرقابل باوری، پرهزینه است، اگر قیمت پاکت های سیگاری که میکشید را در طول یک ماه محاسبه کنید، میبینید که مبلغ زیادی بابت خرید بسته سیگار پرداخت کرده اید.

با توجه به اینکه در داخل کشور، نرخ ارز افزایش کرده و معلوم نیست به نرخ قبلی خود برمیگردد یا نه! قیمت خرید سیگار به شدت افزایش پیدا خواهد کرد و بهتر است زودتر سیگار را ترک کنید.

مجله اینترنتی زندگی سالم

مجید حسین زاده

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا