نکات روزانه حقوقی

وقتی زوجه غایب می‌گردد

قانون چه می‌گوید وقتی؛ زوجه غایب می‌گردد

گاهی در مراجعه به دادگاههای خانواده در دعاوی مطروحه دیده می شود مردی از غیبت طولانی همسر خود شاکی بوده و تقاضای طلاق و عدم مهریه یا نفقه دارد.

باید دید قانون برای حمایت از مردی که همسر او برای مدتی غایب شده باشد چه حمایتی در نظر گرفته است.

در پاسخ باید گفت در گذشته هرگاه زوجه کسی مفقود‌الاثر می‌شد قانون حمایت از خانواده تشریفات و ضوابط خاصی برای طلاق او مقرر داشت. اما با توجه به نسخ قانون فوق و اصلاح ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی که طلاق را در اختیار مرد قرار داده است، زوج می‌تواند از همسر مفقود شده خود جدا شود. لیکن مواد ۲۶ و ۲۸ قانون جدید حمایت، رویه‌ی خاصی را برای جدا شدن زوجین در نظر گرفته است. در ماده ۲۶ این قانون آمده است: “ثبت طلاق و سایر اسباب انحلال نکاح در دفاتر رسمی صرفاً پس از صدور گواهی عدم امکان سازش یا حکم مربوط از سوی دادگاه با گواهی مراکز مشاوره خانواده مبنی بر توافق زوجین بر طلاق مجاز می‌باشد.”

و در ماده ۲۸ آمده است: “در صورتی که طلاق صرفاً به درخواست مرد باشد، دادخواست صدور گواهی عدم امکان سازش و اگر به درخواست زوجه باشد، حسب مورد، دادخواست صدور حکم الزام به طلاق یا احراز شرایط اعمال وکالت در طلاق تقدیم دادگاه می‌شود.”
با توجه به مواد مذکور، مرد بایستی ابتدا با مراجعه به دادگاه خانواده، مفقود بودن زوجه را اثبات نماید و گواهی عدم امکان سازش را بدست آورد. بعد از صدور گواهی عدم امکان سازش با توجه به ماده ۳۳ قانون مذکور، زوج باید حداکثر تا سه ماه برای ثبت طلاق به دفترخانه ثبت طلاق مراجعه نماید. در غیر اینصورت گواهی عدم امکان سازش از درجه اعتبار ساقط است.
ماده۳۳ قانون حمایت از خانواده مصوب سال۱۳۹۱ بیان می‌کند: “مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش برای تسلیم به دفتر طلاق، سه ماه از تاریخ ابلاغ رای قطعی یا قطعی شدن رای می‌باشد. چنانچه گواهی مذکور ظرف این مهلت تسلیم نشود و یا طرفی که آن را به دفتر طلاق تسلیم نموده است، ظرف مهلت سه ماه از تاریخ تسلیم در دفتر حاضر نشود یا مدارک لازم را ارائه ننماید، از درجه اعتبار ساقط است.”

در رابطه با نفقه هم باید گفت با توجه به ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی در مدت زمانی که زوجه غائب بوده است هیچ نفقه‌ای به او تعلق نمی‌گیرد.

اما در رابطه با مهریه با عنایت به ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی به مجرد عقد زن مالک مهر می‌شود و غیبت او پس از آن موجب زائل شدن مالکیتش نمی‌گردد.

منبع: صدای وکیل

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا