سلامت و تندرستی

اثرات منفی کم‌خوابی بر سلامت و شغل افراد

تاثیر بی‌خوابی و کم خوابی بر سلامت | امروزه بیش‌تر افراد شاغل هستند و برای تأمین زمان به منظور انجام فعالیت‌های روزمره، تغییراتی را در زندگیِ خود اعمال می‌کنند که از پیامدهای آن ناآگاهند. افزایش بهره‌وری به عوامل متعددی بستگی دارد که پیش از هر چیز، در سایه‌ی توجه به بهداشت و سلامت برآورده می‌شود.

یکی از راه‌های تأمین زمان، کم‌کردن زمان خواب است که در ادامه به مضرات کم خوابی و تاثیر آن بر شما و شغل‌تان اشاره می‌کنیم.

چرا برای انجام کارهایتان به خواب کافی نیاز دارید؟

همه می‌دانیم که خواب برای مغز شما خوب است، اما تحقیق جدید دانشگاه روچستر، اولین شواهد مستقیم را فراهم کرده است که نشان می‌دهد چرا سلول‌های مغز نیاز به خواب دارند (آن هم خواب به روش صحیح، که راجع به آن صحبت خواهیم کرد). یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد زمانی که می‌خوابید، مغز، پروتئین‌های سمّیِ حاصل از نورون‌های خود را که در اثر فعالیت عصبی در زمان بیداری ترشح می‌شوند، از بین می‌برد.

متأسفانه فقط در زمان خواب است که مغز می‌تواند آنها را از بین ببرد. پس زمانی که خواب کافی ندارید، پروتئین‌های سمّی در سلول‌های مغز شما باقی می‌مانند و باعث ضعف در توانایی فکر کردن شما می‌شوند، فقدانی که مقدار زیادی کافئین هم، آن را ترمیم نمی‌کند.

کمبود خواب به تمام عملکردهای مغزتان آسیب می‌رساند. توانایی‌تان برای پردازش اطلاعات و حل مسئله را کاهش می‌دهد، خلاقیت را در شما از بین می‌برد و سطح استرس و واکنش‌‌های احساسی را به‌شدت افزایش می‌دهد.

تاثیر بی‌خوابی بر سلامت

تاثیر بی‌خوابی و کم خوابی بر سلامت و شغل افراد

کمبود خواب چه تأثیری بر سلامت شما دارد؟

فقدان خواب کافی به مشکلات جدی سلامت مرتبط است، از جمله حمله‌ی قلبی، سکته، دیابت نوع ۲ و چاقی. همچنین کم‌خوابی، باعث استرس بیشتر می‌شود، زیرا بدنتان شروع به تولید بیش از حد هورمون کورتیزول می‌کند. کورتیزولِ اضافه، اثراتی منفی‌‌ برای سلامتی دارد و به سیستم ایمنی آسیب می‌رساند. افزون بر این، کم‌خوابی باعث می‌شود پیرتر به نظر برسید، زیرا کورتیزول، کلاژن پوست را که باعث صافی و شادابیِ آن می‌شود، از بین می‌برد. کمبود خواب در مردان نیز مقدار تستسترون و تعداد اسپرم‌ها را کاهش می‌دهد.

همچنین بخوانید : چرا بدخوابیم؟

مطالعات بسیاری نشان داده‌اند کسانی که خواب کافی دارند عمر طولانی‌تر و زندگی سالم‌تری دارند. اما گاهی حتی دانستن این موضوع هم انگیزه‌ی کافی در افراد ایجاد نمی‌کند تا به خواب کافیِ خود توجه کنند. پس این مورد را در ذهن داشته باشید که کم‌خوابی باعث چاقی می‌شود.

کمبود خواب، توانایی بدن برای سوزاندن کربوهیدرات‌ها و کنترل مواد غذایی دریافتی را به خطر می‌اندازد. زمانی که کم‌تر می‌خوابید غذای بیشتری مصرف می‌کنید و مشکل بیش‌تری برای سوزاندن کالری‌های مصرف شده دارید. کمبود خواب با افزایش هورمون گرلین (هورمون محرک اشتها)، فرد را گرسنه‌تر می‌کند و احساس سیری را با کاهش مقدار هورمون لپتین (هورمون سیری)، دشوار می‌سازد. افرادی که کمتر از ۶ ساعت در شب می‌خوابند، در مقایسه با کسانی که ۷ تا ۹ ساعت در شب می‌خوابند، ۳۰ درصد بیش‌تر در معرضِ چاق شدن، قرار دارند.

تاثیر منفی کم خوابی بر سلامت

تاثیر بی‌خوابی و کم خوابی بر سلامت و شغل افراد

چه مقدار خواب کافی است؟

بیشتر افراد به ۷ تا ۹ ساعت خواب در شب نیاز دارند تا استراحت کاملی داشته باشند. افراد کمی هستند که با کمتر از ۷ ساعت خواب در شب مشکلی ندارند و افراد کمی نیز هستند که بدون تغییر اساسی در وضع سلامت‌شان، به بیش از ۹ ساعت خواب نیاز دارند. و این امر به این دلیل اهمیت می‌یابد که طبق تحقیقات مؤسسه‌ی ملی خواب، بیش از نیمی از مردم امریکا کم‌تر از ۷ ساعتِ استاندارد، در شب می‌خوابند. البته این موضوع برای افرادی که برای رسیدن به هدفشان، هیچوقت دست از تلاش برنمی‌دارند، خیلی بدتر از این حرف‌هاست.

همچنین بخوانید :6 دمنوش عالی برای کمک به داشتن خواب بهتر

به منظور کمک به حل مشکل بی‌خوابی یا کم خوابی باید سعی کنید چند مورد شرح داده شده در زیر را انجام دهید:

  1. از مصرف کافئین بپرهیزید (حداقل بعد از ناهار)
  2. شب‌ها از نور آبی استفاده نکنید
  3. هر روز در زمان مشخصی از خواب بیدار شوید
  4. در تعطیلات آخر هفته زیاد نخوابید
  5. باید بدانید به چه مقدار خواب نیاز دارید
  6. موقع عصر دیگر کار را متوقف کنید
  7. مدیتیشن کنید

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا