آشپزی و آشپزخانه

طرز تهیه کیک زعفران ساده و خوشمزه

کیک زعفرانی یکی از خوشمزه‌ترین کیک‌ها برای تجربه یک عصرانه دلپذیر است. عطر جادویی زعفران می‌تواند هوش از سر هر کسی بپراند و فضای روح‌انگیزی به خانه و آشپزخانه شما ببخشد. دستور پخت‌های مختلفی برای پخت کیک زعفرانی وجود دارد که یکی از بهترین آن‌ها، کیک زعفرانی سوئدی است.

فقط یک بار چشیدن طعم این کیک خوشمزه کافی است تا طعم و عطر بی‌نظیر آن برای همیشه در ذهنتان بماند. برای اینکه طرز تهیه کیک زعفرانی را یاد بگیرید، از شما دعوت می‌کنیم تا انتها همراه زندگی سالم باشید.

کیک زعفرانی سوئدی چیست؟

کیک زعفرانی سوئدی که به زبان محلی تحت عنوان Saffranskaka شناخته می‌شود، یک کیک اسفنجی است که با زعفران طعم داده می‌شود که از آن می‌توان به عنوان یکی از خوشمزه‌ترین دسر زعفرانی یاد کرد.

رنگ زرد روشن این کیک زعفرانی اولین چیزی است که متوجه آن می‌شوید و به دنبال آن عطر و سپس تعادل کامل شیرینی و طعم زعفران در هر برش، شما را به وجد می‌آورد. این کیک معمولا به عنوان دسر بعد از غذا یا حتی صبحانه سرو می‌شود.

مواد موردنیاز برای کیک زعفرانی خانگی

برای تهیه این کیک ساده و خوشمزه به مواد زیر نیاز دارید:

  • کره – ترجیحا کره بدون نمک
  • شیر – در صورت امکان شیر خامه‌ای کامل
  • تخم مرغ – با اندازه متوسط و در دمای اتاق
  • آرد – آرد همه منظوره تمام چیزی است که برای این کیک زعفرانی نیاز دارید.
  • بیکینگ پودر – برند آن چندان اهمیتی ندارد.
  • شکر – شکر گرانول سفید برای پخت کیک زعفرانی سوئدی بسیار عالی است.
  • زعفران – به دلخواه می‌توانید از رشته‌ها یا ادویه زعفران استفاده کنید.
مواد موردنیاز برای کیک زعفرانی خانگی
مواد موردنیاز برای کیک زعفرانی خانگی

در جدول زیر مقادیر موردنیاز از مواد فوق نوشته شده است:

مواد موردنیاز مقدار
کره 200 گرم + کمی بیشتر برای چرب کردن قالب
شیر ½ پیمانه + 4 قاشق غذاخوری
زعفران ¼ قاشق چای خوری
آرد همه کاره 240 گرم + کمی بیشتر برای آردپاشی قالب
بیکینگ پودر 2 قاشق چای خوری
تخم مرغ 2 عدد متوسط
شکر 1 پیمانه (235 گرم)
پودر قند به میزان لازم برای تزئین (اختیاری)

طرز تهیه کیک زعفرانی سوئدی

قبل از هر کاری باید زعفران باکیفیتی خریداری کنید. توصیه می‌کنیم خرید زعفران یک مثقالی را به طور مستقیم از کشاورزان انجام دهید تا از کیفیت آن مطمئن باشید. سپس برای شروع کار، فر را روی 180 درجه سانتیگراد (350 درجه فارنهایت) روشن کنید.

قالب کیک‌ را با کره چرب کنید و روی آن را کمی آرد بپاشید. در مرحله بعد شیر و کره را در قابلمه کوچکی بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا کره ذوب شود. بعد از اینکه کره کاملا ذوب شد، مخلوط کره و شیر را از روی حرارت بردارید. زعفران را اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط شود. ظرف را کنار بگذارید.

آرد و بیکینگ پودر را در کاسه متوسطی الک کرده و مخلوط کنید. تخم مرغ و شکر را در کاسه بزرگ دیگری با همزن مخلوط کنید تا ترکیب کشدار شیری رنگ متمایل به سفیدی به دست آید.

سپس آرد و بکینگ پودر الک شده را به مخلوط تخم مرغ و شکر اضافه کنید و کره و شیر و زعفران خنک شده را نیز بیافزایید. فقط در حدی هم بزنید که همه ترکیبات کامل با هم مخلوط شوند و در نهایت مایع کیک زعفرانی را در قالب از قبل چرب و آردپاشی شده بریزید.

برای اینکه سطح کیک حبابی نداشته باشد، چند بار قالب را روی میز بزنید. قالب کیک را در قسمت پایینی فر به مدت سی و پنج تا چهل دقیقه قرار دهید یا تا زمانی صبر کنید که خلال دندان تمیز از وسط کیک بیرون بیاید. کیک را کناری بگذارید تا خنک شود و سپس با پاشیدن پودر قند، آن را تزئین کنید.

ارزش غذایی کیک زعفرانی؛ یک برش کیک چند کالری دارد؟

اگر تحت انواع رژیم‌های غذایی باشید، حتما کالری مصرفی هر چیزی برایتان اهمیت دارد. در جدول زیر ارزش غذایی کیک زعفرانی فوق را می‌خوانید:

کالری 324 کیلوکالری
کربوهیدرات 40 گرم
پروتئین 3 گرم
چربی 17 گرم
چربی اشباع 11 گرم
چربی چند اشباع نشده 1 گرم
چربی تک اشباع نشده 5 گرم
چربی ترانس 1 گرم
کلسترول 76 میلی‌گرم
سدیم 227 میلی‌گرم
پتاسیم 41 میلی‌گرم
فیبر 1 گرم
قند 24 گرم
ویتامین A 548IU
ویتامین C 1 میلی‌گرم
کلسیم 61 میلی‌گرم
آهن 1 میلی‌گرم

نکات مهم برای طرز تهیه کیک زعفرانی با شیر

در صورت استفاده از رشته‌های زعفران، پیشنهاد می‌کنیم قبل از افزودن به شیر، آن‌ها را پودر کنید. برای این کار می‌توانید از هاون استفاده کرده یا صرفا با یک قاشق چای‌خوری آن‌ها را آسیاب کنید. نکته دیگر اینکه شیر و کره را نجوشانید.

در عوض آن را روی حرارت ملایم نگه دارید و به محض ذوب شدن کره ظرف را بردارید. همچنین توجه داشته باشید که این کیک زعفرانی خیلی شیرین نیست؛ چرا که شیرینی پودر قند انتهایی نیز در نظر گرفته می‌شود. بنابراین، اگر قصد دارید پودر قند را حذف کنید، ممکن است نیاز باشد که شکر دانه‌ریز بیشتری به مایع کیک اضافه کنید.

نکات مهم برای طرز تهیه کیک زعفرانی با شیر
نکات مهم برای طرز تهیه کیک زعفرانی با شیر

چگونه کیک زعفرانی را سرو کنیم؟

پاشیدن پودر قند روی این کیک زعفرانی همیشه توصیه می‌شود. افزودن مقداری مغز آجیل مورد علاقه‌تان مانند مغز پسته یا بادام نیز راه جالبی برای تنوع بخشیدن به طعم کیک است.

همچنین مانند هر کیک دیگری می‌توانید از میوه‌های خشک شده برای تزئین یا حتی در مایع کیک استفاده کنید. برای مثال کشمش گزینه خوبی به نظر می‌رسد.

اگر احساس می‌کنید بافت کیک زیادی خشک است، می‌توانید کیک زعفرانی اسفنجی خود را خامه کشی کنید.

با این کار شیرینی کیک هم بیشتر می‌شود؛ منتها برای خامه کشی حتما خامه قنادی درست کنید تا فرم و قوام خوبی داشته و به تبع آن کیک ظاهر زیبایی داشته باشد.

در پایان اینکه کیک زعفرانی با قهوه یا چای طعم بی‌نظیری دارد. بنابراین هنگام سرو آن این نوشیدنی‌های دلچسب را فراموش نکنید.

پخت خوشمزه‌ترین کیک زعفرانی دنیا با خرید زعفران اصل از فروشگاه هیتا

در این مقاله طرز تهیه یک کیک زعفرانی ساده و خوشمزه را توضیح دادیم. کیفیت زعفران در عطر و طعم این کیک حرف اول را می‌زند. بنابراین ترجیحا زعفران را به طور مستقیم از کشاورزان تهیه کنید تا دغدغه‌ای بابت تقلبی نبودن آن نداشته باشید.

فروشگاه هیتا این امکان را برای شما مشتریان عزیز فراهم کرده است. شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت هیتا به نشانی hitasaffron.shop زعفران موردنیاز خود را با بالاترین کیفیت و پایین‌ترین قیمت بازار به طور مستقیم از کشاورزان استان خراسان تهیه کنید. فروشگاه زعفران هیتا ضامن عطر و طعم جادویی کیک زعفرانی شماست.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا