آرایش و زیبایی

نور آفتاب باعث افزایش “موخوره” و شکنندگی موها می‌شود

نورآفتابدانشیار گروه پوست و مو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: شایع‌ترین علت ریزش مو در مردان و حتی خانم‌ها زمینه ارثی است و حداقل 50 درصد مردان در میانسالی، نیمی از موهای خود را از دست می‌دهند.

 با بیان اینکه تماس مو با نور آفتاب بر روی ساقه مو موثر است، اظهار کرد: نور آفتاب موجب صدماتی مانند موخوره، افزایش شکنندگی موها وهم چنین تغییر در رنگ و قوام مو می‌شود.

وی با بیان اینکه در ایران به دلیل حجاب نور آفتاب کمتر به موی زنان آسیب وارد می‌کند، افزود: بیماری‌های بدخیم پوست سر که ممکن است در اثر آفتاب بروز کند به دلیل پوشش زنان در کشور کاهش یافته است.

این متخصص پوست و مو با اشاره به اینکه یکی از عوامل بسیار مهم در ریزش مو که گاهی منجر به ریزش دایمی موها می‌شود نحوه بستن موها است، تصریح کرد: در دختران ایرانی زیاد مشاهده شده به علت بستن مو به شکل دم اسبی به مرور زمان ریشه مو آسیب دیده و در نهایت ریشه مو به طور کامل از بین می‌رود.

شاه‌مرادی با بیان اینکه کشش و فشار مو موجب ریزش آن می‌شود، اضافه کرد: اغلب کناره‌ها و اطراف پیشانی به دلیل کشش زیاد ریزش بیشتری داشته و چنانچه مو چندین بار تحت کشش قرار گیرد و کنده شود به مرور زمان فولیکول‌های مو از بین می‌رود و برگشت آن به حالت اولیه امکان پذیر نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه استفاده از هد بندها موجب ریزش مو در ناحیه پیشانی می‌شود، ادامه داد: فشار بر روی پیشانی و اختلال در خون رسانی به ریشه موها از عوامل ریزش مو در این ناحیه است و در صورتی که به ریشه مو آسیب وارد شود درمان‌های بعدی بی فایده است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه شایع‌ترین علت ریزش مو در مردان و حتی در خانم‌ها زمینه ارثی است، افزود: در 90 درصد موارد ریزش مو به دلیل زمینه های ارثی است که پس از بلوغ آغاز می‌شود.

شاه‌مرادی با بیان اینکه در 14 درصد موارد ارثی، ریزش مو بین 14 تا 17 سالگی آغاز می‌شود،‌ اضافه کرد: ریزش ارثی مو با شدت بیشتری اتفاق می‌افتد.

ادامه داد: کم خونی، بیماری تیروئید، نحوه بستن موها و کمبود ویتامین‌ها از دیگر دلایل ریزش مو است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص تاثیر استرس بر ریزش موها نیز گفت: در برخی موارد استرس موجب ریزش مو به صورت سکه‌ای و به صورت ناگهانی می شود.

شاهمرادی با اشاره به اینکه استرس زنان در هنگام زایمان نیز موجب ریزش مو می‌شود، افزود: استرس‌های شدید، کاهش وزن به صورت ناگهانی، خون ریزی و جراحی‌ها گاهی 30 تا40 درصد موها را از بین می‌برد.

وی با بیان اینکه اگر استرس تنها عامل ریزش مو باشد با درمان رفع خواهد شد، خاطرنشان کرد: اگر ریزش مو به دلایل ارثی باشد اقدامات درمانی باید سریعا آغاز شود زیرا در صورت تاخیر ریشه مو کاملا از بین خواهد رفت.

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا