پزشکی و سلامت

مصرف بی رویه این مکمل، کلیه هایتان را از کار می اندازد

 

مقدار زیادی این مکمل در بدن می‌تواند عارضه‌ای به نام هموکروماتوز ایجاد کند که منجر به رسوب آهن زیادی در اندام‌های داخلی فرد مانند پانکراس، کبد، کلیه و از کار افتادن آنها می‌شود.

به گزارش سرویس علمی جام نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، سید علی فاطمی داروساز گفت: مکمل های آهن برای کسانی تجویز می‌شوند که دچار فقر آهن باشند این افراد یا به دلیل سوء تغذیه و یا به علت اینکه خونریزی پنهانی دارند دچار کمبود آهن می‌شوند.

 

وی افزود: آهن اضافی در بدن می‌تواند عارضه‌ای به نام هموکروماتوز ایجاد کند که منجر به رسوب آهن زیادی در اندام‌های داخلی فرد مانند پانکراس، کبد، کلیه و از کار افتادن آنها می‌شود.

فاطمی تصریح کرد: میزان آهن در بدن باید کنترل شده باشد و صرفا برای کسانی که کمبود آهن دارد باید تجویز شود و باید از مصرف بی رویه آن پرهیز کرد.

 

وی اظهار داشت: فقر آهن با علائمی نظیر خستگی، رنگ پریدگی، بی حالی و کندی در انجام اعمال روزانه همراه است، کمبود آهن خون سازی را کاهش می‌دهد زیرا هموگلوبین زمانی انتقال اکسیژن را انجام می‌دهد که مقدار کافی آهن در اختیار داشته باشد. فاطمی بیان کرد: آهن به صورت ترکیبات مختلفی در بازار یافت می‌شود که بهترین و کم عارضه ترین آنها فروسولفات است که افراد را به سمت مصرف آن سوق می‌دهد.

 

این متخصص در پایان خاطر نشان کرد: املاح آهن ترکیبات پر عارضه‌ای نیستند فقط بهتر است ترجیحا به همراه غذا مورد استفاده قرار گیرند تا باعث ناراحتی گوارشی نشوند وجود مواد ترش مانند اسیدسیتریک و آب پرتقال جذب این املاح را افزایش می‌دهد و بهترین منابع برای رفع کمبود آهن در بدن از میان مرکبات پرتقال و از بین سبزیجات تره است.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا