آشپزی و آشپزخانه

بهترین روغن برای مصارف خانگی

با توجه به اینکه روغن‌ها همواره به عنوان عوامل افزایش وزن در نظر گرفته شده‌اند، اکثر افراد دید مثبتی به آن‌ها ندارند. اما باید بدانید که علی‌رغم هر آنچه ممکن است در این باره شنیده باشید، چربی‌ها و به‌ ویژه روغن‌ها بخش جدایی ناپذیر در انواع رژیم غذایی کامل هستند، که نقش مهمی در سلامتی انسان و جذب برخی ویتامین‌ها دارند. روغن‌ها به طور روزمره در تفت‌دادن و پخت‌وپز یا تهیه سالاد مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این میان برخی روغن‌ها مانند روغن‌های فرابکر با داشتن میزان بالایی از ریزمغذی‌ها نه تنها مضر نیستند، بلکه برای بسیاری از عملکردهای بدن و سلامتی انسان ضروری هستند. از آنجایی که نقش روغن در بدن مهم است و از طرفی نمی‌توان بدون روغن انواع غذا و یا سالاد‌های خوش طعم را تهیه کرد، در این مقاله به معرفی بهترین گزینه‌ها برای خرید روغن فرابکر و انواع روغن فرابکر ورژن که می‌توانید برای سرخ کردن مواد غذایی و پخت‌و‌پز یا تهیه سالاد استفاده کنید، می‌پردازیم؛ با زندگی سالم تا انتهای مقاله همراه باشید.

سالم ترین روغن برای پخت‌وپز
سالم ترین روغن برای پخت‌وپز

سالم ترین روغن برای پخت‌وپز چیست ؟

توجه داشته باشید که نباید به علت ترس از افزایش چربی خون، کلسترول و چاقی بدن مصرف روغن را قطع کنید. باید بدانید که بدن انسان هر روزه به میزان معینی از اسیدهای چرب ضروری و دیگر ریزمغذی‌ها نیاز دارد. بنابراین آن چه که مهم است این است که تشخیص دهید کدام نوع چربی و روغن برای سلامتی بدن مفید است و با انتخاب یک روغن سالم برای تهیه غذا و پخت‌وپز، سلامتی خود را تضمین کنید. تمام روغن‌های ویژه پخت‌وپز از سه نوع اسید چرب شامل چربی تک غیر اشباع، چربی با چند پیوند غیر اشباع و چربی‌های اشباع‌شده هستند. در ادامه به معرفی روغن فرابکر ورژن به‌عنوان بهترین و سالم‌ترین روغن برای پخت‌و‌پز می‌پردازیم:


همچنین بخوانید: چه روغن هایی برای پخت غذا سالم هستند؟


بهترین روغن برای پخت‌وپز

بهترین روغن برای پخت‌وپز روغنی است که اسیدهای چرب ضروری برای بدن را تامین می‌کند و به صورت فرابکر تولید شده است. روغن های فرابکر خالص‌ترین نوع روغن‌ها هستند و بدون تصفیه شدن در دسترس افراد قرار می‌گیرند. این نوع روغن‌ها دارای خلوص و طعم واقعی میوه یا مغزهایی هستند که از آن‌ها تهیه شده‌اند. به همین دلیل دارای خواص مفید بیشتری نسبت به روغن‌های تصفیه‌شده هستند. از انواع روغن‌های مفید برای پخت‌وپز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

روغن زیتون فرابکر ورژن

در هنگام خرید روغن فرابکر یکی از بهترین گزینه‌ها روغن زیتون فرابکر ورژن است. با توجه به نقطه دود روغن زیتون که در حدود ۱۷۶ درجه سانتی‌گراد است، می‌توان از آن در بسیاری از دستورالعمل‌های تهیه غذا استفاده کرد. این روغن با طعم طبیعی زیتون و خواص بی‌نظیر آن، برای پختن و تفت دادن سطحی مواد غذایی کاربرد فراوانی دارد و یکی از محبوب‌ترین روغن‌ها محسوب می‌شود. روغن زیتون یکی از انواع روغن فرابکر ورژن است که با دارا بودن ویتامین E مانند یک آنتی‌اکسیدان عمل کرده و از رشد سلول‌های سرطانی در بدن پیشگیری می‌کند. همچنین اسید‌چرب موجود در روغن زیتون فرابکر ورژن، نوعی چربی تک غیراشباع با خواص ضد‌سرطانی و ضد‌التهابی محسوب می‌شود.


همچنین بخوانید: ۸ خاصیت روغن زیتون


روغن کنجد فرابکر ورژن

روغن کنجد فرابکر ورژن یکی از انواع روغن فرابکر ورژن است که با داشتن نقطه دود متوسط رو به بالا در حدود ۲۱۰ درجه سانتی‌گراد، برای آشپزی و پختن مواد غذایی بسیار مناسب به نظر می‌رسد. روغن کنجد فرابکر سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مفید برای قلب نظیر سزامول و سزامینول است که از سیستم عصبی در برابر بیماری‌های خاصی مثل پارکینسون محافظت می‌کنند. به‌علاوه، مطالعات و تحقیقات اخیر نشان داده است که استفاده از روغن کنجد می‌تواند قندخون ناشتا را مدیریت کرده و علائم دیابت را بهبود ‌بخشد.

بهترین روغن برای سرخ کردن

در هنگام انتخاب بهترین روغن برای سرخ کردن باید دو فاکتور زیر را در نظر گرفت:

نقطه دود روغن: نقطه دود روغن دمایی است روغن با رسیدن به آن دما شروع به سوختن می‌کند. چنان چه دمای روغن از نقطه دود آن بالاتر برود، تجزیه شده و مواد سمی آزاد می‌کند. بنابراین در هنگام خرید روغن سرخ کردنی باید روغنی با نقطه دود بالا انتخاب کنید که در برابر حرارت از مقاومت بالایی برخوردار باشد.

قیمت: یکی از فاکتورهای دیگری که باید در هنگام خرید روغن سرخ کردنی در نظر گرفت، قیمت روغن است. از آنجایی که برای سرخ کردن برخی مواد غذایی، حجم زیادی روغن مصرف می‌شود، باید روغن سرخ‌کردنی مناسب را بر اساس نوع غذا انتخاب کنیم.

بهترین روغن برای سرخ کردن
بهترین روغن برای سرخ کردن

تفاوت روغن سرخ کردنی با پخت‌وپز

سه تفاوت اصلی میان روغن‌ سرخ‌کردنی و روغن‌ مخصوص پخت‌و‌پز وجود دارد. روغن‌های سرخ کردنی با روغن‌ها پخت‌و‌پز از نظر میزان اشباع، نقطه دود و پایداری روغن فرق دارند. روغن‌های سرخ‌کردنی به دلیل برخورداری از نقطه دود بالاتر، مقاومت بیشتری در برابر حرارت دیدن و دمای بالا دارند، بنابراین برای سرخ کردن که در دمای بالا انجام می‌شود، مناسب هستند. همچنین روغن پخت‌و‌پز پایداری بیشتری در حرارت بالا دارد و در برابر گرما، دیرتر تجزیه شده و ساختار خود را از دست می‌دهد.

چه روغنی برای سالاد استفاده کنم؟

خرید روغن فرابکر برای سالاد می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. از آنجایی که سس عنصر کلیدی هر نوع سالادی محسوب می‌شود، نقش موثری در طعم‌دار کردن سالاد و عطر آن دارد. در ادامه به معرفی روغن‌های مناسب سالاد می‌پردازیم:

روغن مناسب سالاد

روغن مناسب سالاد یک اصطلاح کلی برای انواع رو‌غن‌های فرابکر گیاهی خوراکی محسوب می‌شود. از روغن‌های مناسب سالاد می‌توان دو روغن زیر را نام برد.

روغن تخم کدو فرابکر ورژن

روغن تخم کدو فرابکر ورژن یکی از انواع روغن فرابکر ورژن است که از دانه‌های کدو تنبل به دست می‌آید. این روغن سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان است که علاوه بر تامین سلامت بدن، از خاصیت دارویی و درمانی نیز بهره می‌برد. روغن تخم کدو فرابکر ورژن حاوی اسیدهای چرب اشباع و غیر اشباع پرخاصیتی مانند اسید اولئیک و اسید لینولئیک است. این اسیدهای چرب برای عملکرد درست اندام‌های بدن مفید هستند. همچنین، این روغن با دارا بودن کاروتنوئیدها و استرول‌های گیاهی سلامت شما را تضمین می‌کند.

روغن تخم زیتون فرابکر ورژن

یکی از روغن‌هایی که در هنگام خرید روغن فرابکر ورژن برای سالاد می‌توانید در نظر بگیرید، روغن تخم زیتون فرابکر ورژن است. می‌توان گفت روغن زیتون فرابکر اکسیر سلامتی به شمار می‌آید. این روغن با برخورداری از ترکیبات فنولیک و آنتی اکسیدان‌ها، در سلامتی انسان نقش موثری ایفا می‌کند. استفاده از روغن زیتون فرابکر طعم و عطر طبیعی زیتون را به سالاد می‌بخشد و گزینه ای عالی برای تهیه سالاد محسوب می‌شود.

بهترین روغن برای تهیه سس
بهترین روغن برای تهیه سس

بهترین طعم روغن برای تهیه سس

در هنگام تهیه سس سالاد با اضافه کردن روغن‌های گیاهی و آب لیموی تازه می‌توان نوعی سس سالم و خوش‌طعم برای سالاد تهیه کرد. برای این کار معمولا از روغن‌هایی مانند آووکادو، روغن زیتون فرابکر، روغن تخم کدو فرابکر، روغن بذرکتان و… استفاده می‌شود. یکی از روغن‌های خوش طعم و پرخاصیت برای تهیه سس سالاد روغن زیتون فرابکر ورژن است که عطر و طعم طبیعی زیتون را به سالاد شما خواهد بخشید.

روغن مناسب غذای کودک

از انواع روغن‌هایی که می‌توان برای غذای کودک استفاده کرد، می‌توان به روغن های گیاهی سالم مانند روغن بادام‌زمینی، روغن نارگیل، روغن کنجد، روغن زیتون و… اشاره کرد. به یاد داشته باشید برای غذای کودک نباید از روغن‌های فیلتر و تصفیه‌شده استفاده کنید؛ زیرا بدن کودکان برای رشد و بهبود عملکرد اندام‌ها نیاز به مواد مغذی فراوانی دارد و استفاده از روغن‌ فرابکر ورژن برای تهیه غذای کودک گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

روغن زیتون کودک فرابکر ورژن

روغن زیتون فرابکر ورژن یک انتخاب عالی برای تهیه غذای کودک به شمار می‌آید. روغن زیتون علاوه بر دارا بودن مواد مغذی، از خواص ضدقارچی و ضدویروسی برخوردار است و موجب روان شدن و بهبود کار مفاصل می‌شود. هضم غذا را آسان کرده و به روشن‌تر شدن رنگ پوست کمک می‌کند. روغن زیتون منبعی مغذی برای چربی‌های سالم، آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین E محسوب می‌شود و برای رشد و حفظ سلامت سیستم عصبی و ایمنی کودکان بسیار مفید است.

روغن مفید و مضر برای کبد چرب ؟

به‌طور کلی روغن‌هایی که سرشار از چربی‌های اشباع‌شده هستند، برای کبد چرب مضر محسوب می‌شوند. برای مثال، روغن نخل، روغن نارگیل و تمامی روغن‌های گیاهی که دارای بالای چربی اشباع‌شده هستند، برای کبد چرب ضرر دارند. اما روغن‌هایی که چربی اشباع شده کمتری دارند، برای کبد چرب مناسب هستند. از جمله این روغن‌ها می‌توان به روغن زیتون، روغن کنجد، روغن زیتون و روغن آووکادو اشاره کرد.

سخن پایانی

با وجود اینکه برخی افراد تصور می‌کنند روغن‌ برای بدن ضرر دارد، اما برخی روغن‌ها نه تنها مضر نیستند بلکه به عملکرد طبیعی بدن کمک کرده و ریز مغذی‌های مورد نیاز بدن را فراهم می‌کنند. از بهترین روغن‌ها‌ برای پخت‌و‌پز و تهیه سالاد می‌توان به انواع روغن فرابکر ورژن اشاره کرد. این روغن‌ها از خلوص بالاتری نسبت به سایر روغن ها برخوردارند و خواص مفید بیشتری برای سلامت بدن دارند. برای خرید روغن فرابکر می‌توانید به سایت ورژن مراجعه کنید.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا