تازه ها

مرغ سبز چیست؟

یک دامپزشک می‌گوید: «خیلی از مردم، به اشتباه گمان می‌کنند که مرغ سبز همان مرغ ارگانیک است. متاسفانه برخی از فروشنده‌های مرغ سبز هم، عنوان ارگانیک را به محصولات خود می‌دهند».

دکتر آراسب دباغ‌مقدم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری سلامانه می‌افزاید: «بهتر است بدانید که مرغ‌های سبز، همان مرغ‌های بدون آنتی‌بیوتیک هستند. یعنی در طول دوره پرورش آنها، نه از داروهای آنتی‌بیوتیکی استفاده می‌شود و نه از داروهای ضد میکروبی کوکسیدیوز. کوکسیدیوز، یک بیماری تک‌یاخته‌ای است که احتمال بروز آن در برخی از طیور، به‌خصوص در نواحی مرطوب کشور،‌ وجود دارد».

این متخصص بهداشت مواد غذایی تاکید می‌کند که دوره پرورش مرغ در کشور ما، حدود 45 روز است. در طول دوره پرورش مرغ سبز، در طی 3 مرحله پرورش (اول، وسط و آخر دوره)، نمونه‌برداری‌هایی از مرغ انجام می‌شود تا سازمان دامپزشکی تایید بکند که این مرغ‌ها در پایان سومین مرحله آزمایش، فاقد آنتی‌بیوتیک هستند.

در این صورت، مجوز مرغ سبز به چنین محصولاتی داده می‌شود. دباغ‌مقدم معتقد است: «اگر مسولان سازمان دامپزشکی متوجه وجود آنتی‌بیوتیک در گوشت این مرغ‌ها بشوند، به مرغداری مجوز عرضه محصولات خود با عنوان مرغ سبز را نمی‌دهند و می‌گویند که باید آنها را مانند سایر مرغ‌های معمولی، روانه بازار بکنند.  با این حساب، مرغ‌هایی که روی بسته‌بندی آنها عنوان «مرغ سبز» درج شده و دارای مجوزهای لازم بهداشتی از سوی سازمان استاندارد و دامپزشکی کشور هستند، محصولاتی بدون آنتی‌بیوتیک محسوب می‌شوند و می‌توان بدون نگرانی، آنها را خریداری و مصرف کرد».

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا