پزشکی و سلامت

غلظت خون و راهکار درمان

درمان غلظت خون با راهکارهای ساده

غلظت خون چیست؟

غلظت خون زمانی که تعداد گلبول های قرمز خون در واحد حجم بالا می رود، اتفاق می افتد. تعداد هموگلوبین خون در تعیین میزان غلظت تاثیر گذار است. اگر تعداد هموگلوبین در زنان بیشتر از ۱۶ گرم در دسی لیتر و در مردان بیشتر از ۱۸ گرم باشد غلظت خون می گویند. در این مقاله به روش درمان غلظت خون با میوه می پردازیم.

خون ممکن است مایعی یکنواخت به نظر برسد؛ اما از سلول‌ها، پروتئین‌ها و عوامل انعقادی متفاوتی تشکیل‌شده است. مثل بسیاری موارد دیگر در بدن، خون نیز نیازمند تعادلی است که ترکیبات عادی آن را حفظ کند. غلظت خون (Polycythemia) شرایطی است که در آن تعداد گلبول‌های قرمز خون به مقدار زیادی افزایش می یابند. در افراد مبتلا به بیماری غلظت خون تعداد هماتوکریت، هموگلوبین، یا گلبول های قرمز خون بالای رنج نرمال قرار می‌گیرد.

پلی سیتمی به افزایش هماتوکریت (نسبت گلبول های قرمز خون به حجم کلی خون) و غلظت هموگلوبین (پروتئین مسئول انتقال اکسیژن در خون) گفته می‌شود.

در کنار درمان های دارویی می توان از روش درمان غلظت خون با میوه استفاده کرد. عوامل زیادی مانند نوع رژیم غذایی، عوامل ارثی، آب و هوای محیط، سبک زندگی، فشارهای عصبی و مصرف دخانیات در بروز این بیماری تاثیر گذار هستند. غلظت خون در بدن زمینه ساز بروز بیماری های مختلف است. زمانی که خون غلیظ است به کندی از رگ ها و قلب عبور می کند و باعث بوجود آمدن گرفتگی در اندام های مختلف بدن می شود. در مواردی که غلظت خون شدید باشد ممکن است باعث بروز بیماری سکته قلبی یا مغزی نیز بشود.

نشانه‌های ابتلا به غلظت خون

بیشتر افراد هیچ‌یک از نشانه‌های غلظت خون را از خود بروز نمی‌دهند تا زمانی که لخته خون به وجود بیاید. لخته خون معمولاً در عروق به وجود میاید که می‌تواند باعث درد شود و در گردش خون اطراف محل لخته خون مشکل ایجاد کند.

برخی از علائم غلظت خون:

  • بینایی تار
  • سرگیجه
  • کبودشدن ساده
  • خونریزی بیش‌ازحد در دوران قاعدگی
  • نقرس
  • سردرد
  • فشارخون بالا
  • خارش پوست
  • فقدان انرژی
  • کوتاهی نفس‌ها

درمان غلظت خون با میوه و سبزیجات

برخی مواد غذایی در طبیعت یافت می‌شوند که ریسک لخته شدن خون و همین‌طور غلظت خون را پایین میاورند. البته اثر این درمان‌ها تاکنون با اثر داروهای شیمیایی مقایسه نشده‌اند، بنابراین بهتر است برای پیگیری روش درمان حتماً با پزشک معالج مشورت نمایید.

درمان غلظت خون با استفاده از زردچوبه

زردچوبه ادویه‌ای است که سال‌های بسیاری برای مداوای بیماری‌های مختلف مورداستفاده قرارگرفته و می‌گیرد. عامل فعال موجود در زردچوبه کورکومین است که اثرات ضد التهابی و رقیق‌کنندگی دارد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ میلادی نشان داد که مصرف روزانه زردچوبه در غذاها می‌تواند اثر ضد انعقادی در خون داشته باشد. اثر ضد انعقادی کورکومین مثل داروی شیمیایی وارفارین است.

زردچوبه را می‌توان با ادویه‌های دیگری مثل کاری مخلوط کرد و یا اینکه آن را در سوپ ریخت. در شرایطی وخیم حتی می‌توان آن‌ها را با آب مخلوط کرد و به عنوان دم‌نوش مصرف کرد. مصرف مناسب زردچوبه بین ۵۰۰ میلی‌گرم تا ۱۱ گرم در هرروز است.

درمان غلظت خون با استفاده از زنجبیل

زنجبیل یکی دیگر از داروهای ضدالتهابی است که از انعقاد خون جلوگیری می‌کند. زنجبیل حاوی یک اسید طبیعی به نام سالیسیلات است. آسپرین (استیل سالیسیلیک اسید) یکی از مشتقات شیمیایی سالیسیلات و رقیق‌کننده خون است. زنجبیل همچنین می‌تواند باعث کاهش کلسترول خون شود.
برای استفاده ا اثر ضد انعقادی سالیسیلات، می‌توان آن را به‌صورت تازه یا خشک‌شده در غذاهای روزانه و آبمیوه‌ها مصرف کرد. یکی از بهترین حالت‌های استفاده از زنجبیل، جوشانده آن است.

کاهش غلظت خون با استفاده از فلفل کاین

فلفل‌های کاین هم منابع سرشاری از سالیسیلات هستند و می‌توانند به‌عنوان عوامل قوی رقیق‌کننده خون فعالیت داشته باشند. فلفل کاین بسیار تند است و برای بیشتر افراد فقط مقادیر کم آن قابل‌استفاده است. می‌توان مقادیر کمی از پودر این فلفل را در چای حل کرد و به‌صورت دم‌نوش مصرف نمود. همچنین می‌توان این فلفل را به غذا اضافه کرد تا به بهبود سلامت کمک کند.

درمان غلظت خون با استفاده از سیر

مصرف سیر خام می‌تواند به‌طور چشمگیری میزان کلسترول و تری گلیسیرید خون را کاهش دهد و درنهایت باعث کاهش احتمال به وجود آمدن پلاک‌ها و لخته‌های خونی و بیماری‌های قلبی شود. علاوه بر جلوگیری از ایجاد لخته‌های خونی، سیر فعالیت آنتی‌اکسیدانی قوی دارد که از عروق خونی و قلب در برابر رادیکال‌ها محافظت می‌کند.

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که سیر اثر آنتی ترومبوتیک دارد. مواد آنتی ترومبوتیک پیدایش لخته‌های خونی را کاهش می‌دهند. میزان مصرف روزانه مناسب از سیر، برابر با یک حبه است.

کاهش غلظت خون با استفاده از منابع حاوی ویتامین E

ویتامین E ازجمله موادی است که باعث کاهش لخته‌های خون ظرف چند روز می‌شود. توصیه می‌شود افرادی که در حال مصرف داروهای رقیق‌کننده خون هستند، از مصرف مقادیر زیاد ویتامین E خودداری کنند.

مقادیر دقیق موردنیاز از ویتامین E برای کاهش غلظت خون دقیقاً مشخص نیست، اما مصرف عادی آن یعنی حدود ۴۰۰IU به‌صورت روزانه می‌تواند به این بیماری کمک کند. مصرف مقادیر بالا، مثلاً ۱۵۰۰IU به‌صورت روزانه ممکن است عوارض منفی داشته باشد. ممکن است ترجیح دهید ویتامین E موردنیاز بدن خود را با مصرف غذاها تأمین کنید نه با استفاده از مکمل‌ها. مواد غذایی که حاوی مقادیر قابل‌ توجهی از ویتامین E هستند شامل موارد زیر می‌شوند:

  • بادام‌کوهی
  • روغن آفتابگردان
  • روغن گل‌رنگ
  • دانه‌های آفتابگردان
  • روغن دانه گندم
  • حبوبات

کاهش غلظت خون با استفاده از چوب دارچین

دارچین، کومارین دارد که یکی از مواد قوی در رقیق‌سازی خون است. وارفارین که یکی از داروهای بسیار مهم در کاهش غلظت خون است، از مشتقات کومارین تلقی می‌شود. مصرف روزانه یک قاشق چای‌خوری از دارچین، چه به‌صورت دم‌کرده یا حل‌شده در چای و چه به‌صورت ادویه در غذاها می‌تواند مفید باشد. البته قابل‌ذکر است که مصرف مقادیر بالای دارچین در طولانی‌مدت باعث بروز مشکلات کبدی می‌شود.

درمان غلظت خون با استفاده از روغن هسته انگور

روغن هسته انگور حاوی آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند از عروق خونی محافظت کند، از فشارخون بالا جلوگیری کند و برای بیماری‌های قبلی و خونی مفید است. روغن هسته انگور همچنین می‌تواند به‌عنوان رقیق‌کننده خون استفاده شود. مصرف بین ۱۰۰ الی ۳۰۰ میلی‌گرم در روز از این ماده می‌تواند مفید باشد.

درمان غلظت خون با استفاده از آب انار

آب انار سرشار از پلی فنول است که می‌تواند به جریان خون کمک کند و فشار سیستولیک را کاهش دهد. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف آب انار می‌تواند با داروهای شیمیایی تداخل داشته باشد. حتماً با مشورت پزشک خون از آب انار استفاده نمایید. مصرف روزانه نیم لیوان آب انار می‌تواند به کاهش غلظت خون کمک کند.

کاهش غلظت خون با استفاده از چغندر

چغندر منبع کاملی از نیترات است که برای سلامت قلب استفاده می‌شوند. همچنین چغند می‌تواند از لخته شدن خون جلوگیری کند و فشارخون را کاهش دهد. برخی تحقیقات نشان داده است که بیماران بعد از مصرف نیم لیتر آب چغندر میزان نیترات خونشان افزایش‌ یافته و در کنار آن لخته‌های خونی را کاهش می‌دهد.

درمان غلظت خون با استفاده از گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی و دیگر محصولات جانبی گوجه‌فرنگی مثل کچاپ و آب گوجه‌فرنگی در از بین بردن لخته‌های خونی نقش دارند. گنجاندن حداقل یک عدد گوجه‌فرنگی تازه در برنامه غذایی روزانه توصیه می‌شود.

عوامل تاثیر گذار بر غلظت خون

مصرف گوشت قرمز، قلوه، مغز و روغن های حیوانی و جامد باعث افزایش غلظت خون می شوند. افرادی که غلظت خون دارند باید مصرف خوراکی های گفته شده را محدود کنند و سبزیجات، میوه ها، گوشت ماهی و لبنیات کم چرب را جایگزین کنند.

همچنین مصرف غذاهای فست فودی روی میزان غلظت خون تاثیر می گذارند. اکثر این غذاها با روغن هایی که استاندارهای کیفی پایینی دارند طبخ می شود و از روغن در آنها به میزان زیادی نیز استفاده می شود به همین دلیل مصرف مداوم آنها علاوه بر آسیب به دستگاه گوارش و بروز بیماری های مختلف باعث غلظت خون نیز می شود.

فشار های عصبی

یکی دیگر از عواملی که در غلظت خون تاثیر می گذارد، استرس و فشار های عصبی است. فشار های روانی باعث افزایش ترشح آدرنالین شده که منقبض شدن عروق را در پی دارد. با انقباض عروق، پلاسما از عروق خارج شده و تعداد آنها نسبت به گلبول های قرمز کم می شود که همین امر باعث بالا رفتن غلظت خون می شود.

مصرف دخانیات

مصرف دخانیات و سیگار علاوه بر آسیب به دستگاه تنفس، ریه ها و کبد، در غلیظ شدن خون نیز تاثیر می گذارد. افراد سیگاری بیشتر در معرض سرطان خون هستند و خون کدر و تیره تری نیز دارند که احتمال لخته شدن خون در مغز و سکته نیز در این افراد بیشتر است.

نوع آب و هوای محیط

علاوه بر فعالیت های بدنی، نوع آب و هوا نیز در میزان اکسیژن رسانی به بدن تاثیر گذار است. در مناطقی که هوا آلوده است یا در مناطق کوهستانی اکسیژن کمی وجود دارد به همین خاطر افراد بیشتری به بیماری غلظت خون مبتلا می شوند.

منبع : مجله اینترنتی دلگرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا