معرفی کتاب

 معرفی کتاب « سوغاتی‌های خوراکی ایران »

کتاب سوغاتی‌های خوراکی ایران نوشته فرخ هاشمی به‌تازگی توسط انتشارات ایزد راد به چاپ سوم رسیده است.

فرخ هاشمی در این کتاب بعد از معرفی هر استان، سوغاتی‌های خوراکی آن‌ها را با تصویر معرفی کرده است.

نویسنده درباره این کتاب می‌گوید: « سرزمین پهناور ایران دارای جاذبه‌های بسیار تاریخی، طبیعی، فرهنگی و… همواره موردتوجه گردشگران داخلی و خارجی بوده است. کشور ما نیز از جمله کشورهایی است که به علت داشتن پتانسیل‌های طبیعی و تاریخی و فرهنگی خصوصاً سوغاتی همواره موردتوجه گردشگران نقاط مختلف دنیا قرار داشته است.

سوغات هر منطقه نشان از پیشینه فرهنگ و هنر مردم آن مرزوبوم دارد و باتوجه‌به اهمیت خرید سوغاتی بعد از هر سفر اغلب در انتخاب و خرید آن دچار چالش و سختی می‌شویم و تا کنون کتابی نیز در این حوزه چاپ نشده است، امیدوارم که این کتاب بتواند کمی از دغدغه‌های خرید سوغاتی‌های خوراکی را رفع کنند. در این کتاب سعی کرده‌ام سوغاتی‌های نقاط مختلف کشور را مردم معرفی کنم، این اثر می‌تواند یک همراه جیبی مناسب برای تمام مسافران باشد. »

 معرفی کتاب «سوغاتی‌های خوراکی ایران»

در پیشگفتار کتاب «سوغاتی‌های خوراکی ایران» آمده است:

«امروزه اهمیت صنعت گردشگری در ایجاد اثرات مثبت اقتصادی در تمام کشورها به طور روزافزون آشکارتر شده و همه کشورها گردشگری را به‌عنوان یکی از عوامل مهم ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری می‌دانند سرزمین پهناور ایران دارای جاذبه‌های بسیار تاریخی، طبیعی فرهنگی و… است که همواره موردتوجه گردشگران داخلی و خارجی بوده است، هر استان و شهری در این مرز پرگهر سوغاتی‌های مخصوص به خودش را دارد.

یکی از سوغاتی‌های ایران‌زمین که معمولاً گردشگران داخلی و خارجی خریداری می‌کنند خوراکی‌های منحصربه‌فرد هر منطقه هستند که با هنر و دسترنج خالقان آنها و با زحمت بسیار تولید شده‌اند کافی است تا در یکی از بازارهای محلی هر منطقه قدم بزنید تا با انواع سوغات مخصوص و منحصربه‌فرد خوراکی آن منطقه روبه‌رو شوید.»

در این کتاب فرخ هاشمی فهرستی از بهترین و پر طرفدارترین سوغاتی‌های خوراکی ایران را معرفی کرده است.

در قسمتی از این کتاب که مربوط به استان خوزستان است، می‌خوانیم:

طبیعت و موقعیت و آب‌وهوا

استان خوزستان با گستردگی ۶۴۰۵۵ کیلومترمربع در جنوب غربی ایران در نزدیکی خلیج‌فارس و اروندرود جای دارد و مرکز استخراج نفت ایران است. این استان در مناطق کوهستانی و بلند دارای تابستان‌های معتدل و زمستان‌های سرد، در نواحی کوهپایه‌ای دارای آب‌وهوای نیمه‌بیابانی و در نواحی پست و جلگه‌ای دارای آب‌وهوای بیابانی است.

این استان دارای ۲۴ شهرستان و به مرکزیت شهر اهواز است. دیگر شهرستان‌های این استان عبارت‌اند از: آبادان، امیدیه، اندیکا، اندیمشک، ایذه، باغملک، باوی، بندر ماهشهر، بهبهان، دزفول، خرمشهر، دشت آزادگان، رامشیر، رامهرمز، شادگان، شوش، شوشتر، گتوند، لالی، مسجدسلیمان، هفتگل، هندیجان و هویزه است.

جاذبه‌های گردشگری

آثار باستانی، طبیعی و فرهنگی از جاذبه‌های این استان به‌حساب می‌آیند. پل سفید، سرای معین‌التجار، پل سیاه، آرامگاه علی ابن مهزیار اهوازی، بازار اهواز، پارک بازی جزیره، جاذبه‌های کارون و پل‌های آن، مسجد جامع، آثار طبیعی ازجمله رودخانه‌های پرآب مانند: کارون، کرخه، دز، مارون و سواحل زیبای خلیج‌فارس باعث جذابیت بیشتر این استان برای گردشگران داخلی و خارجی شده است.

فهرست سوغاتی‌های خوراکی

از مهم‌ترین سوغاتی‌های خوراکی استان خوزستان می‌توان خوراکی های زیر را نام برد:

  • انواع شیرینی‌های سنتی (لوز کنجدی – رنگینک)
  • انواع خرما (استعمران (سایر) خضراوی زاهدی کبکاب  برهی  گنتار  خاصویی  شکر  حلاویی  دیری  بریم  شاکری  دیلگاری  مکسون  سودانی)
  • انواع حلواهای سنتی (شکری  ارده  کنجدی  قبیط  خرما – زردک)
  • فرآورده‌های خرما (قهوه هسته  قند خرما  شیره خرما (سیلو)  سرکه خرما (لیف خرما)  حلوا خرما  خرما شکلاتی  نان خرمایی – چیپس خرما)
  • انواع کلوچه‌های سنتی (کلیچه  خرمایی  شوشتری – دزفولی)
  •  شیره ارده
  • انواع محصولات دریایی (ماهی – میگو)
  • انواع نان‌های سنتی (تیری  نان شیر محلی  نان وصاع  نان شات  نان سنگک  نان مقدس  طابگ)
  • ادویه‌جات

چاپ سوم این کتاب با ۱۴۲ صفحه مصور رنگی، در هزار نسخه و قیمت ۱۸۰ هزار تومان عرضه شده است.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا