پزشکی و سلامت

سلامتی در استخرهای عمومی

شنا در استخرهای عمومی یکی از تفریحات لذتبخش است. اما حقیقت آن است که این ورزش مفرح با خطراتی هم همراه است، از بیماری های پوستی و عفونت ها گرفته تا صدمات فیزیکی. برای آنکه بتوانیم در استخرهای عمومی سلامتی و ایمنی خود را حفظ کنیم لازم است مواردی را رعایت کنیم. با ادامه مطلب همراه باشید.

۱- قبل از شنا کردن دوش بگیرید

طبق تحقیقات انجمن کیفیت و سلامت آب ایالات متحده امریکا، ۴۰ درصد از شناگران قبل از ورود به استخر دوش نمی گیرند و مستقیماً وارد آب می شوند.

اگر چند روزی از حمام کردنتان گذشته باشد، با وجود چربی، عرق، کرم ضد آفتاب، مواد دفع کننده حشرات، مواد آرایشی و انواع آلودگی ها روی پوست بدن تان، به محض ورود به استخر همه این مواد، وارد آب استخر خواهد شد.

۲٫ آب استخر را نخورید

آب استخر را هرگز نبلعید. با این کار احتمال ابتلا به بیماری های عفونی در استخرهای عمومی کمتر می شود.

۳٫ مراقب دریچه های تخلیه آب باشید

همیشه مراقب دریچه های تخلیه آب استخرها باشید و اگر متوجه شدید بدون درپوش هستند یا درپوش آنها صدمه دیده یا شکسته، فوراً به مسئولان استخر اطلاع دهید. موارد قابل توجهی از غرق شدن افراد در استخرها در اثر گیر کردن موها و اعضای بدن در این دریچه ها رخ می دهد.

۴٫ قطره گوش، عینک شنا و دمپایی به همراه داشته باشید

در استخرهای عمومی از چشم ها، گوش ها و پاهای خود به خوبی مراقبت کنید. از عینک شنا استفاده کنید و به خاطر داشته باشید که کلر موجود در آب عامل قرمز شدن چشم ها نیست، بلکه در واقع کلرامین، ادرار، عرق و دیگر مواد بیولوژیک هستند که در ترکیب با کلر آب استخر باعث قرمز شدن چشم ها می شوند.

علاوه بر این، با خود قطره گوش به همراه داشته باشید. آب آلوده باقیمانده در گوش ها باعث رشد باکتری ها و عفونت در گوش خارجی می شود. این مسأله یکی از شایع ترین بیماری های ناشی از آب استخر است. استفاده از قطره های گوشی که حاوی الکل هستند به تخلیه آب داخل گوش ها و خشک شدن آن ها کمک می کند.

در اتاق های رختکن و اطراف استخر حتما دمپایی لاستیکی بپوشید و به این ترتیب از ابتلا به بیماری های پوستی ای مثل قارچ پا جلوگیری کنید.

۵٫ از حواس خود استفاده کنید

اگر دقت کافی را داشته باشید می توانید به ناسالم و ناایمن بودن یک استخر پی ببرید. چهار حس خود یعنی بینایی، شنوایی، بویایی و لامسه را برای ارزیابی سلامتی و ایمنی استخر به کار بگیرید.

با دقت به آب استخر نگاه کنید تا مطمئن شوید آب آن به اندازه کافی شفاف است. کدر بودن آب به معنای اشکال در سیستم تصفیه یا نامناسب بودن مقدار pH یا کلر آب استخر است. به علاوه، این مسأله در کار غریق نجات اخلال ایجاد می کند چون او باید بتواند تا کف استخر را به طور واضح ببیند.

کاشی ها و دیواره های استخر را لمس کنید. اگر لغزنده یا پوشیده از جلبک باشند یعنی سیستم تصفیه، گردش یا تخلیه آب استخر به درستی کار نمی کند.

به صدای دستگاه ها به دقت گوش دهید. این صدا به شما نشان می دهد که آیا پمپ ها و سیستم های تصفیه آب استخر به درستی کار می کنند یا خیر.

فراموش نکنید که از بینی خود هم استفاده کنید. کلرامین بوی تند و زیادی دارد. اگر با ورود به استخر متوجه بوی شدیدی شدید، یعنی آب استخر آلوده است. اگر استخری به خوبی تمیز شده باشد، نباید بوی تند مواد شیمیایی را احساس کنید.

مجله اینترنتی زندگی سالم

گلریز برهمند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا