پزشکی و سلامت

رژیم غذایی غنی از سیلسیوم,کلسیم و آهن ریزش مو را کاهش میدهد



Normal
0




false
false
false

EN-US
X-NONE
AR-SA






































































































































































hair2

مطالعات نشان داده اند که مصرف رژیم غذایی غنی از سیلیسیوم، کلسیم و آهن، ریزش مو را کاهش می دهد. سبزیجات برگی سبز به خصوص سبزیجات دریایی، منابع غنی از مواد معدنی هستند و جو می تواند سیلیسیوم موردنیاز را تامین کند.

میوه های خشک و آب آلبالو، یکی از منابع غنی آهن هستند. در خانم ها ریزش مو می تواند نشانه ای از وجود یک مشکل در لوله گوارشی و یا نتیجه ناکافی بودن اسید معده و یا کمبود پروتئین، روی و یا دیگر مواد مغذی باشد.

برای مردان ریزش مو می تواند با پیروی از یک رژیم کم چربی کاهش یابد.

برخی از دانشمندان معتقدند که مساله ریزش مو در مردان با افزایش سطح هورمون تستوسترون در دوران بلوغ ارتباط مستقیمی دارد یک رژیم غذایی پرچرب و رژیمی که عمدتا از گوشت تهیه شده است با افزایش سطح تستوسترون در خون باعث افزایش ریزش مو می شود. برای مثال در زمان جنگ جهانی دوم که ژاپنی ها از رژیم غذایی فاقد چربی اشباع استفاده می کردند مشاهده شد که در این افراد ریزش مو بسیار کم است ولی درحال حاضر که رژیم غذایی ژاپنی ها به رژیم غذایی غربی ها شبیه شده، ریزش مو درمردان ژاپنی افزایش یافته است مصرف رژیم غذایی کم چربی ریزش مو را متوقف نمی کند، ولی می تواند سرعت ریزش مو را کاهش دهد.

کم خونی یکی از علت های اصلی ریزش مو است که برای رفع آن، مصرف مواد غذایی غنی از آهن مانند جگر (اگر باردار هستید از آن پرهیز کنید)، گوشت، غلات کامل، سبزیجات برگی سبز تیره، تخم مرغ، خرما و کشمش توصیه می شود.

مو به طور عمده از پروتئین تشکیل شده است و به منظور داشتن رشد خوب موها، پیروی از یک رژیم غنی از پروتئین توصیه می شود.دانشمندان اروپایی دریافته اند که مصرف پروتئین سویا باعث تحریک شدن فولیکول های مو شده و در نتیجه رشد مو را افزایش میدهد.توفو و شیر سویا از منابع غنی پروتئین سویا هستند.

از دیگر منابع غنی پروتئین می توان، پنیر کم چرب، تخم مرغ، ماهی، لوبیا و ماست را نام برد. عنصر دیگری که در ریزش مو تاثیر عمده ای دارد سیلیسیوم است و دانشمندان به دلیل نقش بارز این عنصر، استفاده از آن را در شامپوها توصیه کرده اند که در نتیجه باعث کاهش میزان ریزش مو می شود.

سیلیسیوم در لایه خارجی سیب زمینی، فلفل سبز و قرمز و خیار یافت می شود. جوانه حبوبات و غلات و کلاً دانه ها و غلاتی که به طور کامل یعنی با پوست مصرف شوند نیز غنی از سیلیسیوم هستند.

ویتامین ث باعث افزایش جذب آهن شده و از آن طریق بر ریزش مو تاثیر می گذارد. در نتیجه توصیه می شود به طور روزانه از میوه جات و سبزیجات در وعده های غذایی خود استفاده کنید. ویتامین ای برای رشد موها ضروری است، مصرف کافی آواکادو (میوه ای شبیه گلابی که در مناطق گرمسیری به عمل می آید)، مغزه ها و دانه ها و روغن زیتون می تواند نیاز روزانه شما به ویتامین ای را تامین کند.

درصورتی که ریزش مو مربوط به عملکرد نادرست غده تیروئید باشد،غذاهای غنی از ویتامین آ و ید مصرف کنید. البته باید توجه داشت که مصرف زیاد ویتامین آ منجر به ریزش مو می شود.

ریزش مو هنگامی روی می دهد که رژیم غذایی مصرفی ازنظر داشتن ویتامین های گروه ب فقیر باشد و در میان این گروه ویتامین ب ۶ ، بیوتین، اینوزیتول و اسید فولیک و از میان مواد معدنی منیزیم، گوگرد و روی از اهمیت زیادی برخوردارند.

ویتامین های گروه ب به خصوص ب۵ یا اسید پنتوتنیک وب۳ یا نیاسین برای رشد مو ضروری هستند. مصرف اسیدهای چرب ضروری، کیفیت بافت مو را بهبود می دهد و از خشک شدن مو جلوگیری می کند.

غذاهای غنی از ویتامین ب عبارتند از:

لوبیا، نخود، هویج، گل کلم، لوبیای سویا، مخمر، مغزه ها و دانه ها و تخم مرغ. بیوتین یکی از عناصر مهم برای سلامت مو بوده که برای سلامت مو و پوست ضروری است و در برخی از مردان حتی از ریزش مو جلوگیری کرده است.

منابع غنی بیوتین عبارتند از: مخمر، برنج قهوه ای، بلغور، نخود سبز، عدس، جوی دوسر لوبیای سویا و تخمه آفتابگردان. مصرف ویتامین ث باعث تسهیل خون رسانی به بافت مو شده و در نتیجه، گردش خون پیازچه مو را افزایش می دهد و باعث می شود که پیاز مو بهتر تغذیه شود و رشد بهتری داشته باشد.

مصرف ویتامین ای موجب افزایش اکسیژن گیری می شود که در نتیجه باعث بهبود گردش خون پیازچه مو می شود.

مصرف روی از طریق افزایش فعالیت سیستم ایمنی، باعث تحریک رشد مو می شود. در آخر از دو اسید آمینه ای نام می بریم که بر روی رشد مو تاثیر می گذارند. لسیتین و متیونین که باعث افزایش کیفیت بافت و رشد مو شده و از ریزش مو جلوگیری می کنند.

پزشکان بدون مرز

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا