آشپزی و آشپزخانهنوشیدنی

فواید چای و قهوه بدون کافئین !

آیا شما هم جزو آن دسته ای هستید که قهوه یا چای صبحانه خود را دوست دارید ، اما می خواهید میزان کافئین بدنتان را کاهش دهید؟ ممکن است انتخاب انواع بدون کافئین انتخاب کامل تری برای بدن به نظر برسد خصوصاً اگر پس از مصرف کافئین مرتباً عوارض جانبی منفی مانند بی خوابی یا احساس اضطراب را تجربه می کنید. اما چگونه کافئین از نوشیدنی های گرم مورد علاقه شما جدا می شود و کافئین زدایی به چه معنی است؟ فواید چای و قهوه بدون کافئین چیست !؟

متخصص تغذیه ، یاس كربن می گوید فرآیند بدون كافئین دار شدن چای و قهوه بر سلامتی شما نیز تأثیر می گذارد.

فواید چای و قهوه بدون کافئین
فواید چای و قهوه بدون کافئین – کافئین زدایی

قهوه و چای بدون کافئین چیست و چگونه تهیه می شود؟

به بیان ساده ، کافئین زدایی از بین بردن کافئین ( ترکیب شیمیایی) موجود در دانه های قهوه و برگ های چای است.

برای اینکه یک فنجان چای یا قهوه به عنوان “بدون کافئین” طبقه بندی شود ، حداقل 97 درصد کافئین آن باید حذف شود ، به این معنی که پس از آن احتمالاً مقدار کمی کافئین در نوشیدنی شما وجود دارد.

روش های زیادی برای استخراج کافئین وجود دارد. برخی از مواد شیمیایی به عنوان حلال استفاده می شوند ،گاهی نیز  از گرما ، آب و فشار بالا استفاده می شود.

روش های شیمیایی

کربن می گوید: از حلال های شیمیایی مانند دی کلرومتان یا اتیل استات برای استخراج کافئین از دانه های قهوه استفاده می شود. دانه های سبز نشده ابتدا بخارپز شده و سپس با حلال شستشو داده می شوند  و این کار کافئین را استخراج می کند ، در حالی که مولکول های دیگری که طعم و مشخصات غذایی قهوه را می دهند تا حد زیادی تحت تأثیر قرار نمی گیرد. این فرآیند از هشت تا 12 بار تکرار می شود ، تا زمانی که محتوای کافئین به استاندارد مورد نیاز برسد. ‘

روشهای غیر شیمیایی

روش غیر شیمیایی ، تری گلیسیرید نامیده می شود. برای کشیدن کافئین به سطح دانه ها ، دانه های قهوه سبز را در آب گرم خیس می کنند. سپس دانه ها به ظرف دیگری منتقل می شوند و در روغن های قهوه غوطه ور شده و آغشته می شوند. این حالت برای چند ساعت در دمای بالا باقی می ماند و اجازه می دهد یک ترکیب چرب در روغن ها به نام تری گلیسیرید ، کافئین و نه عناصر طعم دهنده از فهوه پاک شود.

سایر روش های غیر شیمیایی استخراج کافئین شامل روش Swiss Water است که از آب ، فشار زیاد و فیلتر ذغال فعال برای حذف مولکول های کافئین استفاده می کند.

برگ های چای نیز  با فرایندی که شامل استفاده از دی اکسید کربن (گاز طبیعی) ، فشار زیاد و آب است ، بدون کافئین می شوند.

کلر چمبرلین

نوشیدنی ها – زندگی سالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا