بانوان

راه‌هایی برای آسان‌ تر کردن زایمان طبیعی

آسان‌تر کردن زایمان طبیعی

خانم‌ها معمولا در جمع‌های خانوادگی و دوستانه از تجربیات خود می‌گویند و یکی از این روش‌ها را تایید و دیگری را رد می‌کنند. در حالی‌که انجام عمل زایمان از فردی به فرد دیگر متفاوت است! نمی‌توان در مورد خوب و بد بودن و منافع و مضرات هیچ کدام از این روش‌ها حکم کلی صادر کرد. انتخاب هر کدام از این روش‌ها توسط پزشک، پس از سنجیدن عوامل زیادی صورت می‌گیرد. اگر شرایط را کاملا عادی و طبیعی فرض کنیم، پیشنهاد پزشک زایمان طبیعی است.

 این طبیعی بودن فاکتورهای زیادی دارد مثلا سایز جنین با اندازه لگن مادر تناسب داشته باشد و پیش‌بینی عبور او از لگن مادر برای پزشک امکان‌پذیر باشد. سلامت جنین هم در این میان مهم است چراکه زایمان طبیعی عملی زمان‌بر است ود‌گاه تا ۱۰ ساعت طول می‌کشد و جنین هم باید توان همراهی این دوران را داشته باشد. مسائلی مثل شکل قرار گرفتن جنین در شکم مادر و ضربان قلب او از عواملی است که شکل زایمان را تعیین می‌کند.اما در مواردی خاص پزشکان از ابتدای بارداری سزارین را به عنوان بهترین و کم‌خطر‌ترین راه برای مادر در نظر می‌گیرند. مادرانی که بیماری دیابت دارند معمولا فرزندان درشتی خواهند داشت و انجام زایمان طبیعی برای آن‌ها کاری دشوار است. از سوی دیگر در مادران نوجوان و بسیار جوان هم توصیه به انجام عمل سزارین است.

برای دختر ۱۵ یا ۱۶ ساله‌ای که باردار است، زایمان طبیعی کار ساده‌ای نیست و خطراتی مادر و فرزند را تهدید می‌کند. به جز موارد خاص، انتخاب و پیشنهاد اول متخصصان زنان و زایمان، طی مراحل طبیعی برای تولد نوزاد است.
برای مادرانی که دوقلو یا چند قلو باردار هستند هم ‌گاه توصیه به سزارین می‌شود. به خصوص در مورد چند قلو‌ها زایمان طبیعی می‌تواند حیات جنین‌های دیگر را تهدید کند چون ممکن است همه آن‌ها در موقعیت مناسبی قرار نگرفته باشند.
زایمان به روش طبیعی در هر خانمی و در هر سنی متفاوت است اما با انجام برخی توصیه‌ها می‌توان تا جایی که ممکن است زایمان را کم‌دردتر و راحت‌تر کرد.

پزشکی انتخاب کنید که به او اطمینان داشته باشید

بااینکه هیچ کس بهتر از خود شما بدنتان را نمی‌شناسد، حتی اگر خودتان پزشک زنان و زایمان باشید، باز هم به کمک یک ماما یا متخصص در طی زایمان واژینال یا طبیعی احتیاج دارید. به همین خاطر بهتر است پزشکی را پیدا کنید که از کار او مطمئن هستید.

با پزشک صریح باشید

توانایی برقراری ارتباط مناسب، کلیدی‌ترین ویژگی یک ماما خوب است. مطمئن شوید که ماما یا پزشکتان کسی باشد که به حرف‌ها و خواسته‌هایتان اهمیت بدهد. آیا می‌توانید به راحتی به او بگویید که دوست دارید زایمان چطور پیش برود؟ آیا او به تمایل شما به زایمان در فضای خاصی اهمیت می‌دهد؟ اگر قرار باشد در برقراری ارتباط با پزشک مشکل داشته باشید، در طول زایمان دچار استرس می‌شوید و اگر استرس داشته باشید، در حین زایمان درد بیشتری نیز خواهید داشت.

به اندازه دونفر نخورید

گمان نکنید که بارداری، زمانی برای خوردن است. قرار نیست شما به جای دونفر بخورید بلکه باید به جای۱ نفر بخورید. اضافه‌وزن بالا در بارداری، علاوه بر اینکه می‌تواند خطر چاقی در کودکتان را بالا ببرد، با پیچیدگی‌های بارداری مانند خطر سزارین در ارتباط است. هرچه اضافه‌وزن شما بیشتر باشد، وزن کودکتان هم بالاتر می‌رود و ممکن است دیگر نتوانید به صورت طبیعی زایمان کنید.

همراهتان را انتخاب کنید

پیش از روز موعود، انتخاب کنید که دوست دارید چه کسی در طول زایمان کنارتان باشد. همسرتان، مادرتان، دوستتان یا هرکسی که به شما احساس آرامش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهند که حضور افرادی که مادر دوستشان دارد در طی زایمان، خطر بروز پیچیدگی‌های زایمان را کمتر می‌کند.

صحنه را آماده کنید

اگر دوست دارید در طی زایمان به موسیقی خاصی گوش دهید تا آرام شوید، از پزشکتان بخواهید شرایط را برایتان فراهم کند. چه در بیمارستان تخصصی باشید چه در بیمارستان دولتی، مهم این است که از شرایط محل زایمان راضی باشید و در آنجا احساس آرامش کنید.

عجله نداشته باشید

وقتی زمان زایمان می‌رسد، هرچه بیشتر عجله کنید بهتر نیست و درد کمتری نخواهید داشت. درواقع، زنانی که زایمان اولشان است و پزشک‌شان حدود سه ساعت در مرحله اول زایمان، یعنی از زمان آغاز انقباضات تا باز شدن کامل دهانه رحم، به آن‌ها فرصت می‌دهند، کمتر دچار سزارین ناخواسته می‌شوند. در زایمان واژینال، بسیار اهمیت دارد که صبر کنیم تا دهانه رحم کاملا باز شود و مادر فشار بیاورد در این صورت مادر هم درد کمتری تحمل می‌کند.

تحرک داشته باشید

تصور نکنید که دراز کشیدن، به سقف خیره شدن و زور زدن، تنها کاری است که باید برای به دنیا آمدن کودک انجام دهید. چرت زدن، راه رفتن، نشستن بر روی صندلی و تکان خوردن و حتی رفتن در داخل وان (بسته به جایی که زایمان انجام می دهید) هم گزینه‌هایی هستند که می‌توانید برای کمتر شدن درد زایمان انجام دهید.

از توپ زایمان استفاده کنید

اگر در جایی زایمان می‌کنید که این امکان وجود دارد تا از توپ استفاده کنید، از پزشکتان درخواست کنید. مطالعات نشان می‌دهند که زنانی که از توپ بزرگ در طی زایمان استفاده می‌کنند (نشستن بر روی توپ و باز کردن پاها در دو طرف توپ)، زایمان کوتاه‌تری دارند و احتمال اجبار به سزارین در آن‌ها کمتر است. این کار به دهانه رحم در باز شدن کمک می‌کند.

از روند زایمان آگاه باشید

شرکت در کلاس‌های زایمان و یاد گرفتن تکنیک‌های مختلف زایمان، به شما کمک می‌کند از روند زایمان و اینکه چه چیزی در انتظار شما خواهد بود آگاه باشید و کمتر دچار استرس شوید. در این کلاس‌ها حتی می توانید پیش‌بینی کنید که انجام چه حرکتی در شما بهتر جواب می‌دهد.

از کمک خواستن نترسید

به همان اندازه که آماده بودنتان مهم است، به همان اندازه هم انعطاف پذیر بودن شما در تصمیم‌تان اهمیت دارد. ممکن است با این که تصمیم گرفته‌اید به صورت واژینال زایمان کنید اما در طی زایمان احساس کنید که دیگر نمی‌توانید ادامه دهید، پس خودتان را سرزنش کنید و از پزشک بخواهید که عمل سزارین انجام دهد زیرا در نهایت سلامت مادر و کودک از همه چیز مهم‌تر است. درست است که اولویت با زایمان واژینال است، اما طبیعت همیشه قابل پیش‌بینی نیست. نکته مهم این است که همیشه ابتدا به صدای بدنتان گوش دهید.

تصور شما غلط است

متاسفانه در حال حاضر و به دلیل نبود آگاهی در سطح جامعه، باور و تصور غلطی نسبت به زایمان طبیعی وجود دارد. در بسیاری از کشورهای اروپایی، ‌در دوران بارداری اطلاعات بسیاری در مورد فواید زایمان طبیعی به خانم‌ها داده می‌شود و تصور غالب با آنچه در جامعه ما رواج دارد، متفاوت است. به خصوص با رواج روش‌هایی با نام «زایمان بدون درد» که در برخی از بیمارستان‌های ما هم انجام می‌شود، در جریان زایمان طبیعی مادر درد کمتری هم می‌کشد. زایمان طبیعی درد بسیاری دارد و استفاده از روش‌های جدید می‌تواند کمک زیادی به تولد نوزادان به شکلی طبیعی کند.
به همین دلیل بسیاری از خانم‌ها در‌‌ همان مراحل اول بارداری به پزشک‌شان اعلام می‌کنند که قصد زایمان با روش سزارین را دارند و به هیچ‌وجه حاضر به زایمان طبیعی نیستند. این خواسته بیمار هرچند که بر اساس اصول علمی و حتی قانونی خواسته درستی نیست اما با توجه به اصرار مادر معمولا پزشکان همین کار را انجام می‌دهند.

تحرک می‌تواند زایمان را آسان‌تر کند

اگر تصورات غلط در جامعه اصلاح شود، هیچ مادری چنین درخواستی نمی‌کند. شاید کمتر خانمی به این نکته توجه کند که در سزارین، دوبرابر بیش از زایمان طبیعی از او خون دفع می‌شود. یکی از تصورات غلطی که در مورد زایمان طبیعی بیان می‌شود، آسیب رسیدن به دستگاه تناسلی خانم‌هاست. در حالی‌که اگر برشی که هنگام زایمان طبیعی ایجاد می‌شود، به موقع باشد و بعد از آن با دقت بخیه زده شود، مشکلی متوجه خانم‌ها نیست. طبیعی است که بعد از زایمان واژن خانم‌ها کمی باز‌تر شود اما در بیشتر موارد، پس از ۴-۵ ماه این مشکل تا حد زیادی برطرف می‌شود.
به هیچ‌وجه عنوان نمی‌توان منکر درد زیاد زایمان طبیعی و عوارض آن شد اما روش‌های ساده‌ای برای کاهش این عوامل وجود دارد. نمونه زایمان‌های طبیعی در میان زنان عشایر به دلیل تحرک و جنب و جوشی که دارند بسیار راحت و آسان است. در حالی‌که نمونه‌های چنین زایمان‌هایی در محیط‌های شهری کم است. کمبود تحرک در زنانی که در شهر زندگی می‌کنند، یکی از دلایلی است که زایمان آن‌ها را مشکل می‌کند. پیاده‌روی‌ها مرتب نه تنها باعث طراوت مادر و سلامت او و جنین می‌شود، ‌ بلکه روند زایمان را هم برای هر دو آن‌ها آسان‌تر می‌کند.

مجله اینترنتی زندگی سالم

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا