آرایش و زیبایی

دستاورد دانشمند ایرانی در درمان چاقی

 

افرادی که وزن کم می‌کنند، میزان لپتین آنها کاهش پیدا می‌کند، چرا که بدن سعی می‌کند با این کاهش وزن مخالفت کند و از ذخایر انرژی خود (بافت‌های چربی) محافظت کند.

به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران، چاقی خطر عمده ای برای ابتلا به فشار خون به شمار می رود که خود باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی است اما تاکنون هیچ توضیح دقیقی از تاثیر چاقی و فشار خون وجود نداشته است.

در تحقیقات جدید دانشمندان در دانشگاه موناش ملبورن، مشخص شد که درواقع هورمون لاپتین ارتباط بین این دو پدیده است. پروتئین لپتین که شانزده کیلودالتون وزن دارد به وسیله بافت چربی در بدن انسان ساخته و در خون رها می‌شود و از راههای مختلف موجب کاهش اشتها و افزایش مصرف می‌شود، در واقع مانع زیاد چاق شدن ما می‌شود.

تیم تحقیقاتی این پروژه با بررسی ترشح این هورمون در موش ها و انسان ها دریافتند که افزایش لیپتین در برخی موش های چاق تاثیر چندانی بر اشتهای آنها ندارد چراکه مغز آنها نسبت به این هورمون واکنش نشان نداده و گیرنده های این هورمون آنرا پردازش نمی کند.

این تاثیر در انسان نیز مشاهده می شود. تیم تحقیقاتی تاثرات مشابهی را در افراد چاق مشاهده نیز مشاهده کردند که آنها به دلایل ژنتیکی عکس العمل لازم را در برابر ترشح این هورمون نشان نمی دهند.

پروفسور فاروقی، از اعضای تیم تحقیقاتی پروژه می گوید که هدف این تیم پی بردن به چگونگی تاثیر این هورمون برای کنترل همزمان چاقی و فشار خون است. این مطلب میتواند راهگشای مردمی باشد که در حال جنگ با چاقی بوده و به بیماری های قلبی و فشار خون مبتلا هستند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا